Historiography and historical sources on the reception of pestalozzi in cuba (1807-1948)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.21.2025.41378

Keywords:

Pestalozzi; intuitive method; Object lessons; explanatory method; objective teaching.

Abstract

The aim of this text is to explore the reception and circulation of the intuitive method in Cuba, and of Pestalozzi’s pedagogy, between 1807 and 1958 - a subject virtually untouched by Cuban historical research. The time frame spans from the entrance of the first references to the Pestalozzian proposals in the Antillean colony, to the death of Alfredo Miguel Aguayo, the pedagogue who contributed most in Cuba to the knowledge of Pestalozzi's method. The central question is: What are the possible historical sources available to analyze the dissemination of the Pestalozzian pedagogical proposals in Cuba? The article touches upon the main institutions and authors whose works refer to the Pestalozzian pedagogical philosophy. In particular, the article highlights the role of the Sociedad Económica de Amigos del País (Economic Society of Friends of the Country), founded in Havana in 1793, in the introduction and promotion of Pestalozzi’s method. It also examines the pedagogical ideas of influential educators such as José de la Luz y Caballero (1800-1862), Manuel Valdés Rodríguez (1849-1914) and Alfredo Miguel Aguayo (1866-1948). Moreover, it considers the normative documents that, in the different contexts, prescribed the adaptation of the method to the Cuban school scenarios -namely, the colonial period (1807-1898), the US-military occupation (1899-1902), and after the establishment of the republic (1902-1958).  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbagnano, Nicolás y A. Visalbergui. Historia de la pedagogía. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1995.

Acevedo Rodrigo, Ariadna. «Muchas escuelas y poco alfabeto: la educación rural en el Porfiriato, México, 1876-1910». En Campesinos y escolares, la construcción de la escuela en el campo latinoamericano, siglos XIX y XX, editado por Alicia Civera Cerecedo, Juan Alfonseca Giner de los Ríos, Carlos Escalante Fernández, 73-105. México: El Colegio Mexiquense, A.C., Miguel Ángel Porrúa, 2011.

Aguayo, Alfredo Miguel. «Filosofía de Pestalozzi». Revista de Instrucción Pública, 2 (1927): 121-122.

Aguayo, Alfredo Miguel. «Filosofía de Pestalozzi». Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, no. 805 (1927): 99-103,

https://prensahistorica.mcu.es/es/catalogo_imagenes/grupo.do?path=2000496374. Consultado el 19 de enero de 2023.

Aguayo, Alfredo Miguel. «Pestalozzi en La Habana». La Escuela Cubana, (1899): 3-4.

Aguayo, Alfredo Miguel. Pedagogía, La Habana: La Moderna Poesía, 1905.

Amador Sanabria, Jorge. A través de la naturaleza, La Habana: Imprenta P. Fernández y Cía., 1943.

Arrechea Rodríguez, Elio. Nuestro mundo. Estudio de la naturaleza. Guía para el maestro. La Habana: Cultural S.A., [s/a].

Calderón España, María Consolación, María Isabel Corts Giner. «Pestalozzi y su incidencia en España: La llegada de sus ideas y su repercusión en la educación». En La recepción de la pedagogía pestalozziana en las sociedades latinas, editado por J. Ruiz Berrio et al., 164-176. Madrid: Ediciones Endymion, 1997.

Conde Rodríguez, Alicia. «Presentación». En José de la Luz y Caballero. Obras. Escritos educativos, III-X. La Habana: Imagen Contemporánea, 2001.

Cordoví Núñez, Yoel. La «disciplina autónoma» desde la psicología del aprendizaje de Alfredo Miguel Aguayo”. Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, 6 (2016): 60-82.

Chartier, Roger. El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. Barcelona: Editorial Gedisa S.A, 1992.

Chávez Rodríguez, Justo A. Del ideario pedagógico de José de la Luz y Caballero (1800-1862). La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1992.

«Educación». La Idea. Revista de Instrucción Pública, 35 (1867): 347-348.

Escanaverino de Linares, Gines. «Importancia de la educación». La Idea. Revista de Instrucción Pública, 33 (1867): 369-370.

Escolano Benito, Agustín (ed.), La cultura material de la escuela. En el centenario de la Junta para la Ampliación de Estudios, 1907-2007. Berlanga de Duero: Junta de Castilla y León, Fundación Germán Sánchez, 2007.

Junta de Superintendentes de la Isla de Cuba. Cursos de Estudios. Métodos de enseñanza para las escuelas públicas. La Habana, 1901.

Linares, María Cristina. «Posibles itinerarios y recepciones de método intuitivo en la Argentina (1880-1910)». Del prudente saber y el máximo posible de sabor, 7 (2012): 8-26, http://rct.fcedu.uner.edu.ar/index.php/prudente/article/view/20. Consultado el 6 de enero de 2023.

Luz y Caballero, José de la. «Informe presentado a la clase de educación de la Real Sociedad Económica sobre el establecimiento de educación fundado por Don Ramón Carpegna en San Juan de Puerto Rico», 11 de junio de 1835. En José de la Luz y Caballero. Obras. Escritos educativos, 294-325. La Habana: Imagen Contemporánea, 2001.

Luz y Caballero, José de la. «Informe sobre la Escuela Náutica», 11 de diciembre de 1833. En José de la Luz y Caballero. Obras. Escritos educativos, 152-256. La Habana: Imagen Contemporánea, 2001.

Luz y Caballero, José de la. «Instrucciones a los maestros para practicar el método explicativo». En José de la Luz y Caballero. Obras. Escritos educativos, 125-131. La Habana: Imagen Contemporánea, 2001.

Luz y Caballero, José de la. «Extracto del informe de Cousin sobre instrucción pública en Prusia, en la parte relativa a Escuelas Normales», 30 de enero de 1840. En José de la Luz y Caballero. Obras. Escritos educativos, 326-396. La Habana: Imagen Contemporánea, 2001.

Luz y Caballero, José de la. «Sobre educación secundaria», 6 de noviembre de 1832. En José de la Luz y Caballero. Obras. Escritos educativos, 43-60. La Habana: Imagen Contemporánea, 2001.

Luzuriaga Medina, Lorenzo. Documentos para la historia escolar de España. Madrid: Junta para la ampliación de estudios e investigaciones científicas, 1916.

«Metodología práctica», La voz del maestro, 2 (1928): 3-4.

Munakata, Kazumi. «Livro didáctico como indício da cultura escolar», História da Educaçao, Porto Alegre, 50, (2016): 119-138, https://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/624037. Consultado el 2 de febrero de 2023.

Munakata, Kazumi. «Os padrões dos livros de liҫões de coisas», Educaҫão e Fronteiras, 20 (2017): 91-103, https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/7429 Consultado el 2 de febrero de 2023.

Ossenbach, Gabriela. «La recepción de Pestalozzi en las sociedades latinas». En La recepción de la pedagogía pestalozziana en las sociedades latinas, editado por J. Ruiz Berrio et al., 353-366. Madrid: Endymion, 1997.

Penabad Félix, Alejandrina y Enrique Sosa Rodríguez. Historia de la educación en Cuba, t. V. La Habana: Ediciones Boloña, 2005.

Pentón, Evelio. Metodología de los estudios de la naturaleza y la agricultura. La Habana: Información Universitaria José M. Fadraga, 1950.

Pérez Téllez, Emma. Historia de la pedagogía en Cuba. Desde los orígenes hasta la guerra de independencia. La Habana: Cultural, S.A., 1945.

Pestalozzi, Enrique. Cartas sobre la educación de los niños. Cartas de Pestalozzi a J.P. Greaves 1818-1820, traducidas al inglés y publicadas por el destinatario en Londres, Inglaterra, en 1827. México: Porrúa, 1976.

Roldán Vera, Eugenia. «¿“Enseñanza intuitiva”, “enseñanza objetiva” o “lecciones de cosas”?»: derroteros supranacionales de tres conceptos pedagógicos modernos en el siglo XIX», XVII Jornadas Argentinas de Historia de la Educación, San Miguel de Tucumán, 2012.

Saldarriaga Vélez, Oscar. «La apropiación de la pedagogía pestalozziana en Colombia, 1845-1930». En La recepción de la pedagogía pestalozziana en las sociedades latinas, editado por J. Ruiz Berrio et al., 473-492. Madrid: Endymion, 1997.

Sobe, Noah W. «El viaje, las ciencias sociales y la formación de las naciones en la educación comparada de principios del siglo XIX». En Internacionalización. Políticas educativas y reflexión pedagógica en un medio global, editado por Marcelo Caruso, Heinz-Elmar Tenorth, 263-295. Buenos Aires: Ediciones Granica S.A., 2011.

Sociedad Económica de Amigos del País. «Informe de O’Gavan a la SEAP», diciembre, 1808, Colección Manuscritos, Biblioteca Nacional José Martí (BNJM).

Uchitel. «Sistema pedagógico de Pestalozzi». Revista de Instrucción Pública, 3 (1927): 127-128.

Valdés Rodríguez, Manuel. «La educación popular en Cuba». En El maestro y la educación popular. La Habana: Publicaciones del Ministerio de Educación y Cultura, 1950.

Valdés Rodríguez, Manuel. El problema de la educación. La Habana: Imprenta y Papelería de A. Álvarez y Co., 1891.

Valdés Rodríguez, Manuel. Ensayos sobre la educación teórico-práctica y experimental. La Habana: El Fígaro, 1898.

Viñao Frago, Antonio. «La recepción de Pestalozzi en España (1900-1936)». En La recepción de la pedagogía pestalozziana en las sociedades latinas, editado por J. Ruiz Berrio et al., 127-163. Madrid: Endymion, 1997.

Published

2024-12-28

How to Cite

Cordoví Núñez, Y. (2024). Historiography and historical sources on the reception of pestalozzi in cuba (1807-1948). Historia y Memoria de la Educación, (21). https://doi.org/10.5944/hme.21.2025.41378