Totalitarianism and inner exile in 20th century female educators. Introduction
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.36269Abstract
Introduction to special issue
Downloads
References
Agulló Díaz, Mª del Carmen. Expediente instruido en 1929 por la universidad de valencia a la profesora de la normal Dª Carmen García de Castro, debido a la acusación de difundir entre sus alumnas doctrinas perniciosas. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, (2003): 467-482.
Agulló Díaz, Mª del Carmen. Mestres valencianes republicanes. Las luces de la república. Valencia: Universitat de València, 2008.
Agulló Díaz, Mª del Carmen. «Leonor Serrano i Pablo (1892-1940): el dret a l'educació i la promoció social i cultural de la dona». En vint mestres i pedagogues catalanes del segle xx. Un segle de renovació pedagògica a catalunya, 125-138. Barcelona: Associació de mestres Rosa Sensat, 2015.
Agulló Díaz, Mª del Carmen. «Ángela Esempere Sanjuán». Diccionario Biográfico de los dones. https://dbd.vives.org/bio.php?id=865
Alted Vigil, Alicia. La voz de los vencidos: el exilio republicano de 1939. Madrid: Aguilar, 2005.
Cagnolati, Antonella y Follacchio, Sara. «Valorizzare, inquadrare, orientare. il ruolo dell’associazione nazionale fascista donne artiste e laureate”, Annali di storia delle università italiane 26-1 (2022): 27-44.
Fernández Soria, Juan Manuel. «Conseqüències de la guerra civil: la depuració i l'exili interior del magisteri», Educació i Història 12 (2008): 13-40.
Fernández Soria, Juan Manuel y Agulló Diáz, Carmen. Depuración de las maestras en el franquismo. Studia Historica. Historia Contemporánea, 17 (1999): 249-270.
Fuente, Inmaculada de la. El exilio interior. La vida de María Moliner. Madrid: Turner, 2012.
González Agápito, Josep. «L’exili interior i els mestres». En Mestres i exili: jornades d’estudi i reflexión, coordinado por Conrad Vilanou Torrano y Josep Montserrat i Molas, 83-89. Barcelona: Institut d’estudis humanístics miquel coll i alentorn y universitat de Barcelona, 2003.
Grana Gil, Isabel y Martín Zúñiga, Francisco. «Las profesoras durante el franquismo: freno a la vanguardia intelectual de las mujeres». Bordón. 68: (2016): 59-71.
Grana Gil, Isabel y Martín Zúñiga, Francisco, Pozo Fernández, Mª Carmen y Sanchidrián Blanco, Carmen. Controlar, seleccionar y reprimir: la depuración del profesorado de instituto en españa durante el franquismo. Madrid: Instituto de la Mujer, Serie Estudios, 2005.
Grana Gil, Isabel, Trigueros Gordillo, Guadalupe y Robles Sanjuán, Victoria. «Participación política y educación de las mujeres durante la dictadura de Primo de Rivera: las asambleístas: mujeres en la asamblea nacional». Historia Social y de la educación, 11 (1) (2022): 80-105. https://doi.org/10.17583/hse.9365
Martorell, Manuel, Marqués, Salomó y Agulló, Mª Carmen. Pioneras: historia y testimonio de las hermanas Úriz. Pamplona: Txalaparta, 2018.
Medio, Dolores. Diario de una maestra. Barcelona: Castalia, 2009.
Rabazas Romero, Teresa. «Modelos educativos sugeridos a las maestras en el franquismo», Bordón, 53 (3) (2001) 423-441.
Rabazas Romero, Teresa, Ramos Zamora, Sara y Sonlleva Velasco, Miriam. «El legado pedagógico de las mujeres. Conversaciones con Consuelo Flecha sobre la Historia de la educación femenina», Espacio, Tiempo y Educación, 9-1 (2022) 256-270.
Ramos Zamora, Sara. y Rabazas Romero, Teresa. «Mujeres e instrucción rural en el desarrollismo español». Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 26 (2007): 221-256.
Ramos Zamora, Sara. «Educadoras, maestras: depuradas por su profesión». En Represión, resistencia, memoria. Las mujeres bajo la dictadura franquista, editado por Mary Nash, 63-70. Granada: Comares, 2013.
Ramos Zamora, Sara. Entre lo doméstico y lo público. Capacitación profesional de las mujeres rurales en España (1940-1977). Madrid: Biblioteca Nueva, 2016.
Robles Sanjuán, Victoria. «Educación generacional y franquismo: discursos educativos y conflictos de vida». En mujeres y libros, editado por Ana Muñoz y Pilar Ballarín. 187-198. Granada: Universidad de Granada, 2010.
Romero María, Ana María. María Barbeito. Vigo: Consorcio Editorial Galego, 2014.
Pons Rotger, Genoveva. Tres años de antaño. Bogotá: Talleres de Heliodoro, Colombiana, 1984.
Porto Ucha, Anxo Serafín. «De rexeitados a esquecidos, o exilio interior dos mestres i mestras galegos depurados polo réxime franquista». Sarmiento. Anuario galego de historia da educación, 9 (2005): 15-36.
Pozo Andrés, Mª del Mar del. Justa Freire o la pasión de educar. Biografía de una maestra atrapada en la historia de España (1896-1965). Madrid: Octaedro, 2013.
Pozo Andrés, Mª del Mar del. «Los maestros republicanos en el exilio interior: reconstruir vidas rotas en los años cuarenta». En La restauración social católica en el primer franquismo, 1939-1953, coordinado por Feliciano Montero y Joseba Louzao, 317-339. Alcalá de Henares: Servicio de publicaciones de la universidad de Alcalá, 2015.
Sánchez Arbós, María. Mi diario. Introducción crítica realizada por Víctor Juan Borroy y Antonio Viñao Frago. Zaragoza: Gobierno de Aragón y Caja Inmaculada, 2006.
Sonlleva Velasco, Miriam y Sanz Simón, Carlos. «Corruptoras de las conciencias infantiles. La depuración del magisterio femenino en la provincia de Segovia (1936-1945)», Aportes 37, 108 (2022): 223-260.
Vilanou i Torrano, Conrad y Montserrat Molas, Josep (eds.), Mestres i exili. jornades de’estudi y reflexión. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2003.
Whitehead, Kay. «Troubling gender relations with the appointment of ‘that lady inspector’ in post-suffrage south australia». In “Femininity” and the History of women’s education, edited by Tim Allender and Stephanie Spencer, 89-118. Palgrave Macmillan, Cham Switzerland, 2021.
Wilson, Elizabeth C. «Response and responsibility in American public education», Educational Horizons 49.4 (1971): 143-151.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Historia y Memoria de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in Historia y Memoria de la Educación agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).