Las dimensiones cognitiva, emocional y social en la toma de decisiones de la carrera en el alumnado de educación secundaria//The cognitive, emotional and social dimensions in career decision-making among students of secondary education
DOI:
https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.3.2019.26277Palabras clave:
toma de decisiones, dimensión cognitiva, dimensión emocional, dimensión social, educación secundaria//decision-making, cognitive dimension, emotional dimension, social dimension, secondary educationResumen
RESUMEN
En este estudio se analiza la relevancia que tienen las dimensiones cognitiva, emocional y social en el proceso de toma de decisiones en el alumnado de secundaria, concretamente en 4º de educación secundaria obligatoria (ESO) y 2º de bachillerato, la interrelación entre dichas dimensiones y su relación con el género, el nivel educativo y el tipo de centro. En el estudio participaron 494 alumnos/as, 288 de 4º de ESO y 206 de 2º de Bachillerato de cuatro centros de la provincia de Barcelona (2 públicos y 2 concertados). Para ello, se elaboró un cuestionario de toma de decisiones con tres subescalas que corresponden a las dimensiones cognitiva, emocional y social. Los resultados obtenidos confirman que en los procesos de toma de decisiones influyen, de forma significativa, las tres dimensiones con una relevancia muy similar. Igualmente se aprecia una fuerte interrelación entre las tres dimensiones, con correlaciones altamente significativas entre sí. El coeficiente más alto se produce entre las dimensiones cognitiva y emocional. Esto confirma que en la toma de decisiones tiene tanto peso la emoción como la cognición. Y en cuanto a la relación de estas dimensiones con las variables género y nivel educativo no se aprecian diferencias significativas, en cambio sí se producen diferencias significativas con la variable tipo de centro (público y concertado), concretamente en las dimensiones cognitiva y social. En los centros concertados las puntuaciones son ligeramente más altas. Los resultados ponen de manifiesto la necesidad de acompañar al alumnado de estos niveles educativos en el proceso de su toma de decisiones.
ABSTRACT
This study analyses the importance of the cognitive, emotional and social dimensions in the decision-making process in secondary school students, specifically in 4th year of compulsory secondary education (ESO) and 2nd year of Baccalaureate, the interrelation between these dimensions and how they are related to students’ gender, educational level and type of school. The study involved 494 students, 288 of 4th ESO and 206 of 2nd Baccalaureate (at 16 and 18 years old respectively) from four schools in the province of Barcelona (2 public and 2 concerted school). To do that, a decision-making questionnaire was developed with three subscales that correspond to the cognitive, emotional and social dimensions. The results obtained confirm that the three dimensions with a very similar relevance influence the decision-making processes significantly. Likewise, a strong interrelation between the three dimensions can be found, with highly significant correlations between them. The highest coefficient occurs between the cognitive and emotional dimensions. This confirms that emotion and cognition have as much weight in decision making. Regarding the relationship of these dimensions with the gender and educational level variables, there are no significant differences, however there are significant differences with the type of school variable (public and concerted school), specifically in the cognitive and social dimensions. In the concerted school the scores are slightly higher. The results show the need for guidance and support the students of these educational levels in the process of their decision making.