University student perceptions of competences acquired through problem-based learning
DOI:
https://doi.org/10.5944/educxx1.26800Keywords:
Problem-Based Learning, competences, methodological strategy, higher education, university studentsAgencies:
Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Estudiantes, código 2016/3542)Abstract
The labour market has been making increasing demands on university students for some decades now. It is therefore necessary for the University to promote models focused on the intellectual, personal and emotional development of students, as well as optimizing the transition of graduates to active professional life and responding to the social and employment challenges they face. Based on this reality, the need to address in the work presented the analysis of the practice of innovative methodologies such as Problem-Based Learning (PBL) is justified. In order to respond to this need, this research aims, on the one hand, to describe the assessments made by students on the technical, methodological, participatory and personal competences acquired through the PBL methodology and, on the other hand, to learn whether there are significant differences in their assessments according to the different university degrees present in the sample. For this purpose, a survey type study was carried out, performing a descriptive analysis and contrast tests to obtain differences in skill acquisition scores between students by group. The resulting sample was 1,065 students from the University of Seville. The results show a generally positive attitude of the students towards the application of the PBL methodology, giving the competences acquired a medium-high rating, higher in the educational branch than in health. At the same time, evidence shows that the participatory and personal competences are those that have been acquired to a lesser extent. Among the conclusions, the effectiveness of the PBL methodology when acquiring competencies over other traditional methodologies should be highlighted.
Downloads
References
Almerich, G., Díaz-García, I., Cebrián- Cifuentes, S., y Suárez-Rodríguez, J. (2018). Estructura dimensional de las competencias del Siglo XXI en el alumnado universitario de Educación. RELIEVE, 24(1), 1-21. https://doi. org/10.7203/relieve.24.1.12548
Baños, J.E. y Pérez, J. (2005). Cómo fomentar las competencias transversales en los estudios de Ciencias de la Salud: una propuesta de actividades. Educación Médica, 8(4), 216-225. https://cutt.ly/Lygg0LV
Blancas, J.L. y Guerra, M.T. (2016). Trabajo por proyectos en el aula de ciencias de secundaria: tensiones curriculares y resoluciones docentes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(68), 141-
Bouhuijs, P.A.J. (2011). Implementing problem based learning: Why is it so hard? Revista de Docencia Universitaria, 9(1), 17-24. https://cutt. ly/uyghkW3
Bunk, G.P. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y el perfeccionamiento profesionales de la RFA. Revista Europea de Formación Profesional, 1, 8-14. https://cutt.ly/ GyghcMT
Cabaña, J. (2011). Competencias y transversalidades, o un desajuste por mutua ignorancia. Bordón. Revista de Pedagogía, 63(1), 15-31. https://cutt.ly/ ByghQeu
Carrasco, A., Donoso, J.A., Duarte- Atoche, T., Hernández, J.L., y López, R. (2015). Diseño y validación de un cuestionario que mide la percepción de efectividad del uso de metodologías de participación activa (CEMPA). El caso del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABPrj) en la docencia de la contabilidad. Innovar, 25(58), 143-158. https://doi.org/10.15446/innovar. v25n58.52439
Echevarría, B. (2002). Gestión de la Competencia de Acción Profesional. Revista de Investigación Educativa, 20(1), 7-43. https://cutt.ly/YygjdAA
Erstad, O. & Voogt, T. (2018). The twenty-first century curriculum: issues and challenges. En J. Voogt, G.K. Kenezek, R., Christensen, & K.W. Lai (Eds.), Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (pp.19-36). Springer.
Escobar, J. y Cuervo, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6(1), 27-36. https://cutt.ly/ Oygkt05
Fach, K. (2012). Ventajas del Problem Based Learning (PBL) como método de aprendizaje del Derecho internacional. Bordón. Revista de Pedagogía, 64(1), 59-73. https://cutt.ly/ Hygkukh
Fernández, F.H. y Duarte, J.E. (2013). El Aprendizaje basado en Problemas como Estrategia para el Desarrollo de Competencias Específicas en Estudiantes de Ingeniería. Formación Universitaria,6(5),29-38. https://doi.org/10.4067/S0718-50062013000500005
Fernández, M., García, J.N., Caso, A., Fidalgo, R., y Arias, O. (2006). El aprendizaje basado en problemas. Revisión de estudios empíricos internacionales. Revista de Educación, 341, 397-418. https://cutt.ly/4ygjizy
Fernández-Jiménez, C., López-Justicia, M.D., Fernández, M., y Polo, M.T. (2014). Aplicación del aprendizaje basado en problemas para la formación del alumnado de Educación en la atención a la discapacidad. Revista de Currículum y formación del profesorado, 18(2), 334-352. https:// cutt.ly/8ygkzPq
Frontado, Y., Guaimano, Y., y Flores, M.G. (2018). Metodología ABP como herramienta Educativa Universitaria para crear ciudades sustentables. Revista Tekhné, 21(1), 99-107. https:// cutt.ly/jygkOse
García, J.N. (2002). El aprendizaje basado en problemas: ilustración de un modelo de aplicaciones en psicopedagogía. Cultura y Educación, 14(1), 65-79. https://doi.org/10.1174/113564002317348129
García-Varcálcel, A. y Basilotta, V. (2017). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113-131. https://doi. org/10.6018/rie.35.1.246811
Gil-Galván, R. (2018). El uso del aprendizaje basado en problemas en la enseñanza universitaria. Análisis de las competencias adquiridas y su impacto. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), 73-93.
Gómez, F., Rivas, I., Mercado, F., y Barjola, P. (2009). Aplicación interdisciplinar del Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en Odontología: una herramienta útil para el desarrollo de competencias profesionales. Revista de Docencia Universitaria, 7(4), 1-19. https://doi. org/10.4995/redu.2009.6228
González, J. y Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures
in Europe. Informe final. Proyecto Piloto. Fase 1. Universidad de Deusto. https://cutt.ly/3yjpqFb
González-Hernando, C., Martín- Villamor, P.G., Martín-Durántez, N., y López-Portero, S. (2015). Evaluación por los estudiantes al tutor de enfermería en el contexto de aprendizaje basado en problemas. Enfermería Universitaria, 12(3), 110-115. https://doi.org/10.1016/j. reu.2015.07.002
Harland, T. (2003). Vygotsky’s zone of Proximal development and Problem- based Learning: Linking a theoretical concept with practice through action research. Teaching in Higher Education, 8(2), 263-272. https://doi. org/10.1080/1356251032000052483
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2007). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Hincapié, D., Ramos, A., y Chirino, V. (2018). Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia de Aprendizaje Activo y su incidencia en el rendimiento académico y pensamiento crítico de estudiantes de Medicina de Segundo Semestre. Revista Complutense de Educación, 29(3), 665-681.https://doi.org/ 10.5209/ RCED.53581
Hodges, H.F. (2011). Preparing new nurses with complexity Science and Problem-Based Learning. Journal of Nursing Education, 50(1), 7-13. https:// doi.org/10.3928/01484834-20101029- 01
Hwang, N.R., Lui, G.R., & Tong, M.Y. (2005). An empirical test of cooperative learning in a passive learning environment. Issues in Accounting Education, 20(2), 151-166. https://cutt.ly/Zygzmf5
Jiménez, J.J., Lagos, G., y Jareño, F. (2013). El aprendizaje basado en problemas como instrumento potenciador de las competencias transversales. Revista electrónica sobre la enseñanza de las Economías Públicas, 13, 44-68. https://cutt. ly/9ygz4ca
Kurt, S. & Ayas, A. (2012). Improving Students Understanding and Explaining Real Life Problems on Concepts of Reaction Rate by Using a Four Step Constructivist Approach. Energy Education Science and Technology Part B: Social Educational Studies, 4(2), 979-992. https://cutt.ly/ kygz6JB
Le Boterf, G. (2001). Ingeniería de las competencias. Gestión 2000.
Lin, C.F., Lu, M.S., Chung, C.C., & Yang, C.M. (2010). A comparison of problem- based learning and conventional teaching in nursing ethics education. Nursing Ethics, 17(3), 373-382. https://doi.org/10.1177/0969733009355380
Lucas, M., García, R., Moret, E., Llasera, R., Melero, A., y Canet, J. (2006). El aprendizaje basado en problemas aplicado a la asignatura de pregrado de Anestesiología, reanimación y terapéutica del dolor. Revista Especializada de Anestesiología y Reanimación, 53, 419-425. https://cutt. ly/dygxwJL
Martín-Peña, M.L., Díaz-Garrido, E., y Sánchez-López, J.M. (2015). Coordinación interdisciplinar mediante aprendizaje basado en problemas. Una aplicación en las asignaturas dirección de producción y estadística empresarial. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 163-178.https://doi.org/10.6018/ rie.33.1.179741.
Mioduser, D. & Betzer, N. (2007). The contribution of project-based learning to high achievers’ acquisition of technological knowledge. International Journal of Techonology and Design Education, 18, 59-77. https://doi. org/10.1007/s10798-006-9010-4
Pietro, A., Barbarroja, J., Reyes, E., Montserrat, J., Díaz, D., Villaroel, M., y Álvarez, M. (2006). Un nuevo modelo de aprendizaje basado en problemas, el ABP 4X4, es eficaz para desarrollar competencias profesionales valiosas en asignaturas con más de 100 alumnos. Aula Abierta, 87, 171-194. https://cutt. ly/ZygcPZB
Piña, R. (2014). Desarrollo de la formación permanente del profesorado en la provincia de Guadalajara: un estudio de caso. Enseñanza & Teaching, 32(1),141-159. https://doi.org/10.14201/ et2014321141159
Roca, J., Reguant, M., y Canet, O. (2015). Aprendizaje basado en problemas, estudio de casos y metodología tradicional: una experiencia concreta en el grado en enfermería. Procedia Social and Behavioral Sciences, 196, 163-170. https://doi.org/10.1016/j. sbspro.2015.07.029
Rué, J., Font, A., y Cebrian, G. (2011). El ABP, un enfoque estratégico para la formación en Educación Superior. Aportaciones de un análisis de la formación en Derecho. Revista de Docencia Universitaria, 9(1), 25‐44. https://doi.org/10.4995/redu.2011.6178
Salas, C.R., Díaz, L., y Pérez, G. (2013). Identificación y diseño de las competencias laborales en el Sistema Nacional de Salud. Educación Médica Superior, 27(1), 92-102. https://cutt.ly/ fygcLr2
Schmal, R. (2012). Reflexiones en Torno a un Programa para la Formación de Competencias Transversales en Ingeniería. Ciencia, Docencia y Tecnología, 44(1), 239–262. https:// cutt.ly/0ygcB7L
Schwartz, P., Mennin, S., & Webb G. (2001). Problem-based learning. Case studies, experience and practice. Routledge.
Sluijsmans, D., Moerkerke, G., Van Merrienboer, J., & Dochy, F. (2001). Peer assessment in problem based learning. Studies in Educational Evaluation, 27(2), 153-173. https://doi.org/10.1016/S0191-491X(01)00019-0
Soparat, S., Arnold, S.R., & Klaysom, S. (2015). The development of Thai learners’ key competencies by project- based learning using ICT. International Journal of Research in Education and Science (ISRES), 1(1), 11-22. https:// cutt.ly/xygcXA3
Tobón, S. (2013). El concepto de competencias. Una perspectiva socioformativa, En Tobón, S. (Ed.) Formación integral y competencia. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (pp.87-140). Ecoe Ediciones.
Urrutia, M., Hamui-Sutton, A., Castañeda, S., Fortoul, T., y Guevara,
R. (2011). Impacto del aprendizaje basado en problemas en los procesos cognitivos de los estudiantes de medicina. Gaceta Médica de México, 147(5), 385-393. https://cutt.ly/ gygc84Y
Van de Oudeweetering, K. & Voogt, J. (2018). Teachers’ conceptualization and enactment of twenty-first century competences: exploring dimensions for new curricula. The curriculum Journal, 29(1), 116-133. https://doi.org/10.1080/09585176.2017.1369136
Villalobos, V., Ávila, J.E., y Lizzet, S. (2015). Aprendizaje basado en problemas en química y el pensamiento crítico en secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(69), 557-581. https:// cutt.ly/tygvwzc
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.