The appearance of the modern capitalist market and its effects on women’s agency. The loss of aura in Walter Benjamin
DOI:
https://doi.org/10.5944/endoxa.48.2021.22436Palabras clave:
Feminism, Female agency, Consumerism, Capitalism, Walter Benjamin, Identity.Resumen
Historical processes imply different impacts on different historical agents. The processes that shaped the neoliberal capitalist market imposed the white heterosexual male as the only official agent of historical processes. This imposition was the basis for the construction of the current patriarchal system. This article asks how these historical processes affected women. How female agency has been conditioned by capitalism. This essay seeks to observe how the processes of consumption and mass production have affected the construction of female agency during the period of early capitalism. The conclusion is that this period needed to condition the construction of female agency by transforming it into patterns of consumption and production that meet the needs of the capitalist system itself.
Descargas
Citas
Benjamin, W. (1999). The Arcades Project. Massachusetts: Harvard University Press.
Consumption, B. C. (2004). Frank Trentmann. Journal of Contemporary History, 39(3), 373-401.
Felski, R. (1995). The Gender of Modernity. Massachusets: Harvard University Press.
Ferro, M. B.-V. (2003). Le livre noir du colonialisme: XVIe-XXIe siècle: de l'extermination à la repentance. Paris: Robert Lafont.
Laslett, B., & Brenner, J. (1989). Gender and Social Reproduction: Historical Perspectives. Annual Review of Sociology, 15, 381-404.
Mies, M. (1998). Patriarchy and accumulation on a world scale: Women in the international division of labour (sixth impression ed.). Zed Books Ltd.
Schwartz, V. R. (1998). Spectacular Realities: Early Mass Culture in Fin-de-Siècle Paris. University of California Press.
Valverde, M. (1992). When the Mother of the Race is Free: Race, Reproduction, and Sexuality in First-Wave Feminism. In F. Iacovetta, & M. Valverde (Eds.), Gender Conflicts. New Essays in Women's History (pp. 3-26). Toronto: University of Toronto Pess.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2021 ENDOXA

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:1. Los autores ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación de los trabajos aceptados para su publicación a Éndoxa, garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo y permiten que la revista distribuya los trabajos publicados bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 . Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente la versión post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, siempre con referencia a su publicación en Éndoxa, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.