Application of the ELQ model in the quality assessment of distance education taught at Uppuebla

Authors

  • Argelia Berenice Urbina Nájera Universidad Politécnica de Puebla
  • Blanca Nydia Pérez Camacho Universidad Politécnica de Puebla
  • Rebeca Rodríguez Huesca Universidad Politécnica de Puebla

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.16.1.2065

Keywords:

Learning environment, quality of education, evaluation criteria, distance learning, assessment

Abstract

The purpose of this study is to examine the quality of e-learning offered by Universidad Politécnica de Puebla by applying the ELQ Model (E-Learning Quality). The preliminary results show that the ELQ model scored a 100% in the areas of communication, collaboration and interactivity. On the other hand, for material and content items, the virtual environment, student assessment, flexibility, technical and holistic support, the percentages of achievement were equal to, or greater than 60%. For the other areas such as experience, vision, institutional leadership and resource allocation, the percentage of achievement was less than, or equal to 50%. It is believed that designing, implementing and evaluating an institutional vision based on organizational leadership, holistic training and continuous improvement will significantly contribute to achieving the desired quality in this educational modality.

Downloads

References

Alexander, S.; Golja, T. (2007). Using students' experience to device quality in an e-Learning system: An institution's perspective. Journal of Educational Technology & Society , 10 (2), (17-33).

Díaz de la Rada, V. (s.f.). Diseño y elaboración de cuestionarios para la investigación comercial. Madrid, España: ESIC Editorial.

Dougiamas, M. (1999). Bienvenido a la comunidad Moodle. [en línea] Disponible en: http://moodle.org (consulta 2011, 03 de diciembre).

Ehlers, D. (2007). Quality Literancy. Competencies for quality development in education and e-Learning. (I. F. Society, Ed.). Journal of Educational Technology & Society , 10 (2), (96-108).

Fernández Marcial, V. (2005). Calidad y e-Learning. En: Martínez Arellano, F. F. E-aprendizaje en bibliotecología: Perspectivas globales (74-91). México D.F.: UNAM.

Hernández Sampieri, R.; Fernández-Collado, C.; Baptista Lucio, P. (2006). Metodología de la Investigación. México, D.F.: Mc Graw Hill.

HÓGSKOLEVERKET. Swedish National Agency for Higher Education. (2008). E-learning quality. Aspects and criteriafor evaluation on e-learning in higher education. Stockholm: The Swedish National Agency of Higher Education.

Leacock, T. L.; Nesbit, J. C. (2007). A Framework for Evaluating the Quality of Multimedia Learning Resources. Journal of Educational Technology & Society Published by International forum of Educational Technology & Society, (44-59).

Massy, J. (2002). Quality and eLearning in Europe. BlZmedia. [en línea] Disponible en: http://tecnologiaedu. us.es/cuestionario/bibliovir/3o4.pdf (consulta 2012, 16 de enero).

Ministerio de Educación de Perú. (2009). La evaluación de los aprendizajes en educación a

distancia. Perfeccionamiento, Capacitación y Actualización Docente. [en línea] Disponible en: http:// www.educrea.cl/documentacion/ articulos/evaluacion/o8 evaluacion aprendizaje educacion distancia.html (consulta 2012, 05 de enero).

Navarro, R. E. (2004). Educación a distancia y eficiencia terminal exitosa : El caso de la sede de Tejupilco en la Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey. RED, Revista de Educación a Distancia, III (12), (1-23).

Pérez Juste, R. (1998). La Calidad de la Educación Universitaria. Peculiaridades del Modelo a Distancia. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 1 (1), (13-37).

Rodríguez, M. L.; Ricard, L. (2007). El modelo holístico para el proceso de enseñanza-aprendizaje de geometría en arquitectos de la escuela cubana. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 10 (3), (421¬461).

Salinas, J. (2002). ¿Qué aportan las tencologías de la información y la comunicación a las universidades convencionales? Algunas

consideraciones y reflexiones. Educación y Pedagogía , XIV (33), (91- los).

Sarros, J. C.; Santora, J. C. (2001). The transforma tional-transactional leadership model in practice. Leadership &Organization Development Journal , 22 (8), (383-394)-

Skype. (2003). About Skype. [en línea] Disponible en: http://skype.com (consulta 2012, 01 de febrero).

Smashing Media GmbH. (2012). Smashing Book #3: Redesign The Web. Freiburg, Germany: Smaching Media GmbH.

Strickland, A. W. (2010). ADDIE. ISU Collage for Education. Disponible en: http://ed.isu.edu/addie/Research/ Research.html (consulta 2012, o6 de febrero).

Universidad Politécnica de Puebla. (2009). La Universidad. [en línea] Disponible en: http://www.uppuebla.edu.mx (consulta 2012, 15 de enero).

Universidad Politécnica de Puebla. (2006). La Universidad. [en línea] Disponible en: http://uppuebla.edu.mx/U_ proposito.html (consulta 2012, 15 de enero).

Valle Rodríguez, F.; Maliachi y Velasco, E. (s.f.). Criterios para la asignación de recursos a las instituciones mexicanas de educación superior. ANULES. [en línea] Disponible en: Uy:// www.anuies.mx/servicios/p anuies/ publicaciones/revsup/resoo8/txt3. htm#top (consulta 2012, 17 de enero).

How to Cite

Urbina Nájera, A. B., Pérez Camacho, B. N., & Rodríguez Huesca, R. (2013). Application of the ELQ model in the quality assessment of distance education taught at Uppuebla. RIED. Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 16(1), 155–172. https://doi.org/10.5944/ried.16.1.2065

Issue

Section

Research and Case Studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.