Carmen Conde in the post-war Spanish press (1939-1955): criticism, literary education and aesthetic education
Keywords:
Carmen Conde, Spanish post-war press, literary criticism, literary education, aesthetic educationAbstract
This essay examines the literary and artistic criticism produced by Carmen Conde (1907–1996) in the Spanish post-war press (1939–1955), focusing on her contributions to El Español, La Estafeta Literaria, Catolicismo, La Verdad, and La Vanguardia. By analyzing the articles published in these outlets, alongside her books and anthologies, several conclusions are drawn. First, it is confirmed that Conde approached criticism with an educational purpose aimed at audiences of all ages, although a significant portion of her work appeared in sections dedicated to children. Second, it is argued that Conde’s work aligns with the tradition of impressionist criticism practiced by writers and creators outside academic institutions. Among her influences, Azorín emerges as the most significant, alongside Ramón Menéndez Pidal, and Dámaso Alonso. Moreover, Conde’s criticism often integrated cultural perspectives, combining literary analysis with evaluations of other artistic forms. During this period, she focused more on historical criticism than on contemporary works and engaged with all literary genres, though she ultimately favored poetry. Finally, while she reviewed more texts by male authors than by women, her efforts culminated in a pioneering contribution to the construction of a female literary tradition through the publication of anthologies dedicated to this subject.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Miguel Ángel Martín-Hervás

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo.
La revista Revista de Escritoras Ibéricas se publica bajo licencia Creative Commons Reconocimiento – NoComercial (CC BY-NC). Las opiniones y contenidos de los artículos publicados la Revista de Escritoras Ibéricas son de responsabilidad exclusiva de los autores y no comprometen la opinión y política científica de la revista. También serán responsables de proporcionar copias de los datos en bruto, puntuaciones, y, en general, material experimental relevante a los lectores interesados.
Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
