The diffusion of physical culture in the Argentine ether. The 1947 radio auditions
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.19.2024.30673Keywords:
Argentina, Physical Culture, Radio, PeronismAbstract
Mass society had in the radio one of its most prominent instruments in terms of the possibility of democratizing content and knowledge. As part of a planetary phenomenon, the 1930s saw the beginning of a slow and determined state intervention in the radio’s use that would culminate between 1946 and 1955. It was during this period, in which Argentina was governed by Juan Domingo Perón, that an unprecedented growth took place in the number of radio stations and the technological devices that reached the majority of homes, introducing themselves into people’s daily lives. Physical culture occupied a prominent space within radio broadcasts. This was due to the fact that it was an inseparable part of the formation of the national spirit, an issue that unified countries of dissimilar ideology, especially after the Second World War. In the Argentine case, its diffusion was designed by the novel Peronist government as a social practice that was within reach of the entire population. From Peron’s perspective, its promotion would bring about a significant social and cultural improvement, allowing Argentina to become part of the group of developed countries. More specifically, this research will focus on the relationship between the public cultural policies of the state and the diffusion of physical culture in broad segments of the population through little-explored sources of the period such as radio broadcasts linked to the diffusion of sports in the year 1947.
Downloads
References
Aisenstein, Angela, «La educación física escolar en Argentina. Conformación y permanencia de una matriz disciplinar, 1880-1960». Tesis doctoral, Universidad de San Andrés, 2006.
Armus, Diego, «Eugenesia en Buenos Aires: discursos, prácticas, historiografía». Revista História, Ciências, Saúde, no. 23 (2017): 149-169.
Austin, John. Como hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós, 1962.
Barry, Carolina. «Las muchachas ahorrativas: El rol de las mujeres peronistas en el Plan Económico de Austeridad y el 2° Plan Quinquenal». Trabajos y Comunicaciones, no. 30-31 (2004): 262-287.
Carli, Sandra, «El campo de la niñez: entre el discurso de la minoridad y el discurso de la educación nueva. 1916-1945». En Escuela, democracia y orden. Historia de la educación en la Argentina, Tomo III, dirigido por Adriana Puiggrós. Buenos Aires: Galerna, 1992.
Elias, Norbert, y Dunning, Eric. Deporte y ocio en el proceso de civilización. Madrid: F.C.E, 1992.
Elias, Norbert. Conocimiento y poder. Madrid: La Piqueta, 1994.
Fiorucci, Flavia. «Los amores de la maestra: sexualidad, moral y clase durante el peronismo». Revista Secuencias, no. 85, (2013): 47-66.
Galak, Eduardo. «Del dicho al hecho (y viceversa). El largo trecho de la construcción del campo de la formación profesional de la Educación Física en Argentina». Tesis doctoral, Universidad Nacional de La Plata, 2012.
Galak, Eduardo, Orbuch, Iván. «Cine, educación y cine educativo en el primer peronismo. El caso del Departamento de Radioenseñanza y Cinematografía Escolar». Revista Cinedocumental, no. 16 (2017): 120-141.
Gramsci, Antonio. Los intelectuales y la organización de la cultura. Buenos Aires: Nueva Visión, 1984.
Lida, Miranda. «Hacer del deporte una religión. Tiempo de ocio, género y catolicismo en la Buenos Aires de entreguerras». En Mujeres en movimiento. Deporte, cultura física y feminidades. Argentina 1870-1980, editado por Pablo Scharagrodsky. Buenos Aires: Prometeo, 2016.
Lindenboim, Federico. «Radio y peronismo: la construcción de una narración nacional». Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo, 2013.
Manual del Segundo Plan Quinquenal. Buenos Aires: Subsecretaría de Informaciones, 1953b.
Orbuch, Iván. «El rol del deporte en la formación de la mujer peronista». Revista Tempos e Espaços em Educaçao, no. 10 (2017): 32-56.
Orbuch, Iván. «Contribuciones pedagógicas de la Educación Física y el deporte en la formación de ciudadanos (1946-1955)». Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires, 2019.
Ornelas Herrera, Roberto. «Radio y Cotidianidad en México (1900-1930)». Historia de la vida cotidiana en México. Tomo V. Volumen 1. Ed. Aurelio de los Reyes. México: Fondo de Cultura Económica, 2005.
Perón, Juan Domingo, 1949. Discursos, mensajes, correspondencia y escritos. Buenos Aires: Biblioteca del Congreso, 2016.
Puiggrós, Adriana (dirección). Discursos pedagógicos e imaginario social en el peronismo (1945-1955). Tomo VI. Buenos Aires: Galerna, 1995.
Rapoport, Mario y Spiguel, Claudio. Relaciones tumultuosas. Estados Unidos y el primer peronismo Buenos Aires: Emecé, 2011.
Rein, Raanan. Los muchachos judíos peronistas. Buenos Aires: Sudamericana, 2015.
Rougier, Marcelo y Fizbein Martin, «De Don Derrochín a Maese Ahorrín. El fomento del ahorro en la economía peronista». En Sueños de Bienestar en la Nueva Argentina, compilado por Patricia Berrotarán, Aníbal Jáuregui y Marcelo Rougier,123-128. Buenos Aires: Imago Mundi, 2004:
Somoza Rodríguez, Miguel. «Una mirada vigilante. Educación del ciudadano y hegemonía en Argentina (1946-1955)». En Estudios de historia de la educación durante el primer peronismo (1943-1955), Rubén Cucuzza. Buenos Aires: Los Libros del Riel, 1997.
Somoza Rodríguez, Miguel. Educación y Política en Argentina (1946-1955). Buenos Aires: Miño y Dávila, 2006.
Ulanovsky, Carlos. La radio Nacional: voces de la historia 1937-2010. Buenos Aires: Radio Nacional, 2010.
Venegas Álvarez, Sonia. «El derecho fundamental a la cultura física y al deporte: un derecho económico, social y cultural de reciente constitucionalización en México» Cuestiones constitucionales, 41, (2019): 151-180.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.