Myth, Political Compromise, and Theatrical Innovation: Gloria Fuerte's "Prometeo"
DOI:
https://doi.org/10.5944/rei.vol.9.2021.31516Keywords:
Gloria Fuertes, Prometheus, Myths, Theatrical Innovation, Political Compromise, Contemporary Spanish Women WritersAbstract
Spanish Women Writers have traced many innovation paths through 20th Century. Among them, the recreation of classical myths outstands, as well as the contemporary revision of their characterizations. Gloria Fuertes (1917-1998) joined this mainstream with her interpretation of Prometheus, one of the most relevant Greek myths. Prometeo was premiered in Madrid, on the “Salón-teatro del Instituto de Cultura Hispánica” (January 30th, 1954), while celebrating the Cuban Week, an official program of Spanish-Cuban cultural cooperation. Her play is a clear example of thematic and technical innovations. Fuertes emphasizes the role of the punished titan for disobeying Zeus and giving fire to humankind. As Prometheus becomes a symbol of solidarity with the humble and needed people, Fuertes shows her social compromise, while pointing to the religious allegory of the “Savior”. Prometheus opposition to the tyrant Zeus marks the silent denounce of the political context of dictatorship under General Franco. Theatrical renovation is also defined by her using of several techniques –synthetic expression, reduction of characters, phantoms on stage, reversal of expectations and symbolic complexity- and, specially, her design of a main character silent through the whole representation. To the mute Prometheus, characterized only by gestures and movements, she opposes many rethorical figures of sound and the play’s orientation to music and dance.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Escritoras Ibéricas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo.
La revista Revista de Escritoras Ibéricas se publica bajo licencia Creative Commons Reconocimiento – NoComercial (CC BY-NC). Las opiniones y contenidos de los artículos publicados la Revista de Escritoras Ibéricas son de responsabilidad exclusiva de los autores y no comprometen la opinión y política científica de la revista. También serán responsables de proporcionar copias de los datos en bruto, puntuaciones, y, en general, material experimental relevante a los lectores interesados.
Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
