Podcast Didactics in the 8th Grades. A Classroom Experience in the Community of Madrid

Authors

  • María Julia González Conde Universidad Complutense de Madrid, UCM (Spain)
  • Hugo Prieto González Comunidad de Madrid (Spain)
  • Francisco Baptista Gil Universidad del Algarve (Portugal)

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30618

Keywords:

multimedia, audiovisual, didactics, 8th grades, language

Abstract

This article develops an experimental, cross-cutting, and descriptive analysis in which 'podcast didactics' is proposed. It has a monographic structure according to the contextualization, diagnosis and justification of an educational project, as a possible practical solution to a real problem in 8th graders, welcomed to PMAR (Learning and Performance Improvement Program) and enrolled in an Institute of Secondary Education of the Community of Madrid (Spain). An official program that is conceived as a measure of attention to diversity, with a specific methodology and academic programming. Thus, we opted for a qualitative participatory and dialogue-based action research, which builds on the perspectives and actions of the participants through the podcasting system. This helped to understand and deepen on the specific phenomenon of this study with the purpose of presenting an analysis of results and a series of conclusions. A practical process developed with these students, in the sociolinguistic field was undertaken to determine their cognitive and emotional progress, and to what extent teachers use innovative didactic materials, as an appropriate ludic strategy in the teaching learning- process.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/30618/24356

Downloads

Author Biographies

María Julia González Conde, Universidad Complutense de Madrid, UCM (Spain)

Profesora, contrata doctor, de Comunicación Audioviual, en la Facultad de Ciencias de la Informacción. Departamento Periodismo y Nuevos Medios. Univers¡dad Complutense de Madrid.

Hugo Prieto González, Comunidad de Madrid (Spain)

Profesor de Lengua y Literatura en Educación Secundaria, en la Comunidad de Madrid. Doctorando en el Departamento de Periodismo y Nuevos Medios, en la Facultad de Ciencias de la Información, de la Universidad Complutense de Madrid.

Francisco Baptista Gil, Universidad del Algarve (Portugal)

Profesor adjunto en la Universidad del Algarve, Portugal, Escola Superior de Educação e Cominicação, Departamento de Comunicação, Artes e Design. Especialista en Informática Educativa, Doctor por la Universidad de Sevilla, España. Editor de la RMd-Revista Multidisciplinar. Líneas de trabajo: comunicación, educación artística, fotografía y cine.

References

Alexander, R. J., Hardman, F. C., y Hardman, J. (2017). Changing talk, changing thinking: Interim report from the in-house evaluation of the CPRT/UoY. Dialogic Teaching Project. University of York and Cambridge Primary Review Trust. https://eprint.whiterose.ac.uk/151061/1/Alexander_Hardman_2017_pdf

Ainscow, M., Booth, T., y Dyson, A. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. NY, Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203967157

Arens, A. K., Morin, A. J., y Watermann, R. (2015). Relations between classroom disciplinary problems and student motivation: Achievement as a potential mediator? Learning and Instruction, 39, 184-193. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.07.001

Asterhan, C. S., Howe, C., Lefstein, A., Matusov, E., y Reznitskaya, A. (2020). Controversies and consensus in research on dialogic teaching and learning. Dialogic Pedagogy, 8, 1-16. https://doi.org/10.5195/dpj.2020.312

Berger, S. (2006) Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia. Editorial Médica Panamericana.

Cabero, J., y Gisbert, M. (2005). Materiales formativos multimedia en la red. Guía práctica para su diseño. Eduforma/Trillas.

Camps, A. (1995). Hacia un modelo de enseñanza de la composición escrita. La lengua escrita en el aula; Didáctica de la lengua y de la literatura, 5 (julio de 1995). Editorial Graó.

Castillo-Rodríguez, C., y Garro-Gil, N. (2015). Inclusion And Integration On Special Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 1323-1327. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.488

Cerda, G., Pérez, C., Elipe, P., Casas, J. A., y Rey, R. D. (2019). Convivencia escolar y su relación con el rendimiento académico en alumnado de Educación Primaria. Revista de Psicodidáctica, 24(1), 46-52. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.05.001

Consejería de Presidencia de la Comunidad de Madrid. (ORDEN 3295/2016, de10 de octubre). Regulación de los Programas de Mejora del Aprendizaje y del Rendimiento en la Educación Secundaria Obligatoria. Legislación de la Comunidad de Madrid: Madrid.org www.madrid.org/wleg_pub/secure/normativas/contenidoNormativa.jsf?nm...

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., y Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82 (1), 405-432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

Ferreiro, R. (2006). Del pizarrón a las TIC. Entrevista con Ramón F. Ferreiro. Apertura. Revista de Innovación Educativa, 6(3), México, Universidad de Guadalajara.

Freire, S. (2008). Um olhar sobre a inclusão. Revista da Educação, 16(1), 5-20. https://bit.ly/2X4U4KL

García García, F. (2003). La narrativa hipermedia aplicada a la educación. Revista Red Digital, 3. http://reddigital.cnice.mecd.es/3/firmas/firmas_francisco_ind.htm

Haneda, M., Teemant, A., y Sherman, B. (2017). Instructional coaching through dialogic interaction: Helping a teacher to become agentive in her practice. Language and Education, 31(1), 46-64. https://doi.org/10.1080/09500782.2016.1230127

Kim, M. Y., y Wilkinson, I. A. (2019). What is dialogic teaching? Constructing, deconstructing, and reconstructing a pedagogy of classroom talk. Learning, Culture and Social Interaction, 21, 70-86. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.02.003

Laaser, W., Jaskilioff, S., y Rodríguez Becker, L. (2010). Podcasting ¿un nuevo medio para la educación a distancia? RED. Revista de Educación a Distancia, 23, (15 de septiembre de 2010), 1-11. http://www.um.es/ead/red/23

Llorente, M. C., y Marín, V. (2010). Tecnologías móviles para la enseñanza. En I.M. Solano Fernández (Coord.), Podcast educativo. Aplicaciones y orientaciones del m-learning para la enseñanza, (pp.13-37). Eduforma.

Martínez, M., Castellanos, D., y Ziberstein, J. (2004). Didáctica para un aprendizaje desarrollador y creativo. Lima, Magisterial.

Mitchell, D., y Sutherland, D. (2020). What really works in special and inclusive education: Using evidence-based teaching strategies. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429401923

Moreno-Pinado, W. E., y Velázquez Tejeda, M. E. (2017). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 53-73. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.003

Pedro, K. T. D., Gilreath, T., y Berkowitz, R. (2016). A latent class analysis of school climate among middle and high school students in California public schools. Children and Youth Services Review, 63, 10-15. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2016.01.023

Rapanta, C., Garcia-Mila, M., Remesal, A., y Gonçalves, C. (2021). The challenge of inclusive dialogic teaching in public secondary school. [El reto de la enseñanza dialógica inclusiva en la escuela pública secundaria]. Comunicar, 66, 21-31. https://doi.org/10.3916/C66-2021-02

Reznitskaya, A., y Wilkinson, I. (2015). Professional development in dialogic teaching: Helping teachers promote argument literacy in their classrooms. The SAGE handbook of learning (pp. 219-232). Sage. https://doi.org/10.4135/9781473915213.n21

Reznitskaya, A., y Gregory, M. (2013). Student thought and classroom language: Examining the mechanisms of change in dialogic teaching. Educational Psychologist, 48(2), 114-133. https://doi.org/10.1080/00461520.2013.775898

Sedova, K., Sedlacek, M., y Svaricek, R. (2016). Teacher professional development as a means of transforming student classroom talk. Teaching and Teacher Education, 57, 14-25. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.03.005

Simpson, A. (2016). Dialogic teaching in the initial teacher education classroom: ‘Everyone’s voice will be heard. Research Papers in Education, 31(1), 89-106. https://doi.org/10.1080/02671522.2016.1106697

Solano Fernández, I. M., y Sánchez Vera, M. M. (2010). Aprendiendo en cualquier lugar: el podcast educativo. Pixel Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 125-139.

Tilbury, D. (2011). Education for Sustainable Development. An Expert Review of Processes and Learning. París, Unesco. http://unesdoc.unesco.org/images/001914/191442e.pdf

Trujillo, J. M. (2011). Comunicación, innovación, educación y gestión del conocimiento en torno al uso del podcast en la educación superior, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8(2), 61-76.

Tur-Porcar, A. M., Llorca-Mestre, A., y Mestre-Escrivá, V. (2021). Agresividad, inestabilidad y educación socioemocional en un entorno inclusivo. Comunicar. Revista científica de Educomunicación, XXIX (66), 45-55. https://doi.org/10.3916/C66-2021-04

Tur, G., y Marín, V. I. (2015). Exploring students’ attitudes and beliefs towards e- portfolios and technology in Education, Enseñanza & Teaching, 33(1), 57-82. Ediciones de Universidad de Salamanca. https://doi.org/10.14201/et20153315782

UNESCO (Ed.) (2013). Hacia un aprendizaje universal. Recomendaciones de la Comisión Especial sobre Métricas de los Aprendizajes. UNESCO-UIS/Brookings Institution. https://doi.org/10.15220/978-92-9189-140-5-sp

Vázquez Cano, E., y Sevillano García, M. L. (2011). Educadores en red. Elaboración y edición de materiales audiovisuales para la enseñanza. UNED, Ediciones Académicas.

Verdeja Muñiz, M., y González Riaño, X. A. (2018). Aportaciones de Paulo Freire a la educación intercultural. Un estudio de caso en la Educación Secundaria Obligatoria, Pedagogía escolar y social. RIE. Revista Iberoamericana de Educación, 76, 143-168. https://doi.org/10.35362/rie7602854

Published

2022-01-03

How to Cite

González Conde, M. J., Prieto González, H., & Baptista Gil, F. (2022). Podcast Didactics in the 8th Grades. A Classroom Experience in the Community of Madrid. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 183–201. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30618

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.