Academic motivation and satisfaction among students of education: an international perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.26491

Keywords:

Higher education, universities, student motivation, satisfaction

Agencies:

Proyecto From Tradition to Innovation in Teacher-Training Institutions (TO INN), 573685-EPP-2016-1-ES-EPP KA2-CBHE-JP, financiado por la Unión Europea a través del programa Erasmus Key Action 2 Capacity Building.

Abstract

This paper presents part of the results of the international project titled ‘From Tradition to Innovation in Teacher Training Institutions (TO- INN)’, in which 13,939 European and Latin American university students taking Education Sciences participated. The objective of the study was to trace the students’ motivational profiles and to detect which factors from their social backgrounds and academic satisfaction explained and predicted their academic motivation. To this end a 33-item questionnaire was used which explored the social dimensions of the students’ backgrounds and experience, including socio-demographic variables, the type of student, their satisfaction with different aspects of their university experience, their social and university participation and a range of intrinsic and extrinsic motivation factors. The questionnaires were administered online at 24 educational institutions in 3 European countries and 7 in Latin America. Results suggest a mostly female socio-demographic profile, with an average age of around 25, of socio-economically medium or low family origin  and needing to combine studying with working. Among their    reasons for choosing the degree, intrinsic motives associated with identity and achievement (suitability to their aptitudes, desire for social mobility and  the pleasure of studying for its own sake) carried more weight than extrinsic ones such as achieving enhanced social status. Both types of motivation were differentially associated with various elements of academic satisfaction. A linear regression model showed that the variables predicting motivation were the parents’ age, education and type of employment and the fact of working while studying. Finally, the limitations of the study are discussed and future lines of research suggested, especially regarding the educational institution as a vehicle of social mobility and the role of gender in academic motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Llanes Ordóñez, Universitat de Barcelona

Profesor  lector  Departamento  de   Métodos  de   Inverstigación   y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Barcelona. Líneas de investigación: la orientación e inserción profesional de estudiantes jóvenes  y adultos, la gestión de la carrera y empleabilidad de las personas en la educación superior y la motivación y satisfacción de los estudiantes con la educación.  E-mail: juanllanes@ub.edu

Jorge Luis Méndez-Ulrich, Universitat de Barcelona

Profesor  lector  del  Departamento  de  Métodos  de    Inverstigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Barcelona. Grupo de Investigación en Intervenciones Socioeducativas en la Infancia y la Juventud (GRISIJ). Líneas de investigación: Educación inclusiva, educación superior, Educación para la Salud.   E-mail:  jordi.mendez@ub.edu

Alejandra Montané López, Universitat de Barcelona

Profesora agregada del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Universidad de Barcelona. Líneas de investigación: políticas de educación superior y formación del profesorado. E-mail: smontane@ ub.edu

References

Abarca, N., Gormaz, N., y Leiva, P.I. (2012). Expectativas de roles futuros de estudiantes universitarios en Chile. Universitas Psychologica, 11(2), 405-414. https://doi.org/10.11144/ Javeriana.upsy11-2.erfe

Ariño, A. i Sintes, E. (2016). Via Universitària: Ser estudiant universitari avui. Fundació Jaume Bofill.

Avendaño-Bravo, C. y González- Urrutia, R. (2012). Motivos para ingresar a las carreras de Pedagogía de los estudiantes de primer año de la Universidad de Concepción. Estudios Pedagógicos, 2, 21-33. http://dx.doi.org/10.4067/S0718- 07052012000200002

Bandura, A. (1997). Self-efficacy. The exercise of control. Freeman.

Cabrera, A.F., Pérez, P., y López, L. (2014). Evolución de las perspectivas de estudio de la retención universitaria en los EE.UU.: Bases conceptuales y puntos de inflexión. En P. Figuera (Coord.), Persistir con éxito en la universidad: De la investigación a la acción (pp. 15-40), Laertes.

Chandra, T., Ng, M., Chandra, S., & Priyono (2018). The Effect of Service Quality on Student Satisfaction and Student Loyalty: An Empirical Study. Journal of Social Studies Education Research, 9(3), 109-131.

Camina, A. y Salvador, M.I. (2007). Condicionantes y características de los estudiantes que inician magisterio. Estudio descriptivo y comparativo entre especialidades. Tendencias pedagógicas, 12, 245-262.

Cano-Celestino. M.A. (2008). Motivación y elección de carrera. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 5(13), 6-9.

Deci, E.L. & Ryan, R.M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11, 227-268. https://doi.org/10.1207/ S15327965PLI1104_01

Dorio, I. (2017). La transición a la Universidad. El grado de maestro de Educación Infantil [Tesis doctoral], Universidad de Barcelona. http://hdl. handle.net/2445/109484

Figuera, P., Buxarrais, M.R., Llanes, J., y Venceslao, M. (2018). Perfil, motivación y satisfacción académica en los estudiantes de máster: el caso de Ciencias Sociales y Jurídicas. Estudios sobre Educación, 34, 219-237. http:// dx.doi.org/10.15581/004.34.219-237

Figuera, P. y Torrado, M. (2015). The transition to university of at- risk groups in Spain: the case of students from vocational education and training. Revista de Cercetare şi Intervenţie Socială, 49, 23-40.

Figuera, P., Torrado, M., Dorio, I., y Freixa, I. (2015). Trayectorias de persistencia y abandono de estudiantes universitarios no convencionales: implicaciones para la orientación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 1-18. https://doi.org/10.6018/ reifop.18.2.220101

Gámez, E., Marrero, H., Díaz, J.M., y Urrutia, M. (2015). ¿Qué esperan encontrar los alumnos en los estudios de Psicología? Metas y motivos personales de los estudiantes en su primer año en la universidad. Anales de Psicología, 31(2), 589-599. https:// doi.org/10.6018/analesps.31.2.171851

Gámez, E. y Marrero, H. (2003). Metas y motivos en la elección de la carrera universitaria: Un estudio comparativo entre psicología, derecho y biología. Anales de Psicología, 19(1), 121-131.

García-Garduño, J.M. y Organista, J. (2006). Motivación y expectativas para ingresar a la carrera de profesor de educación primaria: Un estudio de tres generaciones de estudiantes normalistas mexicanos de primer ingreso. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(2).

García-Ripa, M.I., Sánchez-García, M.F., y Risquez, A. (2017). Perfiles motivacionales de elección de estudios en estudiantes universitarios de nuevo ingreso. Univesitas Psychologica, 17(3). 1-12. https://doi.org/10.11144/ Javeriana.upsy17-3.pmee

Griffioen, D.M.E., Doppenberg, J.J., & Oostdam, R.J. (2018). Are more able students in higher education less easy to satisfy? Higher Education, 75, 891-907. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0176-3

Martínez-García, J.S. (2017). Sobrecualificación de los titulados universitarios y movilidad social. Papers. Revista de Sociología, 102(1), 29-52. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ papers.2225

Maurer, T.J. & Chapman, E.F. (2017). Relationship of Proactive Personality with Life Satisfaction during Late Career and Early Retirement. Journal of Career Development, 1-16. https:// doi.org/10.1177/0894845317697381

McClelland, D.C. (1961). The Achieving Society. Van Nostrand.

Méndez-Ulrich, J.L., Montané, A., Llanes, J., Hervás, G., Calduch, I., Morales-Ulloa, R., y Muñoz, J. (2019). Características sociodemográficas y condiciones de vida y estudio de los estudiantes de Educación de origen indígena. La aproximación del proyecto TO-INN. Revista de Sociología de la Educación, 2(2), 131-148. http:// dx.doi.org/10.7203/RASE.12.2.14810

Montané. A., Llanes, J., Calduch, I., Hervás, G., Méndez-Ulrich, J.L., & Muñoz. J. (2019). The social dimension in Higher Education. Design and implementation of an instrument for student analytics in a Latin American context. In A. Bon, M. Pini, M. & H. Akkermans (Coords.), Culture, citizenship, participation. Comparative perspectives from Latin America on inclusive Education (pp. 133-158). Pangea. https://bit.ly/3h5QZS2

Lent, R.W., Taveira M., Figuera, P., Dorio, I., Faria S., & Gonçalves, A.M. (2016). Test of the Social Cognitive Model of Well-Being in Spanish College Students. Journal of Career Assessment, 25(1), 135-143. https://doi. org/10.1177/1069072716657821

Skatova, A. & Ferguson, E. (2014). Why do different people choose different university degrees? Motivation and the choice of degree. Frontiers in Psychology, 5, 1-15. https://doi. org/10.3389/fpsyg.2014.01244

Sultana, Q. & Wirtz, P. (1992). A comparative study of 1985 and 1991 teacher education candidates. The Twenty First Annual Conference of Mid-South Educational Research Association.

Tinto, V. (2017). Through the eyes of students. Journal of College student retention: Research, Theory & Practice, 19(3), 254-269. https://doi. org/10.1177/1521025115621917

Torrents, D. y Fachelli, S. (2015). El efecto del origen social con el paso del tiempo: la inserción laboral de los graduados universitarios españoles durante la democracia. Revista Complutense de Educación, 26(2), 331-349. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ RCED.2015.v26.n2.43070

Troiano, H., Torrents, D., Sánchez- Gelabert, A., y Daza, L. (2017). Evolución del acceso a la universidad y de la elección de titulación universitaria entre la población joven de Catalunya. Cuadernos de Relaciones Laborales, 35(2), 281-303. http//doi. org/10.5209/CRLA.56775

Vázquez-Alonso, A. y Manassero-Mas, M.A. (2015). La elección de estudios superiores científico-técnicos: análisis de algunos factores determinantes en seis países. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12 (2), 264-277. http://dx.doi. org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_ divulg_cienc.2015.v12.i2.03

Weerasinghe, I.M.S., Lalitha, R., & Fernando, S. (2018). University facilities and student satisfaction in Sri Lanka. International Journal of Educational Management, 32(5), 866-880. https://doi.org/10.1108/IJEM-07-2017-0174

Yong, S.Y. (1995). Teacher trainees’ motives for entering into a teaching career in Brunei Darussalam. Teaching and Teacher Education, 11, 275-280. https://doi.org/10.1016/0742-051X(94)00023-Y

Published

2020-11-12

Issue

Section

Estudios