Educational credentialism and persistent structural inequalities in the era of modernization in Spain
DOI:
https://doi.org/10.5944/ts.4.2019.25259Keywords:
higher education, labor market, social stratification, social classAbstract
It is common to hear in political debates that developed economies can solve the problems of individual aspirations, economic efficiency and social justice through the creation of an economy based on high qualifications and high salaries. Along with these premises, there is a tendency to grant the University a special role in the field of social and economic development. However, credential goods based on higher education degrees that give access to the best positions within the structure of occupations are highly costly, whether we adopt the cultural point of view or from the economic perspective. In this research note we present part of the results of a study of more than three years in which the importance of the educational and economic resources available to university students of different socioeconomic origins and their effects on the university experience and the different transitions to the labor market, 12 months after completing their studies.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta revista provee acceso libre inmediato a su contenido bajo el principio de que hacer disponible gratuitamente la investigación al publico, lo cual fomenta un mayor intercambio de conocimiento global, sin coste alguno para el autor.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la Licencia de Reconocimiento CC BY de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).