Analysis of Significant Learning Applied d-Learning in the Teaching of Physics in Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28399

Keywords:

significant learning, learning analytics, Physics teaching, d-learning

Abstract

The unprecedented context of uncertainty caused by the COVID-19 disease stresses the educational system of secondary education. Isolation and social distancing forced the change from face to face education to remote emergency training to guarantee pedagogical continuity. Faced with this change in modality, learning analytics as a research method of techno-pedagogical d-learning models allow evaluating its effects on the development of meaningful learning. The present investigation was carried out in a group of 69 students with an average age of 16.06 years. The techno-pedagogical model was based on the use of the applications of the collaboration tools of Google Suit for Education. The contents were developed for the teaching of Newton's Laws of Motion from an interdisciplinary approach (Physics and Physical Education) based on the Science, Technology and Society perspective. The data collection of the learning process was carried out over a period of three months. For its analysis, four categories of analytics were applied: the instructional context, the motivation, the content and the discourse. The results identify the development of metacognitive skills: meta-learning and meta-knowledge. From the discussion, the idea of a meaningful learning analytics that allows transforming information and communication technologies into learning technologies and metacognitive knowledge is arrived at.

FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/28399/23186

Downloads

Author Biography

Marcelo Augusto Salica, Universidad Nacional del Comahue (Argentina)

Profesor e investigador de la Universidad Nacional del Comahue (UNCo, Argentina). Su investigación se focaliza en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las ciencias naturales, en particular la física y la química por medio de modelos tecnopedagógicos. En los últimos trabajos ha profundizado en las analíticas del aprendizaje, en la carga cognitiva y las teorías del aprendizaje: ubicuo, significativo, distribuido y colaborativo.

References

Adúriz-Bravo, A. (2000). La didáctica de las ciencias como disciplina. Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, 17, 61-74.

Amo, D., y Santiago, R. (2017). Learning Analytics: la narración del aprendizaje a través de los datos. Oberta UOC.

Ausubel, D., Novak, J. D., y Hanesian, H. (1983). Aprendizajes significativos. Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. 2° Ed. Trillas.

Chatti, M. A., Dyckhoff, A. L., Schroeder, U., y Thüs, H. (2012). A reference model for learning analytics. International Journal of Technology Enhanced Learning, 4(5-6), 318-331. https://doi.org/10.1504/IJTEL.2012.051815

Chrobak, R. (2017). El aprendizaje significativo para fomentar el pensamiento crítico. Archivos de Ciencias de la Educación, 11(12), e031. https://doi.org/10.24215/23468866e031

España Ramos, E., y Prieto Ruz, T. (2010). Problemas socio-científicos y enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Investigación en la Escuela, 71, 17-24.

Ferguson, R., y Buckingham Shum, S. (2012). Social Learning Analytics, five approaches. En: 2nd International Conference on Learning Analytics & Knowledge, 29 Apr - 02 May 2012, Vancouver, British Columbia, Canada, 23-33. https://doi.org/10.1145/2330601.2330616

Francescucci, A., y Rohani, L. (2018). Exclusively Synchronous Online (VIRI) Learning: The Impact on Student Performance and Engagement Outcomes. Journal of Marketing Education, 41(1), 60-69. https://doi.org/10.1177/0273475318818864

Galaige, J., y Torrisi-Steele, G. (2019). Análisis del 'aprendizaje' en el análisis orientado al alumno: metacognición y la zona de desarrollo próximo. Revista Internacional de Tecnología y Educación Vocacional para Adultos (IJAVET), 10(1), 1-12. https://doi.org/10.4018/IJAVET.2019010101

García-Peñalvo, F. J. (2015). Cómo entender el concepto de presencialidad en los procesos educativos en el siglo XXI. Education in the knowledge society (EKS), 2(16), 6-12. https://doi.org/10.14201/eks2015162612

Gašević, D., Dawson, S., y Siemens, G. (2015). Let’s not forget: Learning analytics are about learning. Tech-Trends. 59(1), 64-71. https://doi.org/10.1007/s11528-014-0822-x

Gordillo, M. M. (2017). El enfoque CTS en la enseñanza de la ciencia y la tecnología. Paraguay: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT).

Gros, B., y Cano, E. (2018). El uso de las analíticas de aprendizaje para la mejora de la formación. En T. Lleixà, B. Gros, T. Mauri, y J. L. Medina (Eds.), Educación 2018-2020. Retos, tendencias y compromisos (pp. 45-50). IRE-UB.

Gunn, C., Mcdonald, J., Donald, C., Milne, J., y Blumenstein, M. (2017). Building an evidence base for teaching and learning design using learning analytics. Project Report. https://bit.ly/39lzBHO

Hodges, Ch., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., y Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review.

Long, P. D., y Siemens, G. (2011). Penetrating the Fog: Analytics in Learning and Education. Educause Review, 46(5), 30-32. https://doi.org/10.17471/2499-4324/195

Moreira, P. (2019). El aprendizaje significativo y su rol en el desarrollo social y cognitivo de los adolescentes. Rehuso, 4(2), 1-12. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1845

Novak, J., y Gowin, D. (1988). Aprendiendo a Aprender. Martínez Roca.

Onrubia, J. (2005, febrero). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. RED. Revista de Educación a Distancia, número monográfico II. https://www.um.es/ead/red/M2/

Resolución 363 de 2020 [Consejo Federal de Educación Argentina]. Por la cuál se modifican los procesos de evaluación y continuidad pedagógica. 15 de mayo de 2020.

Sabulsky, G. (2019). Analíticas de aprendizaje para mejorar la enseñanza y el seguimiento a través de entornos virtuales. Revista Ibero-americana de Educación, 1(80), 13-30. https://doi.org/10.35362/rie8013340

Salica, M. A., y Almirón, M. E. (2020). Analítica del aprendizaje del móvil learning (m-learning) en la educación secundaria. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (26), en prensa.

Salica, M. A. (2018). Caracterización de las habilidades del pensamiento crítico para el desarrollo del conocimiento didáctico del contenido en profesores de ciencias naturales. Enseñanza & Teaching, 36(1), 199-221. https://doi.org/10.14201/et2018361199221

Sanmartí, N. P. (2002). Didáctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. SINTESIS.

Siemens, G., y Gašević, D. (2012). Learning and Knowledge Analytics. Educational Technology & Society, 15(3), 1-2.

Suthers, D., y Verbert, K. (2013, April). Learning analytics as a middle space. En Proceedings of the Third International Conference on Learning Analytics and Knowledge (pp. 1-4). ACM. https://bit.ly/2UCEYHY

Vlachopoulos, D., y Makri, A. (2019). Online communication and interaction in distance higher education: A framework study of good practice. International Review of Education, 65, 605-632. https://doi.org/10.1007/s11159-019-09792-3

Zapata-Ros, M. (2013). Analítica del aprendizaje y personalización. Revista Científica de Tecnología Educativa, 2(2), 88-118.

Zubillaga, A., y Gortazar, L. (2020). Covid-19 y educación: Problemas, respuesas y escenarios. Fundación COTEC.

Published

2021-02-19

How to Cite

Salica, M. A. (2021). Analysis of Significant Learning Applied d-Learning in the Teaching of Physics in Secondary Education. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 265–284. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28399

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.