Evaluation of the use of technologies at the distance learning university UNED

Authors

  • Emilia Carmena Yáñez UNED
  • Javier Navarro Fernández UNED

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.16.2.9907

Keywords:

information technology, virtual campuses, digital networks, Alf platform, WebCT, E-learning

Abstract

This article analyses the new technologies provided by the Spanish Distance Learning University (UNED) and their use by students. The objective of this article is to evaluate the collated date so as to draw conclusions and make recommendations for improvements that will lead to increased trust and support among the various sections of the university, while providing a basis for subsequent research work. Our study is primarily descriptive and quantitative. It is also comparative since it provides opinions that are gathered from a large group of students. For data gathering instruments, we used data from a survey that was applied to the aforementioned group. The core theme of the article examines the difficulties that are experienced using the new technologies at UNED. The ANOVA table, along with Pearson’s Chi-squared, χ2, test, indicate if the F distribution shows significant differences in comparison with the 95% degree of confidence.

Downloads

References

Arafeh, S. (2004). The implications of information and communications technologies for distance education: Final Report, SRI International & American Institutes for Research. SRI Project Number P11913. [en línea] Disponible en: http:// www.sri.com/policy/csted/reports/ sandt/it/distance_ED_Lit_review_FINAL_6-9-04.pdf [consulta 2012, 12 de julio].

Area, M.; otros (2004). ¿Qué aporta INTERNET al cambio pedagógico en la educación superior? Universidad de La Laguna. En Pérez, R. (Coord.): Redes multimedia y diseños virtuales. Actas del III Congreso Internacional de Comunicación, Tecnología y Educación. Universidad de Oviedo. Septiembre, (128-135). [en línea] Disponible en: http://webpages.ull.es/users/manarea/Documentos/ documento7.htm [consulta 2012, 11 de mayo]

Bates, W. (2001). Como gestionar el cambio tecnológico. Estrategias para los responsables de centros universitarios. Barcelona: Gedisa.

Caballero Carrillo, R. (1997). La educación a distancia: una tecnología para la eficiencia de la educación. La Habana.

Cabero, J. (2001). Tecnología educativa. Diseño y utilización de medios en la ense- ñanza. Barcelona: Paidós.

Carmolinga, M.; Mendoza, N. E.; Maldonado, G. (2008). Principales tecnologías utilizadas en procesos de enseñanzaaprendizaje en educación superior. Revista de la Universidad Cristóbal Colón, 17-18 [en línea] Disponible en: http:// www.eumed.net/rev/rucc/17-18/mec. thm [consulta 2012, 11 de mayo].

Castell, M. (2001). La era de la información. Vol. I. La sociedad red. Madrid: Alianza Editorial.

Comisión Europea (1998). First monitoring report on universal service in telecommunications in the Europea Union. Comunicación de la Unión Europea al Parlamento, al Consejo y al Comité de las Regiones COM (98) 182 Final.

Contreras Lara, M. E. (2004). Las instituciones de educación superior ante las nuevas tecnologías de información y comunicación. III Simposio Virtual de Computación en la Educación. [en lí- nea]. Disponible en: htpp//www.informaticaeducativa.comvirtual2004/ponencias/formación/ContrerasLaraVega Ma.rtf [consulta 2012, 11 de mayo].

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of test. Psychometrica, 16 (2), (297-334).

Domínguez Figaredo, D. (2009). La organización RED en educación a distancia. RIED. Revista Iberoamericana de educación a distancia, 12 (1), (15-36).

Fainholc, B. (2005). El uso inteligente de las TIC’S para una práctica educativa socioeducativa de calidad. Revista Latinoamericana de tecnología educativa, 4 (2) 53-63. [en línea] htpp://www.unex.es/ didactica/RELATEC/sumario 4 2:htm. [consulta 2012, 11 de mayo]

Fernández Aedo, R.; Felipe Panadeiro, A. (2009). Influencias de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la universalización de la enseñanza. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 12 (1), (63-75).

García Aretio, L. (1986). El origen de las Universidades a Distancia. Madrid: UNED.

García Aretio, L. (2007). La Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) de España. RIED- Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 9, (17- 51).

García Aretio, L. (Coord.); Ruíz Corbella, M.; Domínguez Figaredo, D. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. Barcelona: Ariel.

García Llamas, J. L.; Pérez Juste, R.; Río Sadornil, D. (2003). Problemas y diseños de investigación resueltos. Madrid: Dykinson.

George, D.; Mallery, P. (1995). SPPS/PC + Step by Step: A Simple Guide and Referente. Wadsworth Publisinq Company.

George, D.; Mallery, P. (2006). SPPS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference 13.0 Update. (6th ed.). United States: Pearson.

Grady, K. E.; Wallston, B. S. (1988). Research in health care setting. Newbury Park; Sage.

Martín, Q.; Cabero, M.; De Paz, Y. (2008). Tratamiento estadístico de datos con SPSS. Universidad de Salamanca. Ed. Thomson.

Marín Ibañez, R. (1995). El sistema multimedia de la enseñanza a distancia. Madrid: UNED.

Medina, A.; Sevillano, M. (1996). Nuevas tecnologías en la educación a distancia. En Tejedor; Valcárcel (Eds.). Perspectivas de las nuevas tecnologías en educación, (153-173). Madrid: Ed. Nárcea.

Moguel, S.; Alonzo, D. (2009). Dimensiones del aprendizaje y el uso de las TIC’S. El caso de la Universidad Autónoma de Campeche (México). RIED- Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 12 (1), (195-211).

Nunnaly, J. C. (1978). Psychometric theory. New Cork, USA: Mc Graw-Hill. Ortíz, J. R. (1998). La educación a distancia en el umbral del nuevo paradigma telemático. Comunicación en el IV Congreso RABIE, Brasilia. [en línea]. Disponible en: http://Ism.dei.uc.pt/ribie/docfiles/ txt200342415634191. pdf. [consulta 2012, 12 de julio].

Perez Juste, R.; Martinez Aragón, L. (1997). Evaluación de centros y calidad educativa. Bogotá, Colombia: Editorial Cincel. Sevillano García, Mª. L. (1998). Nuevas tecnologías, medios de comunicación y educación. Formación inicial y permanente del profesorado. Madrid: CCS.

Sheskin, D. J. (2004). Handbook of parametric and nonparametric satistical procederes. Washigton D.D.:Chapaman&Hall.

Van Dusen, G. C. (1997). The Virtual Campus. A: ASHE-ERIC Higher Education Report, 25 (5). Washington. D.F.: The George Washington University.

Williams, D. (2007). Keeping learning on track. In: FK Lester Jr. (Ed.). Second handbook of mathematics teaching and learning (1051–1098). Greenwich, CT: Information Age Williams, V. (2000). Investigando Juntos. Siglo Cero, 31 (5), (5-9).

How to Cite

Carmena Yáñez, E., & Navarro Fernández, J. (2013). Evaluation of the use of technologies at the distance learning university UNED. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 16(2), 73–106. https://doi.org/10.5944/ried.16.2.9907

Issue

Section

Research and Case Studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.