'Plangamus omnes, rugiamus acriter'. The Study, Edition and Translation of a Spanish Funerary Chant of Visigothic Tradition Entitled 'versu defuntu' (cpl 1538a)
DOI:
https://doi.org/10.5944/etfiii.37.2024.37178Keywords:
Death; Suffering; Funerary Lament; Hispanic Liturgy; Early Middle Ages; Spain; Real Academia de la HistoriaAbstract
In the second half of the 9th century, an anonymous monk living in the north of the Iberian Peninsula, probably in the region of Navarre-Alava, made use of an empty space in a manuscript preserved in the library of his to copy funerary poem that has only survived in his own handwriting, thus making his humble transcription an unicum of interest. The poem, that fits perfectly into in the Visigothic literary tradition and has elements of clear liturgical taste, must have been composed between the years 653/657 (terminus post quem given by the identification of textual dependences with the Carmina of Eugenius II of Toledo) and the mid-9th century (datation of the copy), possibly during the second half of 7th century or during the 8th century. Edited by M. C. Díaz y Díaz in 1979, we now offer, after a careful reading of the manuscript and a thorough search for sources, a new edition of the Versu defuntu (CPL 1538a), along with an introductory study and a translation of the text.
Downloads
References
Alberto, Paulo Farmhouse: «Originality and Poetic Tradition in Visigothic Spain: the Summer according to Eugenius of Toledo», Euphrosyne: Revista de filología clássica, 31 (2003), pp. 349-356.
Alberto, Paulo Farmhouse: «Epigrafía medieval y poesía visigótica: el caso de Eugenio de Toledo», Sylloge Epigraphica Barcinonensis, 8 (2010), pp. 97-108.
Alberto, Paulo Farmhouse: «New Evidence for Appendix Eugeniana 29-47 (Díaz 237)», Incontri di Filologia Classica, 10 (2010-2011), pp. 255-272.
Alberto, Paulo Farmhouse: «Poetry in seventh-century visigothic Spain», en Codoñer, Carmen, y Alberto, Paulo Farmhouse (eds.): Wisigothica after M. C. Díaz y Díaz. Florencia, SISMEL · Edizioni del Galluzzo, 2014, pp. 119-175.
Archivo Epigráfico de Hispania Tardoantigua y Medieval, en línea: <http://hesperia.ucm.es/consulta_aehtam/web_aehtam/>.
Arendt, Hannah: El concepto de amor en san Agustín. Madrid, Encuentro, 2.a ed., 2011.
Arocena Solano, Félix María: «El Himnario del Oficio hispano», Scripta Theologica, 44/1 (2012), pp. 9-44.
Asensio, Juan Carlos: «Música, liturgia y paraliturgia en las exequias regias», en Miranda García, Fermín, y López de Guereño, María Teresa (eds.), op. cit., pp. 95-105.
Aurell, Jaume, y Pavón, Julia (eds.): Ante la muerte: actitudes, espacios y formas en la España medieval. Pamplona, EUNSA, 2002.
Blanco Robles, Fernando: «Las fórmulas epigráficas pius (in) suis et carus (in) suis, ¿indicadores de dependencia personal?», Espacio Tiempo y Forma. Serie II, Historia Antigua, 34 (2021), pp. 157-180.
Bouhot, Jean-Paul: «La collection homilétique pseudo-chryostomienne découverte par Dom Morin», Revue d’Etudes Augustiniennes et Patristiques, 16 (1970), pp. 139-146.
Cabello Llano, Ignacio: «Muerte, angustia, sufrimiento y oración en las nueve lectiones del libro de Job del Oficio de difuntos medieval», en López de Guereño Sanz, María Teresa; Miranda García, Fermín, y Cabrera Sánchez, Margarita (eds.), Migravit a seculo. Muerte y poder de príncipes en la Europa medieval. Perspectivas comparadas. Madrid, Sílex, 2021, pp. 263-288.
Cabello Llano, Ignacio: «Heu pro dolor! Pacem rogamus, pacis infer copiam. Guerra y paz en textos de la Spania tardoantigua y visigoda», Brocar. Cuadernos de Investigación Histórica, 46 (2022), pp. 43-95, doi: 10.18172/brocar.5282.
Cabello Llano, Ignacio: «Tres oraciones de clamor pro tribulatione ad deum de los siglos IX y XI», Fontes Medii Aevi, 28/03/2022, en línea: <https://fontesmediae.hypotheses.org/3584>.
Castro Sánchez, José: «Himnos de la antigua liturgia hispánica. Edición crítica, traducción y fuentes», Sacris Erudiri, 42 (2003), pp. 123-280.
Cohen, Esther: The Modulated Scream: Pain in Late Medieval Culture. Chicago, University of Chicago Press, 2010.
Cozic, Michel: Le Liber ad Gregoriam d’Arnobe le Jeune : édition, traduction, étude historique, doctorinale et littéraire, (Tesis doctoral inédita), Université de Paris X-Nanterre, 1997.
Cozic, Michel: «Présence de Pélage dans le Liber ad Gregoriam d’Arnobe le Jeune», Revue d’Etudes Augustiniennes et Patristiques, 51 (2005), pp. 77-107.
De Martino, Ernesto: Morte e pianto rituale. Dal lamento antico al pianto di Maria. Torino, Bollati Boringhieri, 2000.
Derrida, Jacques: «Artefactualidades», en Ecografías de la Televisión. Entrevistas filmadas. Buenos Aires, Eudeba, 1998, pp. 13-42.
Díaz y Díaz, Manuel Cecilio: Anecdota Wisigothica I. Estudios y ediciones de textos literarios menores de época visigoda. Salamanca, Universidad de Salamanca, 1958.
Díaz y Díaz, Manuel Cecilio: Libros y librerías en la Rioja altomedieval. Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 1979.
Díaz y Díaz, Manuel Cecilio: «Sobre un himno funerario de época postvisigótica», Augustinianum, 20 (1980), pp. 131-139.
Díaz y Díaz, Manuel Cecilio: «Noticias históricas en dos himnos litúrgicos visigodos», Antigüedad y Cristianismo, 3 (1986), pp. 443-456.
Díaz y Díaz, Manuel Cecilio: Valerio del Bierzo. Su persona. Su obra. León, Centro de Estudios e Investigación «San Isidoro», 2006.
Dinarès Cabrerizo, Oriol: «Los Carmina del Pseudo-Eugenio de Toledo: ¿un speculum visigodo?», Helmantica, 69/202 (2018), pp. 31-70.
Esquirol, Josep Maria: Humano, más humano: una antropología de la herida infinita. Barcelona, Acantilado, 2021.
Farge, Arlette: «Penser et définir l’événement en histoire», Terrain. Anthropologie & sciences humaines, 38 (2002), pp. 67-78.
Février, Paul-Albert: «Quelques aspects de la prière pour les morts», en La prière au Moyen Âge : Littérature et civilisation. Aix-en-Provence, Presses universitaires de Provence, 1981, pp. 253-282.
Février, Paul-Albert: «La mort chrétienne», en La Méditerranée de Paul-Albert Février. Roma, École Française de Rome, 1996, pp. 289-360.
Gil, Juan: «Para la edición de los textos visigodos y mozárabes», Habis, 4 (1973), pp. 189-236.
Gilbert, Paul, «Ereignis - Événement», Revista Portuguesa de Filosofia, 59/4 (2003), pp. 1023-1049.
Gilsanz Stanger, Francisco: «La poesía de Sedulio y Eugenio de Toledo en dos inscripciones hispanas del siglo VII», Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos, 25/2 (2005), pp. 67-84.
Gómez Esteban, Jairo Hernando: «El acontecimiento como categoría metodológica de investigación social», Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (2016), pp. 133-144.
Gryson, Roger (ed.): Répertoire général des auteurs ecclésiastiques latins de l’antiquité et du haut Moyen Âge. Tome I. Introduction. Répertoire des auteurs A-H. Friburgo, Herder, 2007.
Guardini, Romano: El espíritu de la liturgia. Barcelona, Centre de Pastoral Litúrgica, 2006 [1918].
Guiance, Ariel: Los discursos sobre la muerte en la Castilla medieval (siglos VII-XV). Valladolid, Junta de Castilla y León, 1998.
Hernández Pérez, Ricardo: Aspectos literarios de los carmina sepulcralia de Hispania romana, (Tesis doctoral inédita), Universitat de València, 1998.
Iranzo Abellán, Salvador: «Eugenio II de Toledo», en Codoñer Merino, Carmen (coord.): La Hispania visigótica y mozárabe. Dos épocas en su literatura. Salamanca, Universidad de Salamanca - Universidad de Extremadura, 2010, pp. 110-118.
Loewe, Gustav, y Hartel, Wilhelm von: Bibliotheca Patrum latinorum hispaniensis. Viena, Carl Gerold’s sohn, 1887.
López de Guereño Sanz, María Teresa; Miranda García, Fermín, y Cabrera Sánchez, Margarita (eds.): Migravit a seculo. Muerte y poder de príncipes en la Europa medieval. Perspectivas comparadas. Madrid, Sílex, 2021.
Marone, Paola: Gli antichi abecedari cristiani. Roma, Edizioni Vivere In, 2008.
Mattoso, José: «O culto dos mortos na Península Ibérica (séculos VII a XI)», Lusitania Sacra, 4 (1992), pp. 13-37.
Mattoso, José: «Os rituais de morte na liturgia hispánica: séculos VI a XI» y «O culto dos mortos no fim do século XI», en O reino dos mortos na Idade Média peninsular. Lisboa, João da Costa, 1996, pp. 55-74 y 75-85.
Messina, Nicolò: Pseudo-Eugenio di Toledo. Speculum per un nobile visigoto. Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela, 1984.
Messina, Nicolò: «¿Matritensis lat. BN 10029 squamosalosum? Rectificación de una lectura a la luz de Matritensis lat. AHN 1006B», Faventia, 11 (1989), pp. 109-126.
Miranda García, Fermín, y López de Guereño Sanz, María Teresa (eds.): La muerte de los príncipes en la Edad Media. Balance y perspectivas historiográficas. Madrid, Casa de Velázquez, 2020.
Morin, Germain: «Étude sur une série de discours d’un évêque [de Naples?] du VIe siècle», Revue Bénédictine, 11 (1894), pp. 385-402.
Morin, Germain: «Un essai d’autocritique», Revue Bénédictine, 12. (1895), pp. 385-396.
Peretó Rivas, Rubén: «Muerte y memoria en algunos textos de la liturgia medieval», Mirabilia Ars, 3 (2015), pp. 1-12.
Pérez de Urbel, Justo: «Origen de los Himnos mozárabes», Bulletin hispanique, 28/1-4 (1926), pp. 5-21, 113-139, 209-245 y 305-320.
Polo de Medina, Jacinto: Poesía. Hospital de incurables, ed. Díez de Revenga, Francisco Javier. Madrid, Cátedra, 1987.
Riché, Pierre: «Note d’hagiographie mérovingienne. La Vita S. Rusticulae», Analecta Bollandiana, 72 (1954), pp. 369-377, doi: 10.1484/J.ABOL.4.01907.
Roszak, Piotr: «Spanish-Mozarabic Funeral Rituals: A Contribution th the Eschatology of the Rite», Quaestiones Medii Aevi Novae, 21 (2016), pp. 207-225.
Ruiz García, Elisa, Catálogo de la sección de códices de la Real Academia de la Historia. Madrid, RAH, 1997.
Tantimonaco, Silvia: «La fórmula epigráfica PIVS IN SVIS», Anuari de Filologia. Antiqua et Mediaeualia, 8 (2018), pp. 839-858.
Viri, Federico: «Essai d’une cartographie de la notion d’ ‘événement’ dans la phénoménologie française contemporaine», Methodos. Savoirs et textes, 17 (2017).
Wilmart, André: «La collection des 38 homélies latines de Saint Jean Chrysostome», The Journal of Theological Studies, 19/76 (1918), pp. 305-327.
Wright, Charles D.: «Three Utterances Apocryphon», en Biggs, Friedrick M.: Sources of Anglo-Saxon Literary Culture: The apocrypha. Kalamazoo, Medieval Institute Publications, 2007, pp. 80-83.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.