Therapeutic Dialogue, Insight and Reduction of Anxious-Depressive Symptoms in Psychoanalytic Psychotherapy

Therapeutic Dialogue and Insights Occurrence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33898/rdp.v32i120.945

Keywords:

Insight, change process, significant events, symptoms

Abstract

Abstract

The objective of the study was to examine the characteristics of the therapeutic dialogue generating changes in the consultant's ability to obtain insights and its relationship with anxious-depressive symptoms, during the first 16 sessions of open-ended psychoanalytic psychotherapy, once per week. The transcripts of the recorded sessions of three consultants were encoded using checklists; and, the occurrences of cognitive and emotional insights, changes in anxious-depressive symptomatology, and "significant events" (Greenberg, 1986) where emotional insights occurred, were then analyzed. There was a reduction in symptoms, correlations between increased cognitive insights and decreased symptoms, and a sequence of the change process in the consultant’s ability to generate emotional insights. As a conclusion, it is highlighted the intertwining of intrapsychic and relational processes, in a sequence of phases (synchrony-elaboration-resolution) of the therapeutic dialogue, promoting the consultant's ability to accumulate and deepen his self-understanding of conflict themes, which is related to symptomatic relief.

Key words: Insight, change process, significant events, symptoms

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altmann, M., Garbarino, A., Barbieri, A., León, B., Frioni, M., Lamònaca, J., Morató, R., Ponce de León, E., Tellería, E. y Bernardi, R. (2000). Alta y baja frecuencia en nuestra práctica analítica actual. Revista Uruguaya de Psicoanálisis. http://www.apuruguay.org/apurevista/2000/1688724720029508.pdf

American Psychiatric Association. (2014). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales. (5ª ed.). Panamericana.

Bernardi, R. (1995). La focalización en psicoanálisis. En D. Defey, J. Elizalde y J. Rivera (Eds.), Psicoterapia Focal (pp. 69-82). Editorial Roca Viva.

Braier, E. (1980). Psicoterapia breve de orientación psicoanalítica. Nueva Visión.

Blatt, S., Auerbach, J., Zuroff, D. y Shahar, G. (2006). Evaluating efficacy, effectiveness, and mutative factors in psychodynamic psychotherapies [Evaluando eficacia, efectividad, y factores mutativos en psicoterapias psicodinámicas]. En PDM Task Force. Psychodynamic Diagnostic Manual (pp. 537-564). Silver Spring MD.

Centro de Psicoterapia Psicoanalítica de Lima. (CPPL) (2016). Informe de atenciones del Programa de Servicios Especializados (Informe no publicado de la Secretaría del CPPL).

Connolly, M., Crits-Christoph, P., Barber, J. y Schamberger, M. (2007). Insight in psychotherapy: una review of empirical literature [Insight en psicoterapia: una revisión de la literatura empírica]. En L. Castonguay, y C. Hill, C. (Eds.), Insight in psychotherapy (pp.143-165). American Psychological Association.

Derogatis, L., Lipman, R., Rickels, K., Uhlenhuth, E. y Covi, L. (1974). Hopkins symptom checklist (HSCL): self-report symptoms inventory. [Lista de chequeo de Hopkins (HSCL): escala de auto-evaluación de sintomas]. Behavioral Science, 19(1), 1-15. https://doi.org/10.1002/bs.3830190102

Elliott, R. (2010). Psychotherapy change process research: Realizing the promise [Investigación del proceso de cambio en psicoterapia: cumpliendo la promesa]. Psychotherapy Research, 20(2), 123-135. https://doi.org/10.1080/10503300903470743

Elliott, R., Shapiro, D., Firth-Cozens, J., Stiles, W., Hardy, G., Llewelyn, S. y Margison, F. (1994). Comprehensive process analysis of insight events in cognitive-behavioral and psychodynamic-interpersonal psychotherapies [Análisis comprehensivo de proceso de los eventos de insight en psicoterapias cognitivo-conductuales y psicodinámico-interpersonales]. Journal of Counseling Psychology, 41(4), 449-463. https://doi.org/10.1037/0022-0167.41.4.449

Escurra, L. (1988). Cuantificación de la validez de contenido por criterio de jueces. Revista de Psicología, 6(1-2),103-111. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/4555

Etchegoyen, H. (1988). Los fundamentos de la técnica psicoanalítica (2ª. ed.). Amorrortu.

Fiorini, H. (1995). Teoría y técnica de psicoterapias. Nueva Visión.

Freud, S. (1981). Recuerdo, repetición y elaboración en Obras Completas (L. Ballesteros, trad.). Vol. 2. Biblioteca Nueva. (Trabajo original publicado en 1914)

Freud, S. (1981). Inhibición, síntoma y angustia. En Obras Completas (L. Ballesteros, trad. ) Vol. 3. Biblioteca Nueva. (Trabajo original publicado en 1925)

Gabbard, G., Allen, J., Coyne, L., Colson, D., Horwitz, L., Frieswyk, S. y Newsom, G. (1996). Pattern of therapist interventions associated with patient collaboration [Patrón de intervenciones del terapeuta asociados a la colaboración del paciente]. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 33(2), 254-261. https://doi.org/10.1037/0033-3204.33.2.254

Gabbard, G. y Westen, D. (2003). Rethinking therapeutic action [Repensando la acción terapéutica]. International Journal of Psychoanalysis, 84(4), 823-841. https://doi.org/10.1516/N4T0-4D5G-NNPL-H7NL

Gelo, O. y Manzo, S. (2015). Quantitative Approaches to Treatment Process, Change Process and Process-Outcome Research [Aproximaciones cuantitativas al proceso de tratamiento, proceso de cambio e investigación de proceso-resultado]. En O. Gelo, A. Pritz y B. Rieken (Eds.), Psychotherapy Research (pp. 247-277). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-7091-1382-0_13

Ginés, A. y Montado, G. (1995). El problema de la duración de las psicoterapias. En D. Defey, J. Elizalde y J. Rivera (Eds.), Psicoterapia Focal (pp. 161-170). Roca.

Grande, T., Rudolf, G., Oberbracht, C. y Pauli-Magnus, C. (2003). Progressive changes in patients’ lives after psychotherapy: Which treatment effects support them? [Cambios progresivos en la vida de los pacientes después de la psicoterapia: qué tratamiento los sostiene?]. Psychotherapy Research, 13, 43–58. https://doi.org/10.1093/ptr/kpg006

Greenberg, L. (1986). Change process research [Investigación del proceso del cambio]. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54(1), 4-9. https://doi.org/10.1037/0022-006X.54.1.4

Greenspan, S. y Shanker, S. (2006). A developmental framework for depth psychology and a definition of healthy emotional functioning [Un marco de referencia de desarrollo para la psicología profunda y una definición de funcionamiento emocional saludable]. En PDM Task Force. Psychodynamic Diagnostic Manual (pp. 437-481). Alliance for Psychoanalytic Organizations.

Hernández, R., Fernández, C. y Batista, P. (2006). Metodología de la Investigación (4ª Ed.). McGraw Hill.

Hanson, W., Cresswell, J., Plano,V., Petska, K. y Creswell,D. (2005). Mixed Methods Research Designs in Counseling Psychology [Investigación con diseños de métodos mixtos en consejería psicológica]. Journal in Counseling Psychology, 52(2),224-235. https://doi.org/10.10370022-0167.52.2.224

Hilsenroth, M., Ackerman, S., Balgys, M. y Baity, M. (2003). Short-term psychodynamic psychotherapy for depression: an examination of statistical, clinically significant, and technique-specific change [Psicoterapia psicodinámica breve para depression: una evaluación estadística, clínicamente significativa y de cambio de técnica-específica]. Journal of Nervous and Mental Disease, 191(6), 349-357.

Hogague R. y Kübler, J. C. (1988). The emotional insight rating scale [La escala de evaluación del insight emocional]. En H. Dahl, H. Kächele y H. Thomä (Eds.), Psychoanalytic process research strategies (pp.243-265). Springer.

Hilliard, R. (1993). Single-case methodology in psychotherapy process and outcome research [Metodología de caso único en investigación de proceso y resultado]. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61(3), 373-380. https://doi.org/10.1037/0022006X.61.3.373

Iwakabe, S. y Gazzola, N. (2009). From single case studies to practice-based knowledge: Aggregating and synthesizing case studies [De los estudios de caso único al conocimiento basado en la práctica: agregando y sintetizando los estudios de caso]. Psychotherapy Research, 19(4-5), 601-611. https://doi.org/10.1080/10503300802688494

Jiménez, J. (2007). ¿Can research influence clinical practice? [¿Puede la investigación influenciar en la práctica clínica?]. International Journal of Psychoanalysis, 88, 661-669. https://doi.org/10.1516/P447-7027-L16W-2362

Johansson, P., Høglend, P., Amlo, S., Bøgwald, K.-P., Ulberg, R., Marble, A. y Sørby, Ø. (2010). The mediating role of insight for long-term improvements in psychodynamic therapy [El rol mediador del insight en la mejoría de largo plazo en la terapia psicodinámica]. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 78(3), 438–448. https://doi.org/10.1037/a0019245

Kächele, H., Schachter, J. y Thomä, H. (2009). From Psychoanalytic Narrative to Empirical Single Case Research [De la narrativa psicoanalítica a la investigación del caso único empírico]. Routledge.

Kivlighan, D., Multon, K. y Patton, M. (2000). Insight and symptom reduction in time-limited psychoanalytic counseling [Insight y reducción de síntomas en consejería psicoanalítica de tiempo limitado]. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 50-58. https://doi.org/10.1037/0022-0167.47.1.50

Kernberg, O. (1986). Severe personality disorders. Psychotherapeutic strategies [Desórdenes de personalidad severos]. Yale University Press.

Kernberg, O. (2000). Psicoanálisis, Psicoterapia psicoanalítica y psicoterapia de apoyo. Revista de Psiquiatría del Uruguay, 64(2), 336-345. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/ Archivos/ Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/Psicoterapias_de_apoyo.pdf

Koenigsberg, H., Kernberg, O., Rockland, L., Appelbaum, A., Carr, A. y Kernberg, P. (1988). Developing an Instrument for characterizing psychotherapy techniques in studies of the psychotherapy of borderline patients [Desarrollando un instrumento para caracterizar las técnicas de psicoterapia en estudios de psicoterapia para pacientes fronterizos]. En H. Dahl, H. Kächele y H. Thomä (Eds.), Psychoanalytical Research Strategies (pp.147-162). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-74265-1_10

Malan, D. (1999). Psicoterapia individual y la ciencia de la psicodinámica. Paidós.

McCarthy, K., Caputi, P. y Grenyer, B. (2017). Significant change events in psychodynamic psychotherapy: Is cognition or emotion more important? [Patrones de emoción-abstracción en protocolos literales: una nueva forma de describir los procesos psicoterapéuticos]. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 90(3), 377–388. https://doi.org/10.1111/papt.12116

Mergenthaler, E. (1996). Emotion-abstraction patterns in verbatim protocols: a new way of describing psychotherapeutic processes [Patrones de emoción-abstracción en protocolos literales: una nueva forma de describir los procesos psicoterapéuticos]. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64(6), 1306-1315. https://doi.org/10.1037//0022-006X.64.6.1306

Morote, R., Hjemdalb, O., Martínez, P. y Corveleyn, J. (2014). Life stress as a determinant of emotional well-being: development and validation of a spanish-language checklist of stressful life events. [Estrés de vida como un determinante del bienestar emocional: Desarrollo y validación de la lista de chequeo de eventos estresantes de vida en idioma español]. Health Psychology and Behavioral Medicine: An Open Access Journal, 2(1), 390-411. https://doi.org/10.1080/21642850.2014.897624

Nuetzel, E. y Larsen, R. (2012). Should I stay or should I go? Time as a variable in open-ended psychoanalytic psychotherapy [¿Debo continuar o debo marcharme? El tiempo como variable en la psicoterapia psicoanalítica abierta]. Int. Journal of Applied Psychoanalytic Studies, 9(1), 4-22. https://doi.org/10.1002/aps.1304

Racker, H. (1981). Estudios sobre técnica psicoanalítica. Paidós.

Raingruber, B. (2000). Being with feelings as a recognition practice: developing clients self-understanding [Estar con sentimientos como una práctica de reconocimiento: desarrollando la autocomprensión de los clientes]. Perspectives in Psychiatric Care, 36(2), 41–50. https://doi.org/10.1111/j.1744-6163.2000.tb00690.x

Rosenblatt, A. (2004). Insight, working through, and practice: The role of procedural knowledge [Insight, elaboración y práctica: el rol del conocimiento procedimental]. Journal of American Psychoanalytic Association, 2(1), 883-911. https://doi.org/10.1177/00030651040520011901

Speisman, J. (1959). Depth of interpretation and verbal resistance in psychotherapy [Profundidad de la interpretación y resistencia verbal en psicoterapia]. Journal of Consulting Psychology, 23(2), 93-99. https://doi.org/10.1037/h0047679

Taylor, D. (2008). Psychoanalytic and psychodynamic therapies for depression: the evidence base [Terapias psicoanalíticas y psicodinámicas para depresión: la base de evidencia]. Advances in Psychiatric Treatment, 14(5), 401–413. https://doi.org/10.1192/apt.bp.107.004382

Wallerstein, R. (1988). One psychoanalysis or many? [¿Uno o varios psicoanálisis?]. International Journal of Psychoanalysis, 69, 5-21.

Published

2021-10-31

How to Cite

Jibaja Zárate, C. A. (2021). Therapeutic Dialogue, Insight and Reduction of Anxious-Depressive Symptoms in Psychoanalytic Psychotherapy: Therapeutic Dialogue and Insights Occurrence. Revista de Psicoterapia, 32(120), 185–203. https://doi.org/10.33898/rdp.v32i120.945