Significant determinants of academic performance by new students enrolled in the higher distance education system of Ecuador. The case of the Universidad Técnica Particular de Loja

Authors

  • Luis F. Moncada Mora Universidad Técnica Particular de Loja

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.2.14.790

Keywords:

academic performance, higher distance education, probabilistic model, determinants of academic performance

Abstract

In this article we present the significant determiners of academic performance of new students enrolled in the higher distance education system of Ecuador. A description and correlation of the variables were undertaken to formalize the probabilistic model that confirms the positive, negative, individual and global effects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cascón, I. V. (2000). Análisis de las calificaciones escolares como criterio de rendimiento académico. 11.

Edel Navarro, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15.

García Aretio, L. (2001). La educación a distancia: De la teoría a la práctica. Barcelona - España: Ariel Educación.

Norton, E. C.; Wang, H.; Ai, C. (2004). Computing interaction effects and standard error in logit and probit models. The Stata Journal, 2, (154-167).

Pindyck, R. S.; Rubinfeld, D. (1998). Econometría Modelos y Pronósticos. México: Mc Graw-Hill.

Romero Fernández, L. M.; Rubio Gómez, M. J. (2007). Sistema de Créditos Académicos UTPL - ECTS: Hacia el Espacio Común de Educación Superior ALCUE. Loja - Ecuador: Editorial UTPL.

Rubio Gómez, M. J. (2009a). Guía General de Educación a Distancia. Loja - Ecuador: Editorial de la Universidad Técnica Particular de Loja.

Rubio Gómez, M. J. (2009b). Nuevas Orientaciones y Metodología para la Educación a Distancia. Loja - Ecuador: Editorial de la Universidad Técnica Particular de Loja.

Salvador, L.; García-Valcárcel, A. (1989). El Rendimiento Académico en la Universidad de Cantabria: Abandono y Retraso en los estudios. Madrid - España: Centro de Publicaciones - Secretaria General Técnica. Ministerio de Educación y Ciencia.

Sánchez Cañizares, S. M.; Fuentes García, F. J.; Artacho Ruiz, C. (2007). La perspectiva de género en el análisis de la satisfacción laboral: una aplicación empírica mediante modelos logit y probit. Cuadernos de Gestión, 7 (2), (55-67).

Tejedor Tejedor, F. J.; García-Valcárcel, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuesta de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, 342 (31).

Wooldridge, J. (2007). Introducción a la econometría. Un enfoque moderno. España: Thomson.

How to Cite

Moncada Mora, L. F. (2011). Significant determinants of academic performance by new students enrolled in the higher distance education system of Ecuador. The case of the Universidad Técnica Particular de Loja. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 14(2), 77–95. https://doi.org/10.5944/ried.2.14.790

Issue

Section

Research and Case Studies