B-learning model implemented via simulation

Authors

  • Elena Durán Universidad Católica de Santiago del Estero
  • Rosanna Costaguta Universidad Católica de Santiago del Estero
  • Mariela Gola Universidad Católica de Santiago del Estero

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.2.14.793

Keywords:

blended learning, collaborative learning, simulation, higher education

Abstract

This article presents the results of the research project "A b-learning proposal for the teaching of simulation", developed during the years 2008 and 2009 at the Catholic University of Santiago del Estero (UCSE). The aim of the project was to develop a curriculum based on the b-learning model for simulation in Computer Engineering, and to apply it to the 2008 cohort to assess its impact on the teaching-learning process. Due to the positive results obtained with this student group, the authors improved the proposal combining the b-learning model with computer-supported collaborative learning, and applied it to the 2009 group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aballay, A.; Carestia, N.; Martín, A. (2006). Implementación de una Unidad Didáctica Utilizando la Plataforma educativa Exactas a Distancia. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 1.

Bartolomé, A. (2004). Blended Learning. Conceptos Básicos. Pixel-Bit Revista de medios y Educación, 23.

Bonakdarian, E.; Whittaker T.; Yan, Y. (2010). Mixing it up – more experiments in hybrid learning. Journal of Computing Sciences in Colleges, 25 (4).

Bustos Sánchez, A. (2004). Un modelo para blended-learning. Un caso aplicado a la formación en el trabajo. Compartimos prácticas ¿compartimos saberes? Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 7 (1 y 2).

Bustos Sánchez, A. (2005). Un modelo para blended-learning. Un caso aplicado a la formación en el trabajo. Virtual Educa, México.

Fainholc, B. (2008). Modelo tecnológico en línea de Aprendizaje electrónico mixto (o Blended learning) para el desarrollo profesional docente de estudiantes en formación, con énfasis en el trabajo colaborativo virtual. Revista de Educación a Distancia, 21.

Feierherd, G.; Depetris, B.; De Giusti, A. (2005). Una experiencia de Blended Learning en la asignatura Sistemas Distribuidos en la Sede Ushuaia de la UNPSJB, en Proc. Primeras Jornadas de Educación en Informática y TICs en Argentina.

García, B.; Ponce, V. (2010). BlendedLearning una Experiencia de Enseñanza y Aprendizaje para la Licenciatura en Comunicación Social. En Proc. 3er Congreso Virtual Iberoamericano de Calidad en Educación a Distancia.

Gonzalez Mariño, J. (2006). B-Learning utilizando software libre, una alternativa viable en Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 17 (1).

Kowalski, V.; Erck, I.; Molina, S.; Hedman, G. (2008). B-Learning en la formación de ingenieros industriales: una experiencia educativa en el dictado de Investigación Operativa, en Proc. VI Congreso Argentina de Enseñanza de la Ingeniería.

Lamas, M. L.; Massié, A. I.; Quero, E. D. (2010). Implementación de un aula virtual bajo la modalidad mixta: El Caso de Química Agrícola en la Universidad Nacional de Salta. Revista Formación Universitaria, 3 (4).

Levin-Peled, R.; Kali, Y.; Judy Dori, Y. (2007). Promoting Collaborative Learning in Higher Education: Design Principles for Hybrid Courses. En Proc. 8th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL).

López, A.; Azcárate, V. (2006). Experiencias innovadoras de formación combinada (b-learning). En Proc. Congreso de la Cibersociedad 2006. Eje temático D: Educación y Aprendizaje. D-8. Las tecnologías digitales y la producción colaborativa de contenidos educativos.

Mariño, S. I.; López, M.V. (2007). Aplicación del modelo b-learning en la asignatura “Modelos y Simulación” de las carreras de Sistemas de la FACENA-UNNE. Revista Electrónica de Tecnología Educativa (Edutec), 23.

Napier, W.; Waters, L. (2001). Building Team Collaboration in the Virtual Classroom, en Proceedings for Association for educational Communications and Technology (AECT) International Convention: “Leadership and Technology”, 1, (303-311).

Peña, A. (2005). Collaborative Student Modeling by Cognitive Maps, en Proceedings of the First International Conference on Distributed Frameworks for Multimedia Applications (DFMA´05). IEEE Press.

Rosas, P. (2005). La Gestión de Ambientes Virtuales de Aprendizaje en los Postgrados de la Universidad de Guadalajara, en Proc. Tecnologías para Internacionalizar el Aprendizaje.

Ruíz Bolívar, C. (2008). El Blended-Learning: Evaluación de una Experiencia de Aprendizaje en el Nivel de Posgrado. Revista Investigación y Posgrado, 23 (1). Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Venezuela.

Sánchez-Cortés, R.; García Manso, A.; Sánchez Allende, J.; Moreno Díaz, P.; Reinoso Peinado, A. (2005). B-Learning y Teoría del Aprendizaje Constructivista en las Disciplinas Informáticas: Un esquema de ejemplo a aplicar. Recent Research Developments in Learning Technologies.

Santos Bremer, A. D.; Gil de Marrupe, M.; Valdés, S. P. (2009). La Plataforma Virtual en la Formación Continua en Ciencias Biológicas: Una Experiencia con Docentes del Nivel Secundario. Revista Electrónica Iberoamericana de Educación en Ciencias y Tecnología, 1 (1).

Sanz, C.; Madoz, C.; Gorga, G.; Gonzalez, A. (2008). La importancia de la modalidad ‘blended learning’. Análisis de una experiencia educativa. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 3.

Soller, A. (2001). Supporting Social Interaction in an Intelligent Collaborative Learning System. En International Journal of Artificial Intelligence in Education (2001), 12.

Whittaker, T.; Bonakdarian, E. (2011). Faceto-face experiences for online students: effective, efficient, and engaging hybrid classes. Journal of Computing Sciences in Colleges, 26 (4).

How to Cite

Durán, E., Costaguta, R., & Gola, M. (2011). B-learning model implemented via simulation. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 14(2), 149–166. https://doi.org/10.5944/ried.2.14.793

Issue

Section

Research and Case Studies