Analysis of the eELP (Electronic European Language Portfolio): students’ opinion about Descriptors, Learning to learn and Self-Assessment
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.20.1.16519Keywords:
language teaching, group learning, computer-assisted learning, autonomy, communicative competences.Abstract
This paper analyzes the eELP (Electronic European Language Portfolio) as a practical application of the CEFR (Common European Framework of Reference for Languages). The aim has been to study its three main aspects: Descriptors, Learning to learn and Self-Assessment. The research has been conducted for six months from October 2015 to March 2016 in four groups of German students (Levels: A2.1, B1.1 and B1.2) at the Official School of Languages in Alicante, on the whole, 100 pupils. The methodology used is quantitative and qualitative: after the application of the eELP, students filled in a questionnaire with fourteen items to find out their opinion on the three areas under study. The data were analyzed globally and broken down by sex and age groups. The results show that students value the eELP positively as a tool for development of the three variables analyzed. Nevertheless, they think more favourably about Self-Assessment, while a bit lower percentages were obtained by Descriptors, what could lie in the change of perspective in language teaching and learning with the student as the centre of the process and the lack of descriptors’ development in the eELP. Study data show that an implementation of the eELP through the Web 3.0 would be needed to adapt it to the new plurimodaltic society, based on continuous and personalized learning, as well as a more comprehensive description of competence levels and more time to adaptDownloads
References
Anderson, J. (2016). The Critical Connections pedagogical framework. En J. Anderson y V. Macleroy (Eds.), Multilingual Digital Storytelling (pp. 226-247). London: Routledge.
Barrot, J. S. (2016). Using Facebook-based e-portfolio in ESL writing classrooms: impact and challenges. Language, Culture and Curriculum, 1-16. DOI:10.1080/07908318.2016.1143481
Butler, Y. G. (2016). Self-assessment of and for young learners’ foreign language learning. En M. Nikolov (Ed.), Assessing Young Learners of English: Global and Local Perspectives (pp. 291-315). Springer International Publishing.
Cacheiro González, M. L., Sánchez Romero, C. y González Lorenzo, J. M. (2016). Recursos tecnológicos en contextos educativos. Madrid: Editorial UNED.
Calacanis, J. (2007). Web 3.0, la definición oficial. Recuperado de http://www.faq-mac.com/reportajes/web-30-definicion-oficial-jason-calacanis/25512
Cebrián, M. Serrano Angulo, J. y Ruiz Torre, M. (2015). Las eRúbricas en la evaluación cooperativa del aprendizaje en la Universidad [eRubrics in Cooperative Assessment of Learning at University]. Comunicar, 43 (XXII), 153-161. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-15
Chuang, L. M. L. y Suthers, D. D. (2016). Behavioral Manifestations of Intercultural Competence in Computer-Mediated Intercultural Learning. En 2016 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS) (pp. 2085-2094). IEEE.
Coelho, E., Oller, J. y Serra, J. M. (2015). Una propuesta de adaptación del Marco Europeo para los ESL. Bellaterra: journal of teaching and learning language and literature, 8 (1), 10-27. DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/jtl3.612
Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Subdirección General de Cooperación Internacional, Secretaría General Técnica del MECD-Subdirección General de Información y Publicaciones y Grupo ANAYA, SA.
Cuenca, B. y Lorente, P. (2015). El portfolio electrónico: Un trabajo “con vistas”. Alternativas para evaluar y reflexionar en los cursos de lengua. En N. Ibarra Rius, J. Ballester Roca, M. L. Carrió Pastor y F. Romero Forteza (Eds.), Retos en la adquisición de las literaturas y de las lenguas en la era digital (pp. 181-195). Valencia: Editorial Universidad Politécnica de Valencia.
Denchev, S., Pavlova, I. y Pavlova, M. (2016). The Reform of Higher Education through Alternative University Teaching Models. Creative Education, 7, 302-306. DOI: 10.4236/ce.2016.72029
Faick, M. (2016). Pensar, reflexionar y cambiar: la experiencia del portafolio docente. Revista UNAH INNOV@, 2, 13-22. DOI: http://dx.doi.org/10.5377/unahinnov.v0i2.2372
Fernández Cruz, F. J. y Fernández Díaz, M. J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales [Generation Z's Teachers and their Digital Skills]. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 24 (46), 97-105. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-10
García, C. M., Yot Domínguez, C. y Mayor Ruiz, C. (2015). Enseñar con tecnologías digitales en la universidad [University Teaching with Digital Technologies]. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 45 (23), 117-124. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C45-2015-12
Gil Serra, A. F. y Roca Piera, J. (2011). Movilidad virtual, reto del aprendizaje de la educación superior en la Europa 2020. Revista de Educación a Distancia, 26, 1-16. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/26/gil_roca.pdf
Godwin Jones, R. (2016). Integrating Technology into Study Abroad. Language Learning & Technology, 20(1), 1–20. Recuperado de http://llt.msu.edu/issues/february2016/emerging.pdf
Gonzálvez Vallés, J. E. (2011). La Web 2.0 y 3.0 en su relación con el EEES. Madrid: Editorial Visión Libros.
Helm, F. y Guth, S. (2016). Telecollaboration and language learning. En F. Farr y L.Murray, The Routledge handbook of language learning and technology (pp. 240-254). Nueva York: Routledge
Jordano, M., Castrillo, M. D. y Pareja Lora, A. (2015). El aprendizaje de lenguas extranjeras mediante tecnología móvil en el contexto de la educación a distancia y combinada. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19 (1), 25-40. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.19.1.15287
Jurisevic, M., Enever, J. y Pizorn, K. (2014). Triple Tool Effect: Professional Portfolios in Teaching Foreign Languages. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, 21, 7-24. Recuperado de http://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero21/1%20%20Mojca.pdf
Komorowska, H. (2016). The European Language Policy and the teaching profession in the 21st century. Studia Linguistica Universitatis Iagellonicae Cracoviensis, 2015 (3), 135-150. DOI:10.4467/20834624SL.15.014.3935
Liu, S. H. J. y Lan, Y. J. (2016). Social Constructivist Approach to Web-Based EFL Learning: Collaboration, Motivation, and Perception on the Use of Google Docs. Journal of Educational Technology & Society, 19 (1), 171-186. Recuperado de http://www.ifets.info/journals/19_1/15.pdf
Llorián, S. (2016). La descripción empírica de los niveles de referencia del español a partir de corpus de aprendientes. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 2016 (20). Recuperado de http://www.nebrija.com/revista-linguistica/la-descripcion-empirica-de-los-niveles-de-referencia-del-espa%C3%B1ol-a-partir-de-corpus-de-aprendientes
López Berrio, J. J. (2016). Una experiencia de aprendizaje basado en proyectos de alto contenido tecnológico. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 3, 43-61. Recuperado de http://revistasocitec.org/index.php/TCE/article/view/64/62
López Fernández, O. (2014). University teaching experience with the electronic European Language Portfolio: an innovation for the promotion of plurilingualism and interculturality [Experiencia docente universitaria con el Portfolio Europeo de Lenguas electrónico: una innovación para la promoción del plurilingüismo y la interculturalidad]. Cultura y Educación, 26 (1), 211-225. DOI: 10.1080/11356405.2014.908667
Lozano, R. A. y Giralt Lorenz, M. (2014). El porfolio digital y la comunicación multimodal en el aprendizaje de la lengua oral: estudio piloto de un caso. En L. P. Cancelas, R. Jiménez-Fernández, M. F. Romero Oliva y S. Sánchez Rodríguez (Coords.), Una educación lingüística y literaria en el siglo XXI (pp. 1-11). Granada: Grupo Editorial Universitario.
Maina, M. F. y García González, I. (2016). Articulating Personal Pedagogies Through Learning Ecologies. En B. Gros y M. Maina, The Future of Ubiquitous Learning (pp. 73-94). Berlin/Heidelberg: Springer.
Marcinkonienė, R. y Zdanytė, J. (2016). Screen vs Paper in Foreign Language Learning. Studies About Languages, 27, 106-114. DOI: http://dx.doi.org/10.5755/j01.sal.0.27.13748
McCloskey, E. M. (2012). Docentes globales: un modelo para el desarrollo de la competencia intercultural on-line [Global Teachers: A Conceptual Model for Building Teachers’ Intercultural Competence Online]. Comunicar, 38 (XIX), 41-49. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-04
Mira Giménez, M. J. (2015). PLE y E-PEL para el aprendizaje de idiomas: similitudes y diferencias. 3C TIC, 4 (3), 185–196. DOI: http://dx.doi.org/10.17993/3ctic
Mira Giménez, M. J. (2016). Portfolio Europeo de las Lenguas Electrónico: una experiencia de innovación en la Escuela Oficial de Idiomas. EDUTEC Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 55, 1-26. Recuperado de http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/644/Edutec_n55_Mira
Núñez Cortés, J. A. (2016). Alfabetización académica y competencia comunicativa en educación superior. Revista UNAH INNOV@, 3, 16-20. DOI: http://dx.doi.org/10.5377/unahinnov.v0i3.2381
OCDE (2015). PISA in Focus. Recuperado de http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/PIF-49%20%28esp%29.pdf
Oner, D. y Adadan, E. (2016). Are integrated portfolio systems the answer? An evaluation of a web-based portfolio system to improve preservice teachers’ reflective thinking skills. Journal of Computing in Higher Education, 1-25. DOI: 10.1007/s12528-016-9108-y
Resolución de 2 de junio de 2015, de la Secretaría General de Educación, por la que se publica el Portfolio de Competencia Digital Docente de Extremadura. DOE, 112, de 12 de junio de 2015.
Rico García, M. M. y Agudo Garzón, J. E. (2016). Aprendizaje móvil de inglés mediante juegos de espías en Educación Secundaria. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19 (1), 121-139. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/14893/13571
Rixon, S. (2016). Do developments in assessment represent the ‘coming of age’of young learners English language teaching initiatives? The international picture. En M. Nikolov (Ed.), Assessing Young Learners of English: Global and Local Perspectives (pp. 19-41). Springer International Publishing.
Roig Vila, R., Mengual Andrés, S. y Quinto Medrano, P. (2015). Conocimientos tecnológicos, pedagógicos y disciplinares del profesorado de Primaria [Primary Teachers’ Technological, Pedagogical and Content Knowledge]. Comunicar, 45 (XXIII),151-159. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C45-2015-16
Sævikstrand, B. (2015). El Portfolio Europeo de las Lenguas en la enseñanza de español de la secundaria noruega. Una investigación-acción. Recuperado de http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/10608/138373954.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sánchez Arán, I. (2012). El futuro de la enseñanza y aprendizaje de lenguas extranjeras mediante las TIC: web 3.0 y e-learning 3.0 Recuperado de https://prezi.com/n2gdx4klfker/el-futuro-de-la-ensenanza-y-aprendizaje-de-lenguas-extranjeras-mediante-las-tic-web-30-y-e-learning-30/
Sancho Gil, J. M., Bosco, A., Alonso Cano, C. y Sánchez, J. A. (2015). Formación del profesorado en Tecnología Educativa: de cómo las realidades generan los mitos. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14 (1), 17-30. DOI: 10.17398/1695¬288X.14.1.17
Santiago Campión, R. y Navaridas Nalda, F. (2012). La web 2.0 en escena. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 41, 19-30.
Sevillano García, M. L. y Vázquez Cano, E (2015). Modelos de investigación en contextos ubicuos y móviles en Educación Superior. Madrid: MC Graw Hill.
Sevillano García, M., Quicios García, M. y González García, J. (2016). Posibilidades ubicuas del ordenador portátil: percepción de estudiantes universitarios españoles [The Ubiquitous Possibilities of the Laptop: Spanish University Students’ Perceptions]. Comunicar, 46 (24), 87-95. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-09
Sossouvi, L. F. (2016). Enseñanza y aprendizaje del ELE en Benín: ¿qué puede aportar la adaptación del MCER? [Teaching and learning of SFL in Benin: What can provide the adaptation of the CEFR?]. Tejuelo, 23 (1), 36-62. DOI: 10.17398/1988-8430.23.1.36
Sotelo González, J. (2009). Del" e-learning" al" m-learning": una academia en cada" iPhone". Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 81, 122-128.
Tan, C. y Liu, M. (2016). Using ICT in Teaching the Chinese Language: Practices and Reflections from Singapore. En K. Soh (Ed.), Teaching Chinese Language in Singapore (pp. 45-63). Springer Singapore.
Trofimovich, P., Isaacs, T., Kennedy, S., Saito, K. y Crowther, D. (2016). Flawed self-assessment: Investigating self- and other-perception of second language speech. Bilingualism: Language and Cognition, 19 (1), 122-140. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/S1366728914000832
Tur Ferrer, G. y Urbina Ramírez, S. (2016). Rúbrica para la evaluación de portafolios electrónicos en el entorno de la web social. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 48, 83-96. DOI:
12795/pixelbit.2016.i48.06
Vázquez Cano, E. (2016). El derecho conculcado del alumno a una evaluación objetiva en la LOMCE. REJIE: Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, 13, 76-92. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/rejie/13/lomce.pdf
Xerri, D. y Campbell, C. (2016). E-portfolios in teacher development: the better option? ELT Journal. DOI:10.1093/elt/ccw032
Yang, J. H. (2016). Focus on Australian English: a critical learning portfolio pedagogy. Language, Culture and Curriculum, 29 (2), 1-22. DOI: 10.1080/07908318.2015.1128948
Yastibas, A. E. y Yastibas, G. C. (2015). The use of e-portfolio-based assessment to develop students’ self-regulated learning in English language teaching. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176, 3-13. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.437
Zheng, C., Liang, J. C., Yang, Y. F. y Tsai, C. C. (2016). The relationship between Chinese university students' conceptions of language learning and their online self-regulation. System, 57, 66-78. DOI:10.1016/j.system.2016.01.005. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X16000063
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.