Educational robotics in inclusive contexts: the case of the hospital classrooms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.27047

Keywords:

Emotion, computational thinking, hospital teaching, differentiated teaching, hospital pedagogy

Abstract

The fundamental rights of hospitalized minors include the need to offer educational care, including emotional aspects during the situation of illness and convalescence. The guarantee of these rights from a perspective of hospital pedagogy accompanied by specialized professionals facilitates good practices. Currently the teaching of computational thinking and programming constitutes a new literacy that must be carried to all classrooms, including hospital classrooms. Literacy should involve learning about emotional regulation.                                                                                  

This paper presents a case study on an educational intervention that is inclusive and adaptable to the characteristics of hospital classrooms for the teaching of computational thinking in a transversal way and programming without screens and robots, having the development of emotional competence as one of the important elements. The results indicate that the intervention improves the emotional state of the children, as well as their knowledge regarding computational  thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carina S. González-González, Universidad de La Laguna

Carina Soledad González González got her PhD (Cum Laude) in Computer Science from the University of La Laguna (ULL), Spain, in 2001. She did her PhD about the developing of an Intelligent Tutoring System (ITS) to support children with Special Educational Needs (SEN). She has a widely experience in e-learning best practices and LMS systems, AI and HCI techniques. She developed expert systems using Bayesian networks, CBR and rule based systems and identification trees. Actually she is working on model and evaluation of learning communities in virtual environments of CSCL and 3D games. Also she is the manager of international and national research project in the field of ICT applied to SEN and of online masters courses on 3D and videogames. Carina has written widely in the field of computer science applied to the educational field.

Verónica Violant Holz, Universitat de Barcelona

Profesora titular de la Facultad de Educación. Departamento de Didáctica y Organización  Educativa.  Universidad  de  Barcelona.  Líneas de investigación: Pedagogia hospitalària, Creativitat, educació i salut y Robòtica  educativa.  E-mail: vviolant@ub.edu

Alfonso Infante Moro, Universidad de Huelva

Profesor del Departamento de Economía Financiera, Contabilidad y Dirección de Operaciones de la Universidad de Huelva y miembro del Grupo de Investigación GITICE. Doctor en Ciencias Económicas y Empresariales por la Universidad de Huelva. Especializado en Sistemas de Información y Tecnologías, siendo las principales líneas de investigación: TIC-Empresas, TIC-Turismo y TIC-Educación. E-mail:   alfonso.infante@decd.uhu.es

Lorena Cáceres García, Universidad de Barcelona

Pedagoga. Exalumna del postgrado de Pedagogía Hospitalaria en Neonatología y Pediatría. Universidad de Barcelona. Líneas de investigación: Pedagogia hospitalària y Robòtica educativa. E-mail: lore28_16@hotmail. com

María Dolores Guzmán Franco, Universidad de Huelva

Profesora del Departamento de Educación. Sus líneas de docencia e investigación están vinculadas a la integración de TIC en el contexto educativo, la formación del profesorado en espacios educativos virtuales y los estudios en competencia mediática. Departmento de Pedagogía, Universidad de Huelva. E-mail:  maria.guzman@dedu.uhu.es

References

Antequera, J.G. y Domínguez, F.I.R. (2015). Videojuegos precursores de emociones positivas: propuesta metodológica con Minecraft en el aula hospitalaria. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 3, 105-120.

Area, M. (2015). La escuela en la encrucijada de la sociedad digital. Cuadernos de pedagogía, 462, 26-31.

Artioli, C.L. (2018). Educação hospitalar: uma questão de direito. Revista actualidades investigativas en educación, 19(1), 1-18. https://doi. org/10.15517/aie.v19i1.35600

Asensio-Ramón, P. (2018). La Pedagogía Hospitalaria y los Derechos del Niño: un camino recorrido y por recorrer. XVI Congreso Nacional Educación Comparada, Tenerife, 25-30. http://doi.org/10.25145/c.educomp.2018.16.003

Balanskat, A. & Engelhardt, K. (2015). Computing our future: Computer programming and coding. Priorities, school curricula and initiatives across Europe. Technical Report, European Schoolnet. shorturl.at/bjryE

Barquero, A. (2017). La inteligencia emocional a través de la robótica en las aulas hospitalarias. EDHOSPI. Revista divulgativa sobre educación hospitalaria, 5, 41-44.

Bers, M.U. (2018). Coding as a Playground: Programming and Computational Thinking in the Early Childhood Classroom. Routledge Press.

Bers, M.U. (2008). Blocks, robots and computers: Learning about technology in early childhood. Teacher’s College Press.

Bers, M.U., González-González, C., & Armas–Torres, M. B. (2019). Coding as a playground: Promoting positive learning experiences in childhood classrooms. Computers & Education, 138, 130-145. https://doi.org/10.1016/j. compedu.2019.04.013

Bisquerra, R. (2015). Competencia emocional. En M. Alguacil (Ed.), Perfil competencia del profesional que interviene durante la enfermedad y convalecencia (pp. 47-61). Ediciones Aljibe.

Bocconi, S., Chioccariello, A., Dettori, G., Ferrari, A., & Engelhardt, K. (2016). Developing computational thinking in compulsory education - Implications for policy and Practice. Publications Office of the European Union. http:// dx.doi.org/10.2791/792158

Calvo, M.I. (2017). La pedagogía hospitalaria: clave en la atención al niño enfermo y hospitalizado y su derecho a la educación. Aula 23, 33-47. http://dx.doi.org/10.14201/ aula2017233347

Castellanos, S.A.P., y Torres, L.S.Q. (2015). Propuesta para el apoyo pedagógico y del manejo de las emociones a niños hospitalizados por periodos de tiempo largo o recurrente. Congreso Internacional Infancia en Contextos de Riesgo, 2401-2405

Dawe, J., Sutherland, C., Barco, A., & Broadbent, E. (2019). Can social robots help children in healthcare contexts? A scoping review. BMJ paediatrics open, 3(1), 1-16. https://doi. org/10.1136/bmjpo-2018-000371

De Mula-Fuentes, B., Quintana, M., Rimbau, J., Martínez-Mejías, A., Socorro, M., Rivera-Pérez, C., y Garolera, M. (2018). Ansiedad, miedos hospitalarios y alteraciones conductuales en la hospitalización infantil. Actas Españolas de Psiquiatría, 46(2), 42-50.

Dirección General de Ordenación, Innovación y Promoción Educativa. Consejería de Educación y Universidades (2018). BOC Nº 108. 2658. Resolución de 22 de mayo de 2018, por la que se dictan instrucciones para la organización de la respuesta educativa al alumnado de la Educación Infantil, la Enseñanza Básica y el Bachillerato […] en la Comunidad Autónoma de Canarias. https://bit. ly/3hjnw74

Dufva, T., & Dufva, M. (2019). Grasping the future of the digital society. Futures, 107, 17-28. https://doi.org/10.1016/j.futures.2018.11.001

Ramos, J.R., Montiano, J.I., Hernández Marco, R., & García García, J.J. (2014, November). Situación de la pediatría hospitalaria en España: informe de la Sociedad Española de Pediatría Hospitalaria (SEPHO). Anales de Pediatría, 81(5), 326-e1-326.e8. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2014.01.006

García-Peñalvo, F.J. (2017). Pensamiento computacional en los estudios preuniversitarios. El enfoque de TACCLE3. https://doi.org/10.5281/ zenodo.376310

González-González, C.S., Cáceres- García, L., & Violant-Holz, V. (2019). Bringing Computational Thinking to Hospital Classrooms. In Proceedings of the Seventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (pp. 31-35). ACM. https://doi. org/10.1145/3362789.3362908

Gonzalez-González, C.S., Toledo, P., Alayon, S., Munoz, V., & Meneses D. (2011). Using Information and Communication Technologies in Hospital Classrooms: SAVEH Project. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, 3(1), 72-83. https://doi.org/10.34105/j. kmel.2011.03.008

González-González, C.S. (2015). Competencia digital. En V. Violant (Coord.) y M. Alguacil (Ed.), Perfil competencia del profesional que interviene durante la enfermedad y convalecencia (pp. 183-206). Ediciones Aljibe.

González-González, C.S., y Violant, V. (Ed.) (2015). Uso de las TIC para la atención educativa, hospitalaria y domiciliaria. Mc Graw Hill.

González-González, C.S., Navarro- Adelantado, V., y Cairós-González, M. (2017). Fiabilidad de un instrumento de evaluación emocional a través de la concordancia inter-observador para el aprendizaje basado en juegos. Actas del V Congreso Internacional de Videojuegos y Educación (CIVE’17). Puerto de la Cruz, Tenerife. https://bit.ly/39csPm4

González-González, C.S., Ramírez, R.V., & Holz, V.V. (2019, October). A MOOC for crossing boundaries in hospital classrooms through ICT. 2019 IEEE Learning with MOOCS (LWMOOCS) (pp. 145-149). IEEE. https://doi.org/10.1109/LWMOOCS47620.2019.8939604

González-González, C.S., Cairós- González, M., y Navarro-Adelantado, V. (2013). EMODIANA: Un instrumento para la evaluación subjetiva de emociones en niños y niñas. XIV Congreso Internacional de Interacción Persona-Ordenador (Vol. 2, No.5112.2169). https://doi. org/10.13140/RG.2.1.5112.2169

Guillén; M., y Mejia, A. (2002). Actuaciones educativas en Aulas Hospitalarias. Atención escolar a niños enfermos. Narcea.

Hen, M. (2020). Teaching Emotional Intelligence: An Academic Course for Hospital Teachers. Continuity in Education, 1(1), 22–36. https://doi. org/10.5334/cie.13

Hernández-Pérez, E. y Rabadán, J.A. (2014). “Érase una vez…un cuento curativo”. Atención educativa en población infantil hospitalarizada a través de la literatura. Educatio Siglo XXI, 32(2), 129-150. https://doi. org/10.6018/j/194121

Lizasoàin, O. & Polaino, A. (1995). Reduction of anxiety in pediatric patients: effect of a psychopedagogical intervention programme. Patient Educational and Coundeling, 25, 17-22. https://doi.org/10.1016/0738-3991(94)00651-2

Lizasoáin, O., y Violant, V. (2015). Marco conceptual de la Pedagogía Hospitalaria y su aplicación desde una visión holística. En V. Violant (Ed.), Bases de la pedagogía hospitalaria aplicada a las etapas vitales (pp. 19-49). Ediciones Aljibe.

Llorens, F., García-Peñalvo F.J., Molero, X., y Vendrell, E. (2017). La enseñanza de la informática, la programación y el pensamiento computacional en los estudios preuniversitarios. Education in the Knowledge Society, 18(2), 7-17. https://doi.org/10.14201/eks2017182717

Maher, D. (2020). Pre-Service Teachers’ Digital Competencies to Support School Students’ Digital Literacies. In Handbook of Research on Literacy and Digital Technology Integration in Teacher Education (pp. 29-46). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1- 7998-1461-0.ch002

Ministerio de Educación, Cultura y Deportes de España (2018). Programación, robótica y pensamiento computacional en el aula. Situación en España. https://bit.ly/3jokCQk

Morales, L.O. (2019). La pedagogía hospitalaria, un reto gigante para la virtualidad. Revista Reflexiones y Saberes, 10, 17-24.

Naranjo, I.L. y Castillo, A.F. (2006). Hospitalización infantil y atención psico-educativa en contextos excepcionales de aprendizaje. Revista de educación, 341, 553-577.

Nuncira, T.A., Espitia, M.L.A., Mosos, J.S.L., Cubides, L.R.R., Ovalle, C.Y., Navarro, C.P.G., ... y de los Reyes, L.D.C. (2019). Implementación del método STEM a través de la robótica educativa como terapia coadyuvante para mejorar la calidad de vida en pacientes pediátricos oncológicos del Hospital Militar Central, Bogotá, Colombia. (Primera fase). Congreso Internacional de Tecnologías en la Educación. https://bit.ly/2WEFDwp

Ocampo, A. G., y Lizasoáin, O. R. (2019). Pedagogía hospitalaria: trayectorias de desarrollo intelectual, conquistas profesionales y desafíos de futuro. Revista Intersaberes, 13(29), 415-423.

Ortigosa JM, Quiles MJ, Méndez FX, y Pedroche S. Miedos infantiles hospitalarios. Un estudio con niños hospitalizados y no hospitalizados. Ansiedad y Estrés 2000, 6, 61-70.

Polaino-Lorente, A. y Lizasoàin, O. (1994). Programas de intervención y modificación del autoconcepto en niños hospitalizados. Revista de Psicología General y Aplicada, 47(3), 333-337.

Prendes, P. (2014). Ebook Pedagogía Hospitalaria y TIC. https://bit. ly/39cciyB

Pretz, K. (2014). Computer science classes for kids becoming mandatory. https://bit.ly/3eLyRLE

Resnick, M. (2013). Learn to Code, Code to Learn. EdSurge. https://bit. ly/2ZKcemv

Ryu, G.J., Kang, J.B., Kim, C.G., & Song, B.S. (2013). Development of a robot remote support system for student with health impairment. Proceedings of the 7th International Convention on Rehabilitation Engineering and Assistive Technology (p.24). Singapore Therapeutic, Assistive & Rehabilitative Technologies (START) Centre.

Romero, K. y Alonso, L. (2007). Un modelo de práctica pedagógica para las aulas hospitalarias: el caso del hospital universitarios de los Andes. Revista Central de Venezuela, 28(083), 407-441.

Sequeira, J.S., Ferreira, M.I.A., Barata, A.N., & Pereira, M.F. (2019). A Motivational Case Study in Social Robotics. In H. Ayanoglu & E. Duarte (Ed.). Emotional Design in Human- Robot Interaction. Theory, Methods and Applications (pp. 9-35). Springer.

Serrano Sánchez, J.L. (2019). Herramientas telemáticas en aulas hospitalarias: Una experiencia educativa en la región de Murcia. https://bit.ly/3hgVR6U

Smith, E.R., Sherrin, S., Fraune, M.R., & Šabanović, S. (2020). Positive Emotions, More Than Anxiety or Other Negative Emotions, Predict Willingness to Interact with Robots. Personality and Social Psychology Bulletin. https://doi. org/10.1177/0146167219900439

Sullivan, A., Elkin, M., & Bers, M.U. (2015). KIBO robot demo: engaging young children in programming and engineering. Proceedings of the 14th international conference on interaction design and children (pp. 418-421). ACM. https://doi.org/10.1145/2771839.2771868

Trost, M.J., Ford, A.R., Kysh, L., Gold, J.I., & Matarić, M. (2019). Socially Assistive Robots for Helping Pediatric Distress and Pain. The Clinical Journal of Pain, 35(5), 451-458. https://doi.org/10.1097/AJP.0000000000000688

Valencia, N.N, Ortega, J.L., & Puello, E.C. (2019). Hospital pedagogy: a space of love and recognition for the oncological pediatric patient. Texto & Contexto Enfermagem, 28, 1-12. http://dx.doi.org/10.1590/1980-265X- TCE-2018-0112

Violant, V. (2015). Acción educativa en la infancia en situación de enfermedad y sus implicaciones. En C.G. González y V. Violant (Ed.), Uso de las TIC para la atención educativa, hospitalaria y domiciliaria (pp. 29-43). Mc Graw Hill.

Violant, V., e Molina, M.C. (2010). A formación duns profesionais enquecidos, Como ser mestre ou pedagogo hospitalario? Revista Gallega de educación, 46, 14-16.

Violant, V., Molina, M.C., y Pastor, C. (2009). Pedagogía Hospitalaria. Necesidades, ámbitos y metodología de intervención. Ministerio de Educación de Chile.

Yanow, D. & Schwartz-Shea, P. (2015). Interpretation and method: Empirical research methods and the interpretive turn. Routledge.

Published

2020-11-12

Issue

Section

Estudios