Reading, Writing, and Dialogue for Resignifying Peace and Conflict in Schools
DOI:
https://doi.org/10.5944/rdh.53.2024.42390Keywords:
Basic Education, DIalogue, Writing, Reading, Peace, Conflict TransformationAbstract
This article characterizes meanings aof peace constructed by boys and girls based on the development of an educational process focused on reading, writing and dialogue for peaceful transformation of conflicts at school. An educational action research design was conducted, supported by social project methodologies and workshops. 12 mediators, 6 teachers and 126 basic education students in Cali-Colombia participated. Transformations of the meanings of peace were identified, particularly those related to the recognition of differences, basic needs and specific routes for the peaceful processing of conflicts. It was concluded that the critical reading of children's literature texts, the promotion of dialogue and written expression, represent strategies of great potential for building peace in school contexts, although training processes of greater scope and articulation to the curriculum are required.
Downloads
References
Adarve, P., González, S. y Guerrero, M. (2018). Pedagogías para la paz en Colombia: un primer acercamiento. Ciudad Paz-ando, 11(2), pp. 61-71. DOI: https://doi.org/10.14483/2422278X.13177
Cadavid, A. (2014). Los actuales debates sobre comunicación, desarrollo y cambio social. En A. Cadavid y A. Gumucio (eds.) (2014). Pensar desde la experiencia. Comunicación participativa en el cambio social. Bogotá: Uniminuto.
Cano, A. (2012). La metodología taller en los procesos de educación popular. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 2(2). Disponible en: https://www.relmecs.fahce.unlp.edu.ar/article/view/RELMECSv02n02a03
Castillo, P. (2023). Critical Literacy: Using This Framework in Early Childhood Classrooms. In: A. Salmon & A. Clavijo (Eds.). Handbook of Research on Socio-Cultural and Linguistic Perspectives on Language and Literacy Development. Hershey, Pennsylvania: IGI Global, pp. 4-59
Castro, F. (2019). Conflicto como motor de cambio y su impacto en la Cultura de Paz. Eirene: Estudios de Paz y Conflictos, 1(1), pp. 59–76. Disponible en: https://www.estudiosdepazyconflictos.com/index.php/eirene/article/view/15
Contreras, J., Aguilar, A., Portocarrero, L., Mira, L. Aguilar, C. y Aguilar, Y. (2019). Paz, equidad, reconciliación y educación ciudadana: los restos de la educación para una sociedad en posconflicto. Revista espacios, 40(33), pp. 1-17. Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a19v40n33/19403308.html
Durán, T. y Machuca, G. (2018). Comunicación y educación para la construcción de paz. Bogotá: Corporación Unificada Nacional.
Elliott, J. (2000). La investigación acción en educación. Madrid: Morata.
Fisas, V. (2011). Educar para una cultura de paz. Quaderns de Construcció de Pau, (20), pp. 1-10. Disponible en: https://escolapau.uab.es/img/qcp/educar_cultura_paz.pdf
Foley, Y. (2017). Critical literacy. In: B. V. Street & S. May (eds.). Literacies and Language Education, v. 3, pp. 109-121. DOI: 10.1007/978-3-319-02321-2_11-1
Galtung, J. (2004). Trascender y transformar. Una introducción al trabajo de conflictos. México: Transcend-Quimera.
Garzón, K. y Hernández, J. (2018). La Colombia imaginada, trazos de paz: la literatura infantil como experiencia pedagógica en educación superior. Innovación educativa, 18(78), pp. 13-32. Disponible en: https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/24813
Gómez, J. (2019). La Educación para la Paz: contribuciones para un estado del arte. Revista Cambios y Permanencias, 10 (1), pp. 500-539. Disponible en: https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/9716
Grisales, A., Mejía, N., Toro, S. y Ruiz, L. (2018). Un giro epistemológico en las prácticas docentes de educación para la paz. Kenosis, revista de ciencias sociales y humanas, 5(9), 183-207. DOI: https://doi.org/10.47286/23461209.126
González Gómez, E. (2024). Tres concepciones de paz: ausencia de violencia, construcción cultural y transformadora: una revisión documental. Eirene Estudios De Paz Y Conflictos, 7(13), pp. 67–94. DOI: https://doi.org/10.62155/eirene.v7i13.278
Gumucio, A. y Tufte, T. (Comp.). (2008). Antología de comunicación para el cambio social: lecturas históricas y contemporáneas. La Paz (Bolívia): Consorcio de Comunicación para el Cambio Social.
Hernández, I., Luna, J., & Cadena, M. (2017). Cultura de paz: una construcción desde la educación. Revista de historia educativa latinoamericana 19(28), pp. 149-172. DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.5596
Lara, V., Soto, N. y Pareja, A. (2017). Educación en derechos humanos a partir de la literatura infantil en el colegio Nariño de Santiago de Cali: propuesta pedagógica. Análisis, 49(91), pp. 337-357. DOI: https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2017.0091.04
Lee, G. (2020). Two plus four dimensions of critical literacy. Educational Philosophy and Theory, 52(1), pp. 79–87. DOI: https://doi.org/10.1080/00131857.2019.1605898
Lewison, M., Flint, A., & Van Sluys, K. (2002). Taking on critical literacy: The journey of newcomers and novices. Language Arts, 79, pp. 382–392. DOI: http://www.jstor.org/stable/41483258
Malave, A. N. (2019). Mediación de conflictos escolares. Estudio de caso en el Centro de Promoción Escolar (CPE), Rancho Viejo, México. Iberoamérica Social, v. 7, n. 13, pp. 79-106.
Martínez, E. L. (2018). Cultura ciudadana para la resolución pacífica de conflictos: saberes y prácticas que la fortalecen. Análisis, 50 (92), pp. 239-258. DOI: https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2018.0092.11
Moreno, R. (2017). Estrategias de intervención ante la violencia verbal, en estudiantes adolescentes del estado Mérida - Venezuela. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 16(31), pp. 43-53. DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20173143533
Muñoz, D. (2015). La pedagogía de la paz en el contexto de las pedagogías críticas. Investigación, 8(1), 57-64
Naranjo, J. (2015). Los niños piensan la paz. Bogotá: Banco de la República.
Ospina-Ramírez, D. A. y Ospina-Alvarado, M. C. (2017). Futuros Posibles, el Potencial Creativo de Niñas y Niños para la Construcción de Paz. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), pp. 175-192. DOI: http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.1511016022016
O'Sullivan, C., Taylor, L., Pineda-Marin, C., Sandoval-Escobar, M., Toro, R., Barreto, M. L., Alfonso, D., & Niño, J. L. (2023). Artesanos de Paz: Promoting everyday peacebuilding among children and youth through a participatory theater-based intervention in Colombia. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology. Advance online publication. DOI: https://doi.org/10.1037/pac0000656
Pineda, R., García, M. y Olalde, A. (2019). Algunas consideraciones sobre la resolución de los conflictos escolares. Revista Conrado, 15(67), pp. 135-142. Disponible esn: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/933
Pinilla, N. y Mendieta, M. C. (2017). Pedagogía de la confianza una estrategia para generar ambientes escolares de paz. Análisis, 49(91), pp. 315-336. DOI: https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2017.0091.03
Quitian Murcia, J. (2024). Desajuste y verticalidad, la cátedra de la paz en Colombia y su aplicabilidad. Revista nuestrAmérica, (24), e13127312. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13127312
Rosenberg, M. (2013). Comunicación no violenta. Un lenguaje de vida. Buenos Aires: Gran Aldea.
Sancho Gil, J. M., Hernández, F., Montero, L., de Pablos Pons, J., Rivas, J. I. y Ocaña, A. (Coords.). (2020). Caminos y derivas para otra investigación educativa y social. Barcelona: Octaedro. DOI: DOI: http://doi.org/10.36006/16220-0
Silva, E. (2018). Lectura crítica de las narrativas de violencia. En A. Cuervo, Enfocarte: Ejercicios de construcción de Narrativas Mediáticas desde la investigación en Comunicación Social (pp. 28-42). Bogotá: Uniminuto.
Selfa Sastre, M., Balça, A. y Fraga Azevedo, F. (2020). Lecturas literarias para una educación para la paz: itinerarios lectores en Educación primaria. Aula de Encuentro, 22(2), pp. 181-202. DOI: https://doi.org/10.17561/ae.v22n2.5287
Van Sluys, K., Lewison, M., & Flint, A. S. (2006). Researching critical literacy: A critical study of analysis of classroom discourse. Journal of Literacy Research, 38(2), pp. 197–233. DOI: https://doi.org/10.1207/s15548430jlr3802_4
Vásquez, C. M. (2020). Enseñanzas y aprendizajes sobre la Cátedra de la paz en Colombia. Educación y Educadores, 23(2), pp. 221-239. DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.4
Watzlawick, P., Weakland, J. y Fisch, R. (1994). Cambio. Formación y solución de los problemas humanos. Barcelona: Herder.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The work was published in Revista de Humanidades licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 License. The authors know and agree that the distribution of the work is done by the use of such license. You can copy, use, distribute, transmit and publicly display, provided that the original authorship and source publication (magazine, editorial and URL of the work) is acknowledged, no use for commercial purposes and the existence and specifications of this license is mentioned. For any other use not specified in the license of authors consent should be required.