RESEARCHERS, TEACHERS AND EDUCATORS AGAINST SOCIAL EXCLUSION: PARADOXES AND POSITIONS
DOI:
https://doi.org/10.5944/educxx1.19033Keywords:
Social isolation, social science research, educational research, social work.Abstract
Talking about social exclusion today confronts us with a complex, thornyand problematic issue. We certainly know that every nomination and classification implies a hierarchical order that refracts a social order, rarely free from asymmetries and subordination. We know too that social exclusion does not escape this logic. For this reason, our article pursues three different goals.
First, to problematize the conceptions and uses of the social exclusion category. Secondly, to revise the criteria from which we research and train social education professionals who work in such situations. For the third goal, we approach the possible positions that these professionals may take against the inability to fully carry out the orders of social policies, particularly regarding the fight against and eradication of social exclusion. The analytical procedure reveals certain epistemological, political and ethical paradoxes regarding both the forms of university research and the professional practice of social workers as well. A paradox, a priori, has no solution. But faced with this inability, we are obliged to take a position. In this sense, our analysis synthesizes three possible positions that can be adopted by researchers and practitioners of science and social professions. Our proposal, and position, for the inherent paradox is to develop ethics of the double agent.
Downloads
References
ASEDES y CGCEES (2007). Documentos profesionalizadores. Barcelona: ASEDES.
Autès, M. (1995). Genèse d’une nouvelle question sociale: l’exclusion. Lien social et Politiques, 34, 43-53.
Autès, M. (1999). Les paradoxes du travail social. Paris: Dunod.
Autès, M. (2004). Tres formas de desligadura. En S. Karsz (Coord.), La exclusión: bordeando sus fronteras (pp. 15-53). Barcelona: Gedisa.
Badiou, A. (2005). Circunstancias y filosofía. En Filosofía del presente (pp. 9-18). Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo. Barcelona: Paidós.
Becker, H. S. (1971). Los extraños. Sociología de la desviación. Buenos Aires: Tiempo contemporáneo.
Brunner, J. J. (2014). La idea de la universidad pública en América Latina: narraciones en escenarios divergentes. Educación XX1, 17(2), 17-34.
Camarero, J. (1998). El déficit social neoliberal. Del Estado del Bienestar a la sociedad de la exclusión. Santander: Sal Terrae.
Castel, R. (1984). La gestión de los riesgos. Barcelona: Anagrama.
Castel, R. (1997). Las metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Buenos Aires: Paidós.
Castel, R. (2004). Encuadre de la exclusión. En S. Karsz (Coord.), La exclusión: bordeando sus fronteras (pp. 55-86). Barcelona: Gedisa.
Cohen, S. (1988). Visiones de control social. Barcelona: PPU.
Durkheim, E. y Mauss, M. (1996). Sobre algunas formas primitivas de clasificación. Contribución al estudio de las representaciones colectivas. Barcelona: Ariel.
Escudero, J. M. (2005). Fracaso escolar, exclusión educativa: ¿de qué se excluye y cómo? Disponible en http://www.ugr.es/~recfpro/rev91ART1.pdf
Fernández Velasco, E. (2005). La exclusión social como la cuestión de la época. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 63(122), 113-130.
Furtos, J. (2009). De la précarieté à l’autoexclusion. Paris: Rue d’Ulm Eds.
García Molina, J. (2011). Agentes dobles. En J. Sáez y J. García Molina (Coords.), Metáforas del educador (pp. 15-20). Valencia: Nau Llibres.
García Molina, J. (2012). ¿Es necesario politizar la investigación en Pedagogía Social? En S. Morales; J. Lirio y R. Marí (Coords.), La Pedagogía Social en la Universidad. Investigación, formación y compromiso social (pp. 99-107). Valencia: Nau Llibres.
García Molina, J. (2013). Profesar la profesión de profesor: entre el filósofo y el agente doble. Athenea Digital, 13(1), 1-15.
García Molina, J. y Sáez Carreras, J. (2011). Educación Social: ¿qué formación para qué profesional? RES, Revista de Educación Social, 13, 1-14.
García Molina, J. (coord.) (2013). Exclusiones. Discursos, políticas, profesiones. Barcelona: UOC.
García Nadal, A. (2005). La profesionalización del Educador Social: entre la Formación y la Experiencia Profesional. [Tesis Doctoral] Universidad de Murcia.
Goffman, E. (2003). Estigma. Madrid: Amorrortu.
Goguel, A. (2003). L’exclusion sociale. Les métamorphoses d’un concept (1960-2000). Paris: L’Harmatan.
Gouldner, A. W. (1980). El futuro de los intelectuales y el ascenso de la Nueva Clase. Madrid: Alianza.
Karsz, S. (2004). La exclusión: concepto falso, problema verdadero. En S. Karsz (Coord.), La exclusión: bordeando sus fronteras (pp. 133-214). Barcelona: Gedisa.
López Herrerías, J. A. (2001). Alternativa pedagógica al problema cultural de la exclusión social. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 6-7, 33-55.
Monereo, C. y Domínguez, C. (2014). La identidad docente de los profesores universitarios competentes. Educación XX1, 17(2), 83-104.
Nietzsche, F. (1997). El Anticristo. Madrid: Alianza.
Osorio, J. (2012). Estado, biopoder, exclusión. Análisis desde la lógica del capital. Barcelona: Anthropos.
Paugam, S. (Ed.) (1996). L’exclusion. L’état des savoirs. Paris: La Découverte.
Saez Carreras, J. y García Molina, J. (2006). Pedagogía Social. Pensar la Educación Social como profesión. Madrid: Alianza Editorial.
Sassier, M. (2004). La exclusión no existe, yo la encontré. En S. Karsz (Coord.), La exclusión: bordeando sus fronteras (pp. 87-109). Barcelona: Gedisa.
Sennett, R. (1998). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.
Subirats, J. (dir.) (2004). Pobreza y exclusión social. Un análisis de la realidad española y europea. Barcelona: Fundación La Caixa.
Subirats, J. (Dir.) (2006). Fragilidades vecinas. Narraciones biográficas de exclusión social urbana. Barcelona: Icaria.
Tezanos, J. F. (1999). Tendencias en desigualdad y exclusión social. Madrid: Sistema.
Weber, M. (1998). El político y el científico. Madrid: Alianza editorial.
Zizek, S. (2000). Mirando al sesgo. Una introducción a Jacques Lacan a través de la cultura popular. Buenos Aires: Paidós.