On arrêt tout et on réfléchit</em>. The Detention of Time in the French Cinema of 1968: Several Stops for Another Eroticism of Existence, Another Look at the Body and Another Thought on History
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfvii.9.2021.28922Keywords:
May 1968; modern cinema; time; History; detentionAbstract
«We stop everything and we think» was a slogan sung by the French insurrectionists of ‘68. This episode was not only an exercise in revolutionary frenzy but also a call for the interruption of the daily rhythms of developmental capitalism and a denial of its historical narratives. Starting with an introduction to the phenomenon followed by an analysis of some key films, I will investigate this idea of detention in the imaginary of ‘68, whose echoes resonate throughout the following decade. The films —L’An 01 by Doillon, Resnais and Rouch; Le Gai Savoir by Godard; In girum imus nocte et consumimur igni by Debord and Le fond de l’air est rouge by Marker— illustrate this saving suspension of time and exemplify the virtues attributed to it: the liberation of life from the insane tempo of production, the aspiration to a responsible and theoretically informed gaze or, finally, the political potential that memory can contain.
Downloads
References
Agamben, Giorgio: Image et mémoire. París, Hoëbeke, 1998.
Agamben, Giorgio: Infancia e historia. Destrucción de la experiencia y origen de la historia. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2007.
Agamben, Giorgio: «¿Qué es lo contemporáneo?», 2008, 1-8. Texto, inédito en español, fue leído en el curso de Filosofía Teorética que se llevó acabo en la Facultad de Artes y Diseño de Venecia entre 2006 y 2007. En: https://etsamdoctorado. files.wordpress.com/2012/12/agamben-que-es-lo-contemporaneo.pdf
Anderson, Perry: Los fines de la historia. Barcelona, Anagrama, 1996.
Bellour, Raymond: Entre imágenes: foto, cine, vídeo. Buenos Aires, Colihue, 2009.
Bergala, Alain: Nul mieux que Godard. París, Cahiers du cinéma, 1991.
Comolli, Jean-Louis: Corps et cadre. Cinéma, éthique, politique. París,Verdier.
Daney, Serge: «Pedagogía godardiana», Cahiers du cinéma, 1975.
Debord, Guy: Damos vueltas en la noche y somos devorados por el fuego.Barcelona, Ateneu Enciclopèdic Popular, 1999.
Debord, Guy: La sociedad del espectáculo. Valencia, Pretextos, 2015.
Deleuze, Gilles: Dos regímenes de locos. Textos y entrevistas (1975-1995). Valencia, Pre-textos, 2007.
Deleuze, Gilles: La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Barcelona, Paidós, 2015.
Didi-Huberman, Georges: Soulèvements. París, Gallimard, 2017.
Dubois, Philippe: «L’image à la vitesse de la pensée», Cahiers du cinéma, 437 (1990), pp. 76-77.
Dubois, Philippe: «La Jetée de Chris Marker ou le cinématogramme de la conscience», en Recherches sur Chris Marker. París, Sorbonne Nouvelle, 2002, pp. 8-46.
Enguita, Nuria; Expósito, Marcelo; Regueira, Esther: Chris Marker: retorno a la inmemoria del cineasta. Valencia, Ediciones de la Mirada, 2000.
Expósito, Marcelo: «Ninguna memoria sin imágenes (que tiemblan), ningún futuro sin rabia (en los rostros)», en Chris Marker: retorno a la immemoria del cineasta. Sevilla, Contraluz, 2000.
Garcés, Marina: Nueva Ilustración Radical. Barcelona, Anagrama, 2017.
Godard, Jean-Luc: Pensar entre imágenes. Conversaciones, entrevistas, presentaciones y otros fragmentos, Aidelman, Núria; De Lucas, Gonzalo (eds.), Barcelona, Intermedio, 2010.
Jameson, Fredric: La estética geopolítica. Cine y espacio en el sistema mundial. Barcelona, Paidós, 1992.
Jameson, Fredric: «The End of Temporality», Critical Inquiry, 29 (2017), pp. 695-718.
Lambert, Arnaud: Also Known as Chris Marker. Cherbourg-Octeville, Le Point du Jour, 2013.
Lee, Pamela: Chronophobia: on time in the art of the 1960s. Cambridge, MIT Press, 2006.
Lefebvre, Henri: La vida cotidiana en el mundo moderno. Madrid, Alianza, 1972.
Lefebvre, Henri: La producción del espacio. Madrid, Capitán Swing, 2013.
Marcuse, Herbert: Eros y Civilización. Madrid, Sarpe, 1983.
Mulvey, Laura; MacCabe, Colin: Godard: Images, sounds, politics. Londres, BFI, 1980.
Nietzsche, Friedrich: El crepúsculo de los ídolos. Madrid, Alianza, 1999.
Ross, Kristin: Mayo del 68 y sus vidas posteriores. Ensayo contra la despolitización de la memoria. Madrid: Antonio Machado Libros, 2008.
Schwartz, Louis-Georges: «Ce que Godard a fait à la praxis politique», en Brenez, Nicole (ed.), Jean-Luc Godard Documents. París, Centre Pompidou, 2006, p. 153.
Tarkovski, Andréi: Atrapad la vida. Lecciones de cine para escultores del tiempo. Madrid, Errata Naturae, 2017.
Traverso, Enzo: Mélancolie de gauche. La force d’une tradition cachée (XIXe-XXIe siècle). París, Éditions la découverte, 2016.
Vaneigem, Raoul: Tratado del saber vivir para uso de las jóvenes generaciones. Barcelona, Anagrama, 2008.
Westphal, Bertrand: La géocritique. Réel, Fiction, Espace. París, Minuit, 2007.
Witt, Michael: «Altered Motion and Corporal Resistance in France tour détour deux enfants», en Temple, Michael (ed.), For ever Godard. Londres, Black Dog, 2004, pp. 200-213.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Irene Valle Corpas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of the first publication with the work simultaneously licensed under a license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as to earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).