The Harmony of the Invisible: Music as Pure Movement in Schelling

Authors

  • Gustavo Víctor Cataldo Sanguinetti Departamento de Humanidades Universidad Andrés Bello - Chile

DOI:

https://doi.org/10.5944/endoxa.36.2015.14286

Keywords:

Schelling, music, rhythm, metaphysics.

Abstract

From the Pythagorean conception of Nature as harmony, Schelling gives the music an ambivalence place: on the one hand is the most “physics” of the arts, on the other, as it expresses the “pure movement” is the most spiritual. This ambivalence, however, fails to hide his undoubted romantic stamp. The music finally - which hides metaphysics - is an expression of nature itself in statu nascendi.

Downloads

Author Biography

Gustavo Víctor Cataldo Sanguinetti, Departamento de Humanidades Universidad Andrés Bello - Chile

Viña del Mar, Chile, 1954. Ha sido profesor de diversas universidades chilenas, Director del Departamento de Filosofía la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación y del Departamento de Humanidades de la Universidad Andrés Bello.  Actualmente se desempeña como profesor del Departamento de Humanidades de la Universidad Andrés Bello, Chile. Diversas estadías de investigación en universidades extranjeras.  Ha participado en diversos proyectos de investigación financiados por Fondecyt y ha sido Director del Grupo de Estudio de Filosofía de esta misma institución. Sus líneas de investigación y publicaciones han estado orientadas a Aristóteles, la fenomenología y la hermenéutica (Martin Heidegger) y la estética (Idealismo alemán). Es autor de alrededor de 60 publicaciones en revistas especializadas, libros y periódicos.

 

References

Dahlhaus, C. (1976), Die Idee der absoluten Musik, Kassel, Bärenreiter.

Dahlhaus, C. (1988), Klassische un romantische Musikästhetik, Laaber, Laaber-Verlag.

Frank, M. (1989), Einführung in die frühromantische Ästhetik. Vorlesungen. Farnkfurt am Maim, Suhrkamp.

Fubini, E. (2010), La estética musical desde la antigüedad hasta el siglo XX, Madrid, Alianza Editorial.

Schelling, F.W.J. (1985), Auswählte Schriften, Vol. 1, Frankfurt am Main, Suhrkamp.

Schelling, F.W.J. (1985), Auswählte Schriften, Vol. 2, Frankfurt am Main, Suhrkamp.

Schelling, F.W.J. (1988), Sistema del idealismo trascendental, Barcelona, Ed. Anthropos.

Schelling, F.W.J. (1999), Filosofía del arte, Madrid, Tecnos.

Published

2015-12-18

How to Cite

Cataldo Sanguinetti, G. V. (2015). The Harmony of the Invisible: Music as Pure Movement in Schelling. ENDOXA, (36), 181–194. https://doi.org/10.5944/endoxa.36.2015.14286

Issue

Section

Papers and Texts