On the Use of Facial Recognition Technologies in University: the UNED Case

Authors

  • José L. Aznarte Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED (Spain) http://orcid.org/0000-0002-1636-244X
  • Mariano Melendo Pardo Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED (Spain)
  • Juan Manuel Lacruz López Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED (Spain)

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31533

Keywords:

evaluation, information technologies, ethics, prevention, fraud

Abstract

Biometric identification technologies have experienced a boom in recent years, with applications being proposed and implemented in a wide array of fields, including education and, in particular, at the university level. However, in light of recent experiences, it is a fact that such trend might impact learning and teaching processes in unexpected ways. In that sense, we summarize some considerations about the use of biometric identification technologies in general and, particularly, about the use of facial recognition technologies in the framework of remote assessment during the COVID-19 pandemic. We provide a general analysis of the limitations of those technologies, with special attention to the technical, legal and ethical dimensions, and we explore potentially negative consequences of the use of such technologies. As an illustration, the experience of UNED, the biggest university in Spain, with a hybrid face-to-face and remote learning and teaching system, is provided. We expose the decisions taken by this institution to face the challenge of remote examination during the imposed lockdowns due to COVID-19. Given the number of evidences pointing to acute flaws in the technology which might have unpredictable consequences, in any case it is recommended to apply extreme caution in making decisions in this field.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/31533/24364

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Author Biographies

José L. Aznarte, Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED (Spain)

Profesor titular en el departamento de Inteligencia Artificial de la UNED, y vicerrector adjunto de gestión inteligente de datos y recursos. Fue investigador post-doc en la universidad Mines ParisTECH (Francia). Recibió un contrato "Ramón y Cajal" (2013) y obtuvo la certificación I3 (2018). Es autor de más de 35 publicaciones en revistas de prestigio y tiene un índice h de 16. Sus intereses de investigación giran en torno a la predicción de series temporales y algunas de sus aplicaciones menos relacionadas con asuntos económicos, como la predicción de la calidad del aire, el tráfico o la propagación de epidemias. Coordina el desarrollo de SOCAIRE, el sistema predictivo que permite la anticipación de la activación del protocolo de NO2 del Ayuntamiento de Madrid y es director de la Cátedra EMT/UNED de Calidad del Aire y Movilidad Sostenible.

Mariano Melendo Pardo, Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED (Spain)

Profesor titular de universidad. Política criminal y sistema del Derecho Penal; racionalidad legislativa, teoría de la legislación y argumentación jurídica; la proyección de los derechos fundamentales en el derecho disciplinario; el reflejo de los principios básicos del derecho penal en la potestad sancionadora de la Administración.

Juan Manuel Lacruz López, Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED (Spain)

Profesor titular de Universidad. Teoría jurídica del delito; Política Criminal; regulación penal de los movimientos migratorios; trata de seres humanos; tratamiento penal de la discriminación a los ciudadanos extranjeros; Derecho Penal Juvenil; protección penal de las administraciones públicas; delito fiscal.

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Published

2022-01-03

How to Cite

Aznarte, J. L., Melendo Pardo, M., & Lacruz López, J. M. (2022). On the Use of Facial Recognition Technologies in University: the UNED Case. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 261–277. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31533

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