Blended Learning and Sociodemographic Factors in Learning English as a Second Language in High School Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32299

Keywords:

Blended Learning, Communication Media, Educational Technology, Mediation Theory, High Schools, Foreign Language Learning

Abstract

Current educational processes require updating of adolescent learning methods, which demand effective and relevant procedures, especially based on the use of technology. This study tests Blended Learning (hereafter BL) as a means to strengthen learning English as a second language and takes as a reference of application two groups (experimental and control) during an academic semester in public institutions of high school education (EMS), located in Ciudad Juarez, Chihuahua, on the US-Mexico border. The results of the research were obtained as follows: firstly, the application of a survey to identify various sociodemographic factors (sex, socioeconomic level, type of family, number and type of family members who speak English, level of proficiency in English, language, participants who have lived and studied in the United States, average time of use of ICT in their language and English, hobbies in English, and work and study activities); secondly, the verification of the academic effectiveness of the BL (experimental group) and of the traditional method (control group); thirdly, the analysis of results of the experimental group through a pre-test and a post-test; and last and in fourth place, the study of the likely influence of sociodemographic factors on the academic performance of the participants. The research concludes with the identification of benefits of BL and challenges the effects of various elements of the student's social environment on the achievement of English language learning.

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https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/32299/25370

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Author Biographies

Edgar Alvarez-Castillo, Colegio de Bachilleres del Estado de Chihuahua (Mexico)

Ingeniero en Ecología y Maestro en Educación Superior (ambos grados por la Universidad Autónoma de Chihuahua – UACH). Actualmente se desempeña como subdirector académico de plantel (por concurso de oposición) en el Colegio de Bachilleres del Estado de Chihuahua, donde además ha sido profesor del área de matemáticas y ecología durante más de 10 años. Participa activamente en la implantación de nuevos proyectos de innovación educativa para su institución, en especial, enfocados al uso del Blended Learning.

Javier Tarango, Universidad Autónoma de Chihuahua, UACH (Mexico)

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (Nivel II). Doctor en Educación por la Universidad Autónoma de Chihuahua, México (UACH); Grados de Maestría en Ciencias de la Información (Universidad de Guanajuato, México) y en Desarrollo Organizacional (Universidad de Monterrey, México). Labora como Profesor-Investigador de Tiempo Completo en la UACH desde 1996 en los programas académicos de Maestría en Innovación Educativa y Doctorado en Educación, Humanidades y Arte; además imparte cátedra virtual en la Licenciatura en Bibliotecología y Gestión del Conocimiento, y en la Maestría en Transparencia y Protección de Datos Personales de la Universidad de Guadalajara.

Fidel González-Quiñones, Universidad Autónoma de Chihuahua, UACH (Mexico)

Profesor investigador de tiempo completo en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH). Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI), tiene una licenciatura en Ciencias de la Información, un MBA en Recursos Humanos y otro en Marketing además de un doctorado en Periodismo Social por la Universidad de Sevilla. Es un analista de datos con más de 15 años de experiencia como conferencista e investigador y actualmente dirige el Centro Estratégico de Investigación de la UACH, que desarrolla estudios interdisciplinarios con particulares, empresas y entidades de gobierno estatal y federal. Miembro del Cuerpo Académico Consolidado UACH-CA-088 Estudios de la Información. Autor de diversas publicaciones en revistas indexadas.

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Published

2022-04-12

How to Cite

Alvarez-Castillo, E., Tarango, J., & González-Quiñones, F. (2022). Blended Learning and Sociodemographic Factors in Learning English as a Second Language in High School Education. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 277–303. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32299