ANALYSIS OF THE CONTENTS OF PHYSICAL EXPRESSION IN THE PRE-SERVICE TRAINING OF PRIMARY TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.5944/educxx1.20058Keywords:
Movement Education, Schools of Education, Curriculum Research, Theory Practice Relationship.Abstract
This paper deals with the analysis of pre-service training of primaryteachers in the area of physical expression. Its aim is to compare the contents of the teaching guides with the key concepts which are considered essential by the scholars in the field of the expressive movement technique. From a twofold methodological perspective, a descriptive and documental analysis of the subjects present in the primary school teaching degrees taught in Spanish state universities was carried out. Due to the existing diversity and heterogeneity of these programs, only the subjects where the concepts of «corporal, expression, movement, expressive» appeared were selected.
General aspects of the subjects such as number of credits, theoretical and
classroom teaching percentage, and the «Contents» section of the teaching
guides were included. The results obtained show a current trend to consider
physical expression as a dispensable area in the training of prospective
primary teachers as it only has 6 ECTS credits in an elective course, out
of all the credits of the degree. The subjects, from a more practical than
theoretical approach, present contents of a different nature with hardly any
references to the own technique of the discipline, pointing to the teaching
of various techniques of dancing, dramatization, mime or playful activities
such as games, songs and acrosport. References to creativity or to the creative processes are also scarce in the total balance of the guides. Our conclusions offer some guidelines to lead the didactics of body language in the degrees with the aim of transmitting students the knowledge needed to implement the discipline as a learning of unquestionable value in schools.
Downloads
References
Ballesteros, B. y Mata, P. (2014). Sentido y forma de la investigación cualitativa. En B. Ballesteros (Coord.), Taller de investigación cualitativa (pp.12-46). Madrid: UNED.
Conesa-Ros, E. y Angosto, S. (2017). Análisis del contenido de «expresión corporal» en los planes de estudio de grado en ciencias de la actividad física y el deporte en universidades españolas. Journal of Sport and Health Research. 9(2), 263-272.
Coterón, J. y Sánchez, G. (2010). Educación artística por el movimiento: la Expresión Corporal en Educación Física. AULA, Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca. (16), 113-134.
Cuéllar, M.J. y Pestano, M.A. (2013). Formación del Profesorado en Expresión Corporal: planes de estudio y Educación Física. RETOS, Nuevas tendencias en Educación Física, deportes y recreación. 24, 123-128.
Ferrari, H. (2014). Schinca, teatro de movimiento. [Tesis Doctoral]. Madrid: Universidad Rey Juan Carlos).
Ferrari, H. (2017). Marta Schinca, precursora del teatro del movimiento. Vol I. Madrid: Editorial Fundamentos.
Gil, J. (2016). Los contenidos de la Expresión Corporal en el Título de Grado en Ciencias del Deporte. [Tesis Doctoral]. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.
Lago, P. y Espejo, A. (2007). El movimiento y la danza. Su importancia en el currículum de Primaria. Educación y futuro. (17), 149-163.
Learreta, B. (2004). Los contenidos de Expresión Corporal en el Área de Educación Física en Enseñanza Primaria. [Tesis Doctoral]. Madrid: Universidad Complutense. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2017). Qué estudiar y dónde en la universidad (QUEDU).
Recuperado de https://goo.gl/oVquET
Montávez, M. (2012). La expresión corporal en la realidad educativa. Descripción y análisis de su enseñanza como punto de referencia para la mejora de la calidad docente en los centros públicos de Educación Primaria de la ciudad de Córdoba. [Tesis Doctoral]. Córdoba: Universidad de Córdoba.
Motos, T. y G. Aranda, L. (2005). Práctica de la expresión corporal (3.ª ed). Guadalajara: Ñaque Editora.
Pérez De Amézaga, A.M. (2015). Estudio del método Schinca de Expresión Corporal en la Escuela Superior de Arte Dramático de Asturias. [Tesis Doctoral]. Oviedo: Universidad de Oviedo.
Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. (B.O.E. n.º 52 de 1 de marzo de 2014).
Romero, M.R. y Chivite, M. (2013). Análisis de la presencia social de la Expresión Corporal. EC y Universidad. RETOS, Nuevas tendencias en Educación Física, deportes y recreación. 24, 184-188.
Ruiz, R. (2011). Fundamentos de la expresión corporal. Cuadernos del Estudio Schinca. 1(0), 3-15.
Sánchez, G., Coterón, J., Padilla, C., Llopis, A., y Montávez, M. (2008). La expresión corporal en el marco del EEES. Un proyecto de consolidación. En G. Sánchez, J. Coterón, J. Gil, y A. Sánchez (Coords.), El movimiento expresivo. II Congreso Internacional de Expresión Corporal y Educación (pp. 17-27). Salamanca: Amarú Ediciones
Schinca, M. (2010). Expresión corporal. Técnica y expresión del movimiento (4.ªed.). Madrid: Editorial Wolters Kluwer España.
Schinca, M. (2011a). Arte, expresión corporal y psicomotricidad. Cuadernos del Estudio Schinca. 1(0), 31-36.
Schinca, M. (2011b). Manual de psicomotricidad, ritmo y expresión corporal (2.ªed.). Madrid: Editorial Wolters Kluwer Educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.