On arrêt tout et on réfléchit</em>. The Detention of Time in the French Cinema of 1968: Several Stops for Another Eroticism of Existence, Another Look at the Body and Another Thought on History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.9.2021.28922

Keywords:

May 1968; modern cinema; time; History; detention

Abstract

«We stop everything and we think» was a slogan sung by the French insurrectionists of ‘68. This episode was not only an exercise in revolutionary frenzy but also a call for the interruption of the daily rhythms of developmental capitalism and a denial of its historical narratives. Starting with an introduction to the phenomenon followed by an analysis of some key films, I will investigate this idea of detention in the imaginary of ‘68, whose echoes resonate throughout the following decade. The films —L’An 01 by Doillon, Resnais and Rouch; Le Gai Savoir by Godard; In girum imus nocte et consumimur igni by Debord and Le fond de l’air est rouge by Marker— illustrate this saving suspension of time and exemplify the virtues attributed to it: the liberation of life from the insane tempo of production, the aspiration to a responsible and theoretically informed gaze or, finally, the political potential that memory can contain.

Downloads

Author Biography

Irene Valle Corpas, Universidad de Granada

Doctoranda en Historia del Arte por la Universidad de Granada

References

Agamben, Giorgio: Image et mémoire. París, Hoëbeke, 1998.

Agamben, Giorgio: Infancia e historia. Destrucción de la experiencia y origen de la historia. Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2007.

Agamben, Giorgio: «¿Qué es lo contemporáneo?», 2008, 1-8. Texto, inédito en español, fue leído en el curso de Filosofía Teorética que se llevó acabo en la Facultad de Artes y Diseño de Venecia entre 2006 y 2007. En: https://etsamdoctorado. files.wordpress.com/2012/12/agamben-que-es-lo-contemporaneo.pdf

Anderson, Perry: Los fines de la historia. Barcelona, Anagrama, 1996.

Bellour, Raymond: Entre imágenes: foto, cine, vídeo. Buenos Aires, Colihue, 2009.

Bergala, Alain: Nul mieux que Godard. París, Cahiers du cinéma, 1991.

Comolli, Jean-Louis: Corps et cadre. Cinéma, éthique, politique. París,Verdier.

Daney, Serge: «Pedagogía godardiana», Cahiers du cinéma, 1975.

Debord, Guy: Damos vueltas en la noche y somos devorados por el fuego.Barcelona, Ateneu Enciclopèdic Popular, 1999.

Debord, Guy: La sociedad del espectáculo. Valencia, Pretextos, 2015.

Deleuze, Gilles: Dos regímenes de locos. Textos y entrevistas (1975-1995). Valencia, Pre-textos, 2007.

Deleuze, Gilles: La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Barcelona, Paidós, 2015.

Didi-Huberman, Georges: Soulèvements. París, Gallimard, 2017.

Dubois, Philippe: «L’image à la vitesse de la pensée», Cahiers du cinéma, 437 (1990), pp. 76-77.

Dubois, Philippe: «La Jetée de Chris Marker ou le cinématogramme de la conscience», en Recherches sur Chris Marker. París, Sorbonne Nouvelle, 2002, pp. 8-46.

Enguita, Nuria; Expósito, Marcelo; Regueira, Esther: Chris Marker: retorno a la inmemoria del cineasta. Valencia, Ediciones de la Mirada, 2000.

Expósito, Marcelo: «Ninguna memoria sin imágenes (que tiemblan), ningún futuro sin rabia (en los rostros)», en Chris Marker: retorno a la immemoria del cineasta. Sevilla, Contraluz, 2000.

Garcés, Marina: Nueva Ilustración Radical. Barcelona, Anagrama, 2017.

Godard, Jean-Luc: Pensar entre imágenes. Conversaciones, entrevistas, presentaciones y otros fragmentos, Aidelman, Núria; De Lucas, Gonzalo (eds.), Barcelona, Intermedio, 2010.

Jameson, Fredric: La estética geopolítica. Cine y espacio en el sistema mundial. Barcelona, Paidós, 1992.

Jameson, Fredric: «The End of Temporality», Critical Inquiry, 29 (2017), pp. 695-718.

Lambert, Arnaud: Also Known as Chris Marker. Cherbourg-Octeville, Le Point du Jour, 2013.

Lee, Pamela: Chronophobia: on time in the art of the 1960s. Cambridge, MIT Press, 2006.

Lefebvre, Henri: La vida cotidiana en el mundo moderno. Madrid, Alianza, 1972.

Lefebvre, Henri: La producción del espacio. Madrid, Capitán Swing, 2013.

Marcuse, Herbert: Eros y Civilización. Madrid, Sarpe, 1983.

Mulvey, Laura; MacCabe, Colin: Godard: Images, sounds, politics. Londres, BFI, 1980.

Nietzsche, Friedrich: El crepúsculo de los ídolos. Madrid, Alianza, 1999.

Ross, Kristin: Mayo del 68 y sus vidas posteriores. Ensayo contra la despolitización de la memoria. Madrid: Antonio Machado Libros, 2008.

Schwartz, Louis-Georges: «Ce que Godard a fait à la praxis politique», en Brenez, Nicole (ed.), Jean-Luc Godard Documents. París, Centre Pompidou, 2006, p. 153.

Tarkovski, Andréi: Atrapad la vida. Lecciones de cine para escultores del tiempo. Madrid, Errata Naturae, 2017.

Traverso, Enzo: Mélancolie de gauche. La force d’une tradition cachée (XIXe-XXIe siècle). París, Éditions la découverte, 2016.

Vaneigem, Raoul: Tratado del saber vivir para uso de las jóvenes generaciones. Barcelona, Anagrama, 2008.

Westphal, Bertrand: La géocritique. Réel, Fiction, Espace. París, Minuit, 2007.

Witt, Michael: «Altered Motion and Corporal Resistance in France tour détour deux enfants», en Temple, Michael (ed.), For ever Godard. Londres, Black Dog, 2004, pp. 200-213.

Published

2021-10-15

How to Cite

Valle Corpas, I. (2021). On arrêt tout et on réfléchit</em>. The Detention of Time in the French Cinema of 1968: Several Stops for Another Eroticism of Existence, Another Look at the Body and Another Thought on History. Espacio Tiempo y Forma. Serie VII, Historia del Arte, (9), 585–608. https://doi.org/10.5944/etfvii.9.2021.28922

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.