Intercultural education in Spain

Authors

  • Pablo Ramos Ramos IES Luis Vives de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.18.2023.34015

Keywords:

intercultural education, democracy, cultural identity, civic education

Abstract

Through educational legislation, this study analyses the evolution of the concept of respect for others’ cultures in the Spanish school from Franco’s regime to the decade of 1990. Content analysis served as our methodology in order to examine the educational laws developed from the Education General Law in 1970 to the General Organic Law of the Educational System (LOGSE) in 1990. In another level of analysis, the concepts related to the respect for others’ cultures and developed by the law were analyzed through secondary sources, presenting both analysis in a narrative way. The text shows how the ethnocentric and assimilationist framework during Franco’s regime was changing progressively to a more respectful model toward others’ cultures. LGE was a first step in the change of that mentality. With the arrival of democracy, the need for an intercultural education became explicit. This new approach will take shape with the LOGSE. However, teacher training was a handicap in order to develop the good intention of the law regarding intercultural education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado Odina, Teresa, Inés Gil-Jaurena y Patricia Mata Benito. Educación intercultural. Una propuesta para la transformación en la escuela. Madrid: Los Libros de la Catarata, 2005.

Bardin, Laurence. L’analyse de contenu. Paris: Presses Universitaires de France, 2001.

Bauman, Zygmunt. Modernidad líquida. México DF: Fondo de Cultura Económica, 2004.

Beas, Miguel. «Formación del Magisterio y reformas educativas en España: 1960-1970». Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado 14, no. 1 (2010): 397-414.

Cayuela, Salvador. «La biopolítica del franquismo desarrollista: hacia una nueva forma de gobernar (1959-1975)». Revista de filosofía 38, no. 1 (2013): 159-179.

Colectivo IOÉ. La diversidad cultural y la escuela. Discursos sobre atención a la diversidad con referencia especial a las minorías étnicas de origen extranjero. Madrid: Colectivo IOÉ, 1997.

Coronas, Luis. Mundo y Sociedad. Sexto Curso. Libro del profesor. Madrid: Editorial Magisterio Español, 1972.

Cortina, Adela, Juan Escámez y Esteban Pérez. Un mundo de valores. Valencia: Generalitat Valenciana, 1996.

Cueva, María José y Norma Tarrow. «Propuesta para incluir educación multicultural en la formación de profesorado de EGB». Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado 6, (1989): 401-408.

Cushner, Kenneth. «Intercultural Education from an International Perspective: Commonalities and Future Prospects». En International Perspectives on Intercultural Education, editado por Kenneth Cushner, 353-370. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 1998.

Department of Education and Science. Education for All. Londres: Department of Education and Science, 1985.

Ferrer, Ferran y Abdeljalil Akkari. «La educación intercultural en España y en Suiza: un enfoque comparativo». Revista española de educación comparada, 6 (2000): 285-316.

Figueroa, Pedro. «Intercultural Education in Britain». En International Perspectives on Intercultural Education, editado por Kenneth Cushner, 122-144. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 1998.

Franzé, Adela. Lo que sabía no valía. Escuela, diversidad e inmigración. Madrid: Consejo Económico y Social, Comunidad de Madrid, 2002.

Garreta-Bochaca, Jordi, Angels Torrelles-Montanuy y Héctor Cárcamo-Vásquez, «La educación primaria en España y la diversidad cultural», Psicoperspectivas, 21, no. 1 (2022): 1-11.

González-Lucini, Fernando. Temas transversales y educación en valores. Madrid: Alauda, 1993.

González, René y Belén Tabernero. «Los temas transversales y la educación en valores dentro del nuevo marco legislativo estatal», Valencia: III Congreso de la Asociación Española de Ciencias del Deporte (2004): 1-6.

Gundara, Jagdish S. Intercultural Education and Inclusion. Londres: Paul Chapman, 2000.

Hill, Bob y Rod Allan. «Intercultural Education in Australia». En International Perspectives on Intercultural Education, editado por Kenneth Cushner, 16-69. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 1998.

Íñiguez-Berrozpe, Tatiana, Carmen Elboj, Ainhoa Flecha y Ariadna Munté Pascual, «Validación de una Escala para Medir el Índice de Eficacia Intercultural del Profesorado», Acciones e Investigaciones Sociales 41, (2020): 297-326.

Lluch, Xavier y Jesús Salinas. Plan de Educación Intercultural. Guía Didáctica. Programa de Educación en Valores III. Valencia: Conselleria d`Educació i Ciència, 1995.

Marquès, Salomó. «Els mestres públics gironins i la renovació pedagògica: de la dictadura a la democràcia (1971-1994)». Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació 18, no. julio-diciembre (2011): 137-159.

Meunier, Olivier. «Les approches interculturelles dans le système scolaire français: vers une ouverture de la forme scolaire à la pluralité culturelle?» Socio-logos. Revue de l'association française de sociologie, 3 (2008).

Murillo, Francisco Javier, Amalia Segalerva, Montserrat Grañeras y Elena Vázquez. «Investigación española en Educación Intercultural». Revista de educación, 307 (1995): 199-216.

Naciones Unidas. Declaración Universal de los Derechos Humanos. Nueva York: Naciones Unidas, 1948.

Navarro, Ramón. La enseñanza primaria durante el franquismo (1939-1975). Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias, 1990.

Navarro Higuera, Juan. Lecciones amenas. Primer libro. Barcelona: Editorial Miguel Ángel Salvatella, 1965.

Ortiz de Santos, Rosa, Luis Torrego y Noelia Santamaría, «La Democracia en Educación y los Movimientos de Renovación Pedagógica: Evaluación de Prácticas Educativas Democráticas», Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7, no. 1 (2018): 197-213.

Peñalva Vélez, Alicia y Juan José Leiva Olivenci, «La interculturalidad en el contexto universitario: necesidades en la formación inicial de los futuros profesionales de la educación», Educar, 55, no. 1 (2019): 141-158.

Pericacho Gómez, Francisco Javier, «Pasado y presente de la renovación pedagógica en España (de finales del Siglo XIX a nuestros días). Un recorrido a través de escuelas emblemáticas», Revista Complutense de Educación 25, no. (2013): 47-67.

Portera, Agostino. «Intercultural education in Europe: epistemological and semantic aspects». Intercultural Education 19, no. 6, (2008) : 481–491.

Ramos, Pablo. Education musicale à l'école élémentaire espagnole et formation des maîtres. Mémoire de Master. Paris : Université de Paris IV- Sorbonne (2008).

Ruiz-Huerta, Alejandro. «La enseñanza de la Constitución en España: por una cultura constitucional». Revista jurídica de Castilla y León 1 (2004): 239-298.

Said, Edgard. Orientalism. Nueva York: Vintage Books, 1978.

Sales, Auxiliadora y Rafaela García, «The Challenge of Intercultural Education in Spain». En International Perspectives on Intercultural Education, editado por Kenneth Cushner, 146-168. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 1998.

Salinas, Jesús. Políticas Educativas con los gitanos españoles Madrid: Centro de Observación y Discriminación del Racismo de la Comunidad Europea, 2004.

Santos Rego, Miguel Ángel, Francisco X. Cernadas Ríos, y María del Mar Lorenzo Moledo, «La inclusión educativa de la inmigración y la formación intercultural del profesorado», Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 17, no. 2 (2014): 123-137.

UNESCO. Informe mundial de la UNESCO. Invertir en la diversidad cultural y el diálogo intercultural. París: UNESCO, 2009.

Published

2023-06-26

How to Cite

Ramos Ramos, P. (2023). Intercultural education in Spain. Historia y Memoria de la Educación, (18), 283–310. https://doi.org/10.5944/hme.18.2023.34015

Issue

Section

Historical Researches