Psychomotricity for the XXI century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/rdp.v34i125.37824

Keywords:

constructivism, self-constructive systems, diversity, self-government, subjectivity

Abstract

Psychomotricity has undergone profound transformations in recent decades and the following steps require conceptual changes that facilitate the communication of its contributions to society, public administrations, academia and the scientific community.  The objective of this paper is to review how the accompaniment, support and scaffolding of the development process in educational and therapeutic contexts is approached from psychomotricity. As conclusions of this analysis, a rewriting of psychomotricity is proposed from a constructivist perspective in order to promote its implementation and social recognition. With this purpose, it presents the basic axioms of a constructivist conceptual framework for psychomotricity, which affect the conception of the human being, development, mind, subjectivity, the value of diversity, the objectives and methods of intervention, its areas of action, requirements and potentiality in our days.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Trillas. Bandura, A. (1989). Social cognitive theory [Teoría cognitivo social]. En R. Vasta (Ed.), Annals of child development (pp. 1-60). JAI Press.

Bar-on, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI) [ El modelo Bar-On de inteligencia emocional-social]. Psicothema, 18, 13-25.

Barret, L. F. (2018). La vida secreta del cerebro: Cómo se construyen las emociones. Paidós.

Berger, P. L. y Luckman, T. (1968). La construcción social de la realidad. Amorrortu.

Bowlby, J. (1976). El vínculo afectivo. Paidós.

Bruner, J. S. (1988). Desarrollo cognitivo y educación. Morata.

Capra, F. (1998). La trama de la vida. Anagrama.

Claxton, G. (2016). Inteligencia corporal. Plataforma.

Damasio, A. R. (2011). El error de Descartes. Destino.

Goleman, D. (1995). Emotional intelligence [Inteligencia Emocional]. Bantam Books. Hernández, A. (2015). Guía de actuación y evaluación en psicomotricidad vivenciada. CEPE.

Hernández, A. (2018). Las metáforas de la expresión personal en psicomotricidad. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, 43, 8-42.

Hernández, A. (2021a). Psicomotricidad constructivista. Corpora.

Hernández, A. (2021b). Psicomotricidad 3.0. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, 46, 68-108.

Hernández, A. (2022). La sala de psicomotricidad y el juego de la vida: caos y complejidad en la construcción de la identidad. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, 47, 150-165.

Hoffman, D. D. (1998). Visual intelligence: how we create what we see [Inteligencia visual: cómo creamos lo que vemos]. Norton.

Kelly, G. A (1955). The psychology of personal constructs [La psicología de los constructos personales]. Routledge.

Kohlberg L. (1982). Los estadios morales y la moralización. Infancia y Aprendizaje, 18(2), 33-52. https://doi.org/10.1080/02103702.1982.10821935

Llinas, R. (2003). El cerebro y el mito del yo. Norma.

Maturana, H. (2009). La realidad: ¿objetiva o construida? I. Fundamentos biológicos del conocimiento. Anthropos.

Maturana, H. y Varela, F. (1973). De máquinas y seres vivos. Universitaria.

Neimeyer R. y Mahoney, M. (1998). El constructivismo radical: preguntas y respuestas. Jay, Efran y Fauber, Rober. Constructivismo en psicoterapia. Paidós.

Piaget, J. (1971). Seis estudios de psicología. Barral.

Piaget, J. (1977): Psicología del niño. Morata.

Poulton, R., Moffitt, T. E. y Silva, P. (2015). The Dunedin multidisciplinary health and development study: overview of the first 40 years, with an eye to the future [El estudio multidisciplinario de salud y desarrollo de Dunedin: descripción general de los primeros 40 años, con la mirada puesta en el future]. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 50(5), 679–693. https://doi.org/10.1007/s00127-015-1048-8

Rogers, C. (2000). El proceso de convertirse en persona. Paidós.

Salovey, P. y Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence [Inteligencia Emocional]. Imagination, Cognition, Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Serrabona, J. (2006). La intervención psicomotriz en la escuela. Un programa de actuación psicomotriz. La Psicomotricidad de Integración (PMI) en el marco educativo. Revista iberoamericana de Psicomotricidad y Técnicas Corporales, 22, 139-152.

Serrabona, J. (2016) Abordaje psicomotriz de las dificultades de desarrollo. Horsori.

Schrödinger, E. (2016). Mente y materia. Tusquets.

Von Bertalanffy, L. (1976). Teoría General de los Sistemas. Fondo de Cultura Económica.

Von Foerster, H. (2003). Understanding understanding. Essays on cybernetics and cognition [Comprendiendo lo comprensible: Ensayos de cibernetica y cognición]. Springer.

Von Glasersfeld, E. (1984). An introduction to radical constructivism [Una introducción al constructivismo radical]. En P. Watzlawick (ed.), The invented reality (pp. nd.). Norton.

Von Neumann, J. (1948). The computer and the brain [El ordenador y el cerebro]. Yale University Press.

Vygotski, L. S. (1978). Mind in society [Mente en sociedad]. Harvard University Press.

Vygotski, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica.

Watzlawick, P. (2003). ¿Es real la realidad? Confusión, desinformación, comunicación. Herder.

Watzlawick, P. (2008). Ficciones de la realidad. Realidades de la ficción. Estrategias de la comunicación humana. Paidós.

Weber, M. (2010). Conceptos sociológicos fundamentales. Alianza Editorial.

Published

2023-07-01

How to Cite

Hernández Fernández, Ángel. (2023). Psychomotricity for the XXI century. Revista De Psicoterapia, 34(125), 97–112. https://doi.org/10.5944/rdp.v34i125.37824

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.