Aspectos musicales en la crítica deleuziana de la representación
DOI:
https://doi.org/10.5944/endoxa.41.2018.17635Keywords:
Filosofía Contemporánea, Estética, Música, DeleuzeAbstract
En este artículo nos proponemos recorrer la crítica deleuziana del concepto de representación a partir del valor y utilidad del concepto estético de forma. Para ello analizaremos no sólo el concepto en el interior de su filosofía, sino también el sentido del mismo en términos estéticos en el marco de la teoría del arte. La hipótesis de este artículo es que a través de una lectura musical del concepto de forma es posible considerar su función en su vecindad y distancia respecto del concepto de estructura.
Downloads
References
AAVV. (2010). Sounding the virtual: Gilles Deleuze and the Theory and Philosophy of Music. (B. Hulse, & N. Nesbitt, Edits.) Burlington: Ashgate.
BOULEZ, Pierre (1990). Hacia una estética musical. Trad. W. Guido. Caracas: Monte Ávila.
— (2001) Puntos de referencia. Trad. E. Prieto. Barcelona: Gedisa.
BUYDENS, Mireille. (2005). Sahara, l'esthétique de Gilles Deleuze. Paris: Vrin.
DELEUZE, Gilles (1994). Lógica del sentido. Trad. M. Morey. Barcelona: Paidós.
— (1998). Proust y los signos. Trad. F. Monge. Barcelona: Anagrama.
— (2002a). Diferencia y repetición. Trad. S. Delpy, & H. Beccacece. Buenos Aires: Amorrortu.
— (2002b) L'île déserte et autres textes. Textes et entretiens (1953-1974). Editado por D. Lapoujade. Paris: Minuit.
— (2008). Dos regímenes de locos. Textos y entrevistas (1975-1995). Trad. J. L. Pardo. Valencia: Pre-textos.
DELEUZE, Gilles, & GUATTARI, F. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Trad. J. Vázquez. Valencia: Pre-textos.
GOEHR, Lydia (1992). The imaginary Museum of musical Works. An Essay on Philosophy of Music. New York: Oxford University Press.
GREENBERG, Clement (2006). La pintura moderna y otros ensayos. Trad. F. Fanés. Madrid: Siruela.
MENGUE, Philippe (2008). Deleuze o el sistema de lo múltiple. Trad. L. Tixi, & J. Fava. Buenos Aires: Las cuarenta.
NEUBAUER, John (1992). La emancipación de la música. El alejamiento de la mímesis en la estética del siglo XVIII. Trad. F. Giménez García. Madrid: Machado Libros.
ROSE, François (Summer de 1996). « Introduction to the pitch organization of French spectral music ». Perspectives of New Music, 34(2).
SIMONDON, G. (2009). La individuación a la luz de las nociones de forma y de información. Trad. P. Ires. Buenos Aires: La Cebra - Cactus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal must agree to the following terms:
- The authors hold author’s rights and guarantee the journal the right to be the first to publish the work as well as the Creative Commons Attribution License which allows others to share the work as long as they acknowledge the authorship of the work and its initial publication in this journal.
- The authors can establish, on their own, additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), always acknowledging the initial publication in this journal.
- The authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own webpages) before and during the submission process, as this can give rise to productive exchanges, as well as earlier and increased citing of the works published (See The Effect of Open Access).