University student perceptions of competences acquired through problem-based learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.26800

Keywords:

Problem-Based Learning, competences, methodological strategy, higher education, university students

Agencies:

Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Estudiantes, código 2016/3542)

Abstract

The labour market has been making increasing demands on university students for some decades now. It is therefore necessary for the University to promote models focused on the intellectual, personal and emotional development of students, as well as optimizing the transition of graduates to active professional life and responding to the social and employment  challenges they face. Based on this reality, the need to address in the work presented the analysis of the practice of innovative methodologies such    as Problem-Based Learning (PBL) is justified. In order to respond to this need, this research aims, on the one hand, to describe the assessments made by students on the technical, methodological, participatory and personal competences acquired through the PBL methodology and, on the other hand, to learn whether there are significant differences in their assessments according to the different university degrees present in the sample. For  this purpose, a survey type study was carried out, performing a descriptive analysis and contrast tests to obtain differences in skill acquisition scores between students by group. The resulting sample was 1,065 students from the University of Seville. The results show a generally positive attitude of the students towards the application of the PBL methodology, giving the competences acquired a medium-high rating, higher in the educational branch than in health. At the same time, evidence shows that the participatory and personal competences are those that have been acquired to a lesser extent. Among the conclusions, the effectiveness of the PBL    methodology when acquiring competencies over other traditional methodologies should be highlighted.

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Author Biographies

Rosario Gil-Galván, Universidad de Sevilla

Profesora Titular de la Universidad de Sevilla en el departamento Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Directora del Grupo de Investigación Suroeste HUM-561 de la Universidad de Sevilla.  Participación en proyectos de investigación competitivos del Ministerio  (España). Estancias de investigación en Universidades Extranjeras. Líneas de investigación: orientación y desarrollo profesional en el alumnado universitario; intervención, evaluación e innovación educativa; formación para la empleabilidad; y grupo social vulnerable. E-mail: rosagil@us.es.

Inmaculada Martín-Espinosa, Universidad de Sevilla

Doctoranda en el Programa de Doctorado en Educación de la Universidad de Sevilla. Miembro del Grupo de Investigación Suroeste HUM- 561 de la Universidad de Sevilla. Líneas de investigación: adquisición de competencias lingüísticas en lengua extranjera en estudiantes universitarios. E-mail: inmmaresp1@alum.us.es

Francisco Javier Gil-Galvan, Consejería de Educación. Unidad de Enseñanza. Comunidad de Madrid

Profesor  Centro  Educativo  Público.  Licenciado  en    Antropología Social y Cultural y Máster en Estudios Avanzados en Antropología Social     y Cultural por la Facultad de Ciencias Políticas y Sociología (Universidad Complutense de Madrid). Miembro investigador del Grupo de Investigación Suroeste HUM-561 de la Universidad de Sevilla. Líneas de investigación: intervención, evaluación e innovación educativa y emociones en colectivos vulnerables. E-mail: fcojavgil@gmail.com

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Published

2020-11-12

Issue

Section

Estudios