Freud also wanted to be a scientist

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33898/rdp.v16i62.874

Keywords:

psychoanalysis, academic psychology, empirical research, clinical practice

Abstract

In this article, I consider psychoanalysis from the point of view of academic psychology and academic psychology from the point of view of psychoanalysis. I attempt to maintain a balanced, critical and empathetic position of both standpoints. Some explanation will be given for the traditional conflict between psychoanalysis and academic psychology: or in other words, the academic psychology «positivist model» vs the psychoanalyst’s insistence on an exclusively clinical context for research and therapeutic practice. I look at the restrictive nature of both extremes and make suggestions for a revision of the position of the present and future posture of psychoanalysis, while at the same time pointing out how psychology could benefit from psychoanalysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A.P.A. (1995) Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-IV. Barcelona: Masson.

Avila, A., Rojí, B. y Saúl, L. A. (2004) Introducción a los tratamientos psicodinámicos. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Avila, A., Mitjavila, M. y Gutierrez, G. (2004) La investigación en psicoterapia psicoanalítica. En Introducción a los tratamientos psicodinámicos. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Bassin, F.V. (1972) El problema del inconsciente. Buenos Aires: Granica Editor

Beutler, L. E. (2000) Empirically Based Decision Making In Clinical Practice. Prevention & Treatment, (versión on line) vol. 3, article 27

Botella, L. y Figueras, S. (1995) Cien años de psicoterapia: ¿El porvenir de una ilusión o un porvenir ilusorio? Revista de Psicoterapia24, 13-28

Brakel, L.A et als (2000) The Primary Process and the Unconscious: Experimental evidence supporting two psychoanalytic presuppositions. International Journal of Psychoanalysis, 81, 553-569

Carli, R. (1990) El análisis de la demanda. Revista de Psicoterapia1, 71-83

Caro, I. (1995) La psicoterapia en una sociedad postmoderna. Revista de Psicoterapia.24, 29-44

Capafons, J. y Sosa, C. D. (2006) ¿Hay algo nuevo en terapia psicológica?: Tres propuestas y una respuesta posible. Papeles del Psicólogo,27, 100-103

Chambless, I. D. et als. (1998) Update on Empirically Validated Therapies II. The Clinical Psychologist, 51,1, 3-16

Erdelyi, M. H. (1990) Psicoanálisis. La psicologia cognitiva de Freud. Barcelona: Labor

Eysenck, H.J. (1952). The Effects of Psychotherapy: An Evaluation. Journal of Consulting Psychology, 16, 319-324.

Fernández, J. R.; Pérez, M. (2003) Separando el grano de la paja en los tratamientos psicológicos Psicothema, vol. 13, 3, 337-344

Foulkes, D. (1982) La gramática de los sueños. Barcelona: Paidós

Frank, J. D. (1988) Elementos terapéuticos compartidos por todas las psicoterapias. En J. Mahoney y A. Freeman (comps.). Cognición y psicoterapia Barcelona: Paidós

Freud S. (1895) Estudios sobre la histeria. En Obras Completas, vol I. (1974) Madrid: Biblioteca Nueva

Freud S. (1895) Proyecto de una psicología para neurólogos. En Obras Completas, vol VI. (1974) Madrid: Biblioteca Nueva

Freud S. (1915) Lo Inconsciente. En Obras Completas, vol VI. (1974) Madrid: Biblioteca Nueva

Freud, S. (1926) Análisis profano. En Obras Completas, vol III. (1974) Madrid: Biblioteca Nueva.

Froufe, M. (1997) El inconsciente cognitivo. Madrid: Biblioteca Nueva

Green, A. (1996) ¿Qué tipo de investigación para el psicoanálisis? Psicoanálisis Internacional. Informativo de la Asociación Psicoanalítica Internacional. Vol. 5 (1), 10-21

Grünbaum, A. (1982) The Foundations of Psychoanalysis. A Philosophical Critique. Berkeley: University of California Press

Grünbaum, A. (1993) Validation in the Clinical Theory of Psychoanalysis. Madison: Universities Press

Henry, W. P. (1998) Science, Politics, and the Politics of Science: The Use and Misuse of Empirically Validated Treatment research. Psychotherapy Research, 8 (2), 126-140

Jarne, A. & Talarn, A. (2000) Manual de psicopatología clínica. Barcelona: Paidós

Jimenez, J. P. (2000) El método clínico, los psicoanalistas y la institución. Aperturas psicoanalíticas. Revista de psicoanálisis Nº 4, formato electrónico http://www.aperturas.org

Jimenez, J. P. (2004) Validez y validación del método psicoanalítico. Aperturas psicoanalíticas. Nº 18 formato electrónico. http://www.aperturas.org

Jung, C. G. (1938) Lo inconsciente Buenos Aires: Losada

Kandel, E. R. (1999) Biología y futuro del psicoanálisis: retorno a una nueva estructura intelectual para la psiquiatria. The American Journal of Psychiatry. Edición Española, vol. 2, nº 4, 259-278

Martín, F. (2006) Cambios sociales y trastornos de la personalidad posmoderna. Papeles del Psicólogo vol. 27,104-115

Mitjavila, M. (1994) La iniciación del tratamiento, en Manual de técnicas de psicoterapia. Un enfoque psicoanalítico. Compiladores: A. Avila y J. Poch. Madrid: Siglo XXI.

Mitjavila, M. & Poch, J. (2001) Investigación en psicoanálisis y psicoterapia psicoanalítica. Revista de psicoanálisis. Número Especial Internacional. 8, 233-248.

Musso, J. R. (1970) Problemas y mitos metodológicos de la psicología y la psicoterapia. Buenos Aires: Psique

Pally, R, Olds, C. and Olds, D (1998) Consciousness: A neuroscience perspective. International Journal of Psychoanalysis, 79, 971-989

Pascual, J.; Frías, Mª D. y Monterde, H. (2004) Tratamientos psicológicos con apoyo empírico y práctica clínica basada en la evidencia. Papeles del Psicólogo. (versión on line) Abril, nº 27

Piaget, J. (1961) La formación del símbolo en el niño. México: Fondo de Cultura Económica

Poch, J.; Jarne, A., Talarn, A & Castillo, J. A. (1992) La consulta en psicología clínica. Diagnóstico y comprensión dinámica. Barcelona: Paidós

Poch, J. y Avila, A. (1998) Investigación en psicoterapia. La contribución psicoanalítica. Barcelona: Paidós

Shelder, J. (2003) A New Language for Psychoanalytical Diagnosis. Journal of American Psychoanalytical Association, 50, 2, 429-456

Shulman (1990) The Investigation of Psychoanalytic Theory by Means of Experimental Methods. International Journal of Psycho-Analysis, 71, 487-498.

Skinner, B.F. (1975) Sobre el conductismo. Barcelona: Fontanella

Villegas, M. (1996). El análisis de la demanda: una doble perspectiva social y pragmática. Revista de Psicoterapia, 26/27, 25-78.

Published

2005-07-01

How to Cite

Mitjavila, M. (2005). Freud also wanted to be a scientist . Revista de Psicoterapia, 16(62), 17–34. https://doi.org/10.33898/rdp.v16i62.874

Issue

Section

Monographic Articles