The MOOC in Continuous and Specialized Training: New Narratives and Audiovisual Formats? Myths and Challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30023

Keywords:

technologic education, new technologies, continuous training, computer aided learning, didactic use of the computer

Abstract

Educational audio-visual formats have their own uniqueness in relation to their structures and narratives, which is another turn of the screw, a specialization of them in relation to the digital context. In this sense, the audiovisual, the video itself, are central pieces of the so-called MOOC, learning and training formats born at the dawn of digital space itself. This study aims to address these issues from the theoretical foundation of contemporary education and communication and its proposals of transliteracy, as we understand that this area of knowledge is ideal, since the basis of its theoretical construct was formulated on the relationship between media and education. In addition, we will review the literature on the emergence of the MOOC, with the aim of highlighting that the nature of the MOOC and the postMOOC era, as its specificity for continuous and specialized education, as well as the audiovisual media that compose them, must build their own methodologies and narratives. For this purpose, we will apply analysis templates of these audiovisual pieces that will lead us to assess to what extent these methodological premises are a reality or still maintain traditional patterns, with the ultimate intention of being proactive in future lines of action.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/30023/24343

Downloads

Author Biographies

Raquel, Universidad Complutense de Madrid, UCM (Spain)

Doctora en Creatividad Aplicada. Líneas de investigación en arte, nuevos medios y creatividad, desarrollando actualmente estas líneas de trabajo en el contexto de los medialab, como espacios destacados para la alfabetización mediática, lo que le ha llevado a liderar, junto con el profesor Isidro Moreno, el proyecto: MediaLab Madrid como modelo de laboratorio transversal: arte, ciencia, tecnología, sociedad + sostenibilidad para la agenda digital (H2019/HUM-5740 (MediaLab-CM).

Pável Sindorenko Bautista, Universidad Francisco de Vitoria, UFV (Spain)

Doctor por la Facultad de Periodismo de la Universidad de Castilla-La Mancha. Es profesor en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Francisco de Vitoria (Madrid, España) y del Máster en Comunicación e Identidad Corporativa de la Universidad Internacional de La Rioja (España). Ha sido profesor en la Universidad de Castilla-La Mancha, Universidad Central de Venezuela y en la Universidad Monteávila (Caracas, Venezuela). Centra su investigación en el desarrollo y aplicación de nuevas narrativas y tecnologías en diferentes ámbitos de la Comunicación: periodismo, publicidad, marketing y comunicación corporativa. Investigaciones y otros escritos pueden consultarse en https://bit.ly/PavelSidorenkoBautista

Sara Osuna-Acedo, Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED (Spain)

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la UNED desde el año 2004. Es profesora de Comunicación y Educación en la UNED. Sus líneas de investigación son MOOC (sMOOC y tMOOC), convergencia de medios, escenarios digitales, discapacidad y diseño para todos, aprendizaje digital y redes sociales, publicando artículos científicos en revistas internacionales de primer nivel.

References

Andretta, S. (2009). Transliteracy: take a walk on the wild side. Proceeding World Library and Information Congress: 75th IFLA General Conference and Council, 23-27. Milán, Italia. https://bit.ly/3sDQiG8

Aparici, R. (2016). Educomunicación y voces de la educación mediática. Una propuesta de Roberto Aparici. Entrevista a Daniel Prieto Castillo, educador, Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza (Argentina). Iván Rodríguez Cuevas (realizador-redactor CEMAV, UNED). https://canal.uned.es/video/5a6f2399b1111f023f8b456a

Barbas Coslado, A. (2012). Educomunicación: desarrollo, enfoques y desafíos en un mundo interconectado. Foro de Educación, 14, 157-175.

Baysal, S. (2014). Working with generations X and Y in generation Z period: management of different generations in business life. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(19). 218-229. http://doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n19p218

Clark, D. (2013). MOOCs: taxonomy of 8 types of MOOC. Blogger. http://bit.ly/3nZZOQl

Conole, G. (2013). MOOCs as disruptive technologies: strategies for enhancing the learner experience and quality of MOOCs. Revista de Educación a Distancia, RED, 39. https://www.um.es/ead/red/39/conole.pdf

Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

García-Peñalvo, F. J., Fidalgo-Blanco, Á., y Sein-Echaluce, M. L. (2017). Los MOOC: un análisis desde una perspectiva de la innovación institucional universitaria. La Custión Universitaria, 9, 117-135.

Gil-Quintana, J., y Osuna-Acedo, S. (2020). Transmedia Practices and Collaborative Strategies in Informal Learning of Adolescents. Social Sciences, 9(6), 92. https://doi.org/10.3390/socsci9060092

Ipri, T. (2010). Introducing transliteracy. What does it mean to academic libraries? November College & Research Libraries News, 71(10), 532-567 https://doi.org/10.5860/crln.71.10.8455

Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Ediciones de la Torre.

King, M., Pegrum, M., y Forsey, M. (2018). MOOCs and OER in the Global South: problems and potential. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(5), 1-20. https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i5.3742

Levy, P. (2004). Inteligencia colectiva. Por una antropología del ciberespacio. Washington: Organización Panamericana de la Salud.

Makazaga, I. (2020). La radio, aliada contra la pandemia en África. Planeta Futuro. El País http://bit.ly/3npz4cm

OECD (2018). G20 Leaders’ declaration. Building consensus for fair and sustainable development. Education Policy Outlook 2018. http://bit.ly/2XSaFBp

Osuna-Acedo, S., Marta-Lazo, C., y Frau-Meigs, D. (2018). De sMOOC a tMOOC, el aprendizaje hacia la transferencia profesional: El proyecto europeo ECO. Comunicar, 55, 105-114. https://doi.org/10.3916/C55-2018-10

Osuna-Acedo, S. (2014). Escenarios virtuales educomunicativos. Icaria Editorial.

Pérez Tornero, J. M. (2007). La estrategia internacional de la educación en medios. Comunicar, 28, 129-132.

Prieto Castillo, D. (2004). Presencia de la comunicación educativa. En R. Aparici (ed.) Comunicación educativa en la sociedad de la información. UNED.

Rajas, M., Puebla-Martínez, B., y Baños, M. (2018). Formatos audiovisuales emergentes para MOOCS: diseño informativo, educativo y publicitario. El profesional de la información, 27(2), 1699-2407. https://doi.org/10.3145/epi.2018.mar.09

Rheingold, H. (2004). Multitudes inteligentes. La próxima revolución social. Gedisa.

Ruiz Bolívar, C. (2015). El MOOC: ¿un modelo alternativo para la educación universitaria? Revista Apertura, 7(2). 1-14.

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Gedisa.

Suárez, C. (2010). La formación en red como objeto de estudio. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 7(2).

Sukovic, S. (2016). Transliteracy in Complex Information Environments. Chandos Publishing. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-100875-1.00004-2

Toffler, A. (1980). The third wave. Bantam Books

Torres Mancera, D., y Gago Saldaña, D. (2014). Los MOOCs y su papel en la creación de comunidades de aprendizaje y participación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(1), 13-34. https://doi.org/10.5944/ried.17.1.11570

Turner, A. (2015). Generation Z: technology and social interest. The Journal of individual psychology, 71(2). 103-113. https://doi.org/10.1353/jip.2015.0021

UNESCO (2011). Alfabetización mediática e informacional: curriculum para profesores. https://bit.ly/2K8HcQf

Wilkinson, L. (2011). Transliteracy or Metaliteracy? Libraries and Transliteracy. https://librariesandtransliteracy.wordpress.com/2011/02/01/transliteracy-or-metaliteracy/

Yousef, A. M. F., Chatti, M. A., Schroeder, U., Wosnitza M., y Jakobs, H. (2014). MOOCs - A Review of the State-of-the-Art. Proceedings of 6th International Conference on Computer Supported Education. CSEDU 2014 conference, 3, 9-20.

Zapata-Ros, M. (2015). El diseño instruccional de los MOOC y el de los nuevos cursos abiertos personalizados. RED-Revista de Educación a Distancia. 45(2), 1-35. https://doi.org/10.6018/red/45/zapata

Published

2022-01-03

How to Cite

Raquel, Sindorenko Bautista, P., & Osuna-Acedo, S. (2022). The MOOC in Continuous and Specialized Training: New Narratives and Audiovisual Formats? Myths and Challenges. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 81–99. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30023

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.