Significant determinants of academic performance by new students enrolled in the higher distance education system of Ecuador. The case of the Universidad Técnica Particular de Loja
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.2.14.790Keywords:
academic performance, higher distance education, probabilistic model, determinants of academic performanceAbstract
In this article we present the significant determiners of academic performance of new students enrolled in the higher distance education system of Ecuador. A description and correlation of the variables were undertaken to formalize the probabilistic model that confirms the positive, negative, individual and global effects.
Downloads
References
Cascón, I. V. (2000). Análisis de las calificaciones escolares como criterio de rendimiento académico. 11.
Edel Navarro, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15.
García Aretio, L. (2001). La educación a distancia: De la teoría a la práctica. Barcelona - España: Ariel Educación.
Norton, E. C.; Wang, H.; Ai, C. (2004). Computing interaction effects and standard error in logit and probit models. The Stata Journal, 2, (154-167).
Pindyck, R. S.; Rubinfeld, D. (1998). Econometría Modelos y Pronósticos. México: Mc Graw-Hill.
Romero Fernández, L. M.; Rubio Gómez, M. J. (2007). Sistema de Créditos Académicos UTPL - ECTS: Hacia el Espacio Común de Educación Superior ALCUE. Loja - Ecuador: Editorial UTPL.
Rubio Gómez, M. J. (2009a). Guía General de Educación a Distancia. Loja - Ecuador: Editorial de la Universidad Técnica Particular de Loja.
Rubio Gómez, M. J. (2009b). Nuevas Orientaciones y Metodología para la Educación a Distancia. Loja - Ecuador: Editorial de la Universidad Técnica Particular de Loja.
Salvador, L.; García-Valcárcel, A. (1989). El Rendimiento Académico en la Universidad de Cantabria: Abandono y Retraso en los estudios. Madrid - España: Centro de Publicaciones - Secretaria General Técnica. Ministerio de Educación y Ciencia.
Sánchez Cañizares, S. M.; Fuentes García, F. J.; Artacho Ruiz, C. (2007). La perspectiva de género en el análisis de la satisfacción laboral: una aplicación empírica mediante modelos logit y probit. Cuadernos de Gestión, 7 (2), (55-67).
Tejedor Tejedor, F. J.; García-Valcárcel, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuesta de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, 342 (31).
Wooldridge, J. (2007). Introducción a la econometría. Un enfoque moderno. España: Thomson.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.