Level of readiness for online learning in applicants to distance Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.28.1.41539

Keywords:

distance education, assessment of competency, digital learning skills, higher education, online learning

Abstract

Successful distance education requires students to possess an appropriate level of skills and competencies to achieve satisfactory learning, like collaboration, self-regulation and communication. Not all candidates to higher education online programs have the needed skills, so there is a need to investigate this area with academically grounded instruments. In order to examine the readiness of applicants to learn in the online modality, the responses of 32,789 applicants to distance learning college-level programs in a large public university were collected over three years using the Student Readiness for Online Learning (SROL) questionnaire. Backtranslation of the instrument was performed. Through principal components factor analysis, it was identified that readiness for online learning is associated with perceived importance/confidence in their ability for autonomous learning, the use of technological tools, and communication in virtual environments. Constructing an indicator of online learning readiness, it was found that 40% of applicants have a high level of preparation for studying online, with areas of opportunity in autonomous learning. Peer communication was found to be the least important aspect identified in this large sample of applicants. In conclusion, the SROL instrument to measure online learning readiness, adapted to Spanish, has evidence of validity and reliability in a public Latin American public university. The main areas of opportunity are autonomous learning, being self-disciplined and focusing on studying without distractions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Myrna Hernández-Gutiérrez, Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM (Mexico)

Doctora en pedagogía, académica en la Coordinación de Universidad Abierta y Educación Digital de la UNAM. Directora del área de proyectos para la Transformación digital de la Educación y colaboradora en proyectos del Laboratorio de Aprendizaje Digital y de Inteligencia Artificial aplicada al aprendizaje.

Manuel García-Minjares, Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM (Mexico)

Actuario y Maestro en Estadística e Investigación Operativa. Coordinador de Análisis de Datos Educativos en la Coordinación de Evaluación, Innovación y Desarrollo Educativos y profesor en la Facultad de Contaduría y Administración de la UNAM. Sus principales líneas de trabajo se centran en evaluación educativa y análisis de trayectorias escolares.

Melchor Sánchez-Mendiola, Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM (Mexico)

Médico pediatra, maestro y doctor en educación en ciencias de la salud. Profesor Titular C de Tiempo Completo, División de Estudios de Posgrado, Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), México. Actualmente Coordinador de Evaluación, Innovación y Desarrollo Educativos, UNAM. Líneas de investigación: evaluación educativa, informática biomédica, innovación educativa.

References

Amador Bautista, R. (2012). 40 años del Sistema Universidad Abierta de la UNAM. Crónica histórica. Perfiles Educativos, 34(137), 194-212. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2012.137.34124

Ates Cobanoglu, A., & Cobanoglu, I. (2021). Do turkish student teachers feel ready for online learning in post-covid times? A study of online learning readiness. Turkish Online Journal of Distance Education, 22(3), 270-280. https://doi.org/10.17718/tojde.961847

Bossolasco, M. L., Chiecher, A. C., & Dos Santos, D. (2019). Diseño y validación de un instrumento para el análisis de trayectoria academicas en el primer año universitario. Revista Educación Superior, 27, 11-38. https://doi.org/10.56918/es.2019.i27.pp11-38

Catalano, A. J. (2018). Measurements in distance education: A compendium of instruments, scales, and measures for evaluating online learning. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315229447

Chaves, M. G. F. (2021). Remote Learning Readiness and Challenges: Perceptions and Experiences among Tertiary State University Management Students. Recoletos Multidisciplinary Research Journal, 9(1), 79-89. https://doi.org/10.32871/rmrj2109.01.08

Chiecher, A. C., & Bossolasco, M. L. (2021). ¿Cómo te preparas para un examen? Estudio comparativo con estudiantes de las modalidades presencial y distancia. Perfiles Educativos, 43(173). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.173.59973

Dakin, G. H. (2016). Learning Skills: Connecting Process and Structure for Student Centered Distance Learning. ERIC.

Ehlers, U. D. (2020). Future skills and the future of higher education. Ulf-Daniel Ehlers. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29297-3

European Commission. (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre competencias clave para el aprendizaje permanente. Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas. https://goo.gl/6ayK8K

European Commission. (2007). Competencias clave para un aprendizaje a lo largo de la vida. Un marco de referencia europeo. Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas. https://goo.gl/y4ucQs

Farid, A. (2014). Student online readiness assessment tools: A systematic review approach. Electronic Journal of e-Learning, 12(4), 375-382.

García-Minjares, M., Torres-Valdés, V. G., & Sánchez-Mendiola, M. (2019). Contraste en la trayectoria escolar y reprobación en las modalidades presencial, abierta y a distancia en una carrera de Ciencias Sociales de la UNAM. Memoria del Foro de Investigación Educativa 12a edición, 1481-1492. Instituto Politécnico Nacional.

González-Casanova, P. (1972). Palabras del Sr. Rector ante el H. Consejo Universitario sobre el proyecto de Estatuto del Sistema Universidad Abierta de la U.N.A.M. Gaceta UNAM. http://acervo.gaceta.unam.mx/index.php/gum70/article/view/6526/6524

Handang, J. G. (2022). Readiness for Online Learning among Social Studies Students During the Pandemic. International Journal on Integrated Education, 5(4), 78-91. https://doi.org/10.17605/ijie.v5i4.2920

Hung, M., Chou, C., Chen, C., & Own, Z. (2010). Learner readiness for online learning: Scale development and student perceptions. Computers & Education, 55(3), 1080-1090. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.05.004

Joosten, T., & Cusatis, R. (2020). Online Learning Readiness. American Journal of Distance Education, 34(3), 180-193. https://doi.org/10.1080/08923647.2020.1726167

Küsel, J., Florence M., & Silvija M. (2020). University Students’ Readiness for Using Digital Media and Online Learning-Comparison between Germany and the USA. Education Sciences, 10(11). https://doi.org/10.3390/educsci10110313

Martin, F., Stamper, B., & Flowers, C. (2020). Examining student perception of readiness for online learning: Importance and confidence. Online Learning, 24(2), 38-58. https://doi.org/10.24059/olj.v24i2.2053

McLeod, B. (2022). Online Learning Readiness among International Students. The University of Mississippi. https://www.proquest.com/openview/fd6d84cd258439e59d261419614d24f1/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y

Pineda Ballesteros, E., Darder Mesquida, A., & Salinas Ibáñez, J. M. (2024). Modelo pedagógico para la educación a distancia mediada virtualmente con una perspectiva de distancia transaccional. Revista de Educación a Distancia (RED), 24(77). https://doi.org/10.6018/red.557441

Rafsanjani, M. A., Pamungkas, H. P., Laily, N., & Prabowo, A. E. (2022). Online Learning During the Covid-19 Pandemic: Readiness and Satisfaction among Indonesian Students. Center for Educational Policy Studies Journal, 12(3), 149-165. https://doi.org/10.26529/cepsj.1113

Reyes-Millán, M., Villareal-Rodríguez, M., Murrieta-Flores, M. E., Bedolla-Cornejo, L., Vázquez-Villegas, P., & Membrillo-Hernández, J. (2023). Evaluación de la preparación para el aprendizaje en línea en la nueva normalidad de la educación a distancia. Heliyón, 9(11). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e22070

Silva, K. K. A. D., & Behar, P. A. (2023). Pedagogical models based on transversal digital competences in distance learning: Creation parameters. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 101-119. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.34006

Suryanti, S., & Sutaji, D. (2021). Perception of readiness for online learning: Voice from Mathematics Learners. Journal of Physics: Conference Series, 1940(1), 1-6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1940/1/012103

Ucar, H., & Ugurhan, Y. Z. C. (2023). The role of e-learning readiness on self-regulation in open and distance learning. Turkish Online Journal of Distance Education, 24(4), Article 9, 146-159. https://doi.org/10.17718/tojde.1231705

Universidad Nacional Autónoma de México. (2023). Agenda estadística. Población Escolar. Sistema de Universidad Abierta y Educación a Distancia. UNAM.

Universidad Nacional Autónoma de México. CUAIEED. (2023). Modelo Educativo del Sistema Universidad Abierta y Educación a Distancia de la Universidad Nacional Autónoma de México. UNAM https://cuaieed.unam.mx/

UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. Versión 3. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Warner, D., Christie, G., & Choy, S. (1998). Readiness of VET clients for flexible delivery including on-line learning. Australian National Training Authority.

Yu, T., & Richardson, J. C. (2015). An exploratory factor analysis and reliability analysis of the Student Online Learning Readiness (SOLR) instrument. Online Learning, 19(5), 120-141. https://doi.org/10.24059/olj.v19i5.593

Yu, T. (2018). Examining construct validity of the student online learning readiness (SOLR) instrument using confirmatory factor analysis. Online Learning, 22(4), 277-288. https://doi.org/10.24059/olj.v22i4.1297

Zubieta García, J., & Rama Vitale, C. (2015). La educación a distancia en México: una nueva realidad universitaria. UNAM CUAED.

Published

2025-01-02

How to Cite

Hernández-Gutiérrez, M., García-Minjares, M., & Sánchez-Mendiola, M. (2025). Level of readiness for online learning in applicants to distance Higher Education. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 28(1), 291–321. https://doi.org/10.5944/ried.28.1.41539

Issue

Section

Research and Case Studies