Social Networks of Characters Applied to the Study of Comedies from Different Periods in the DraCor Corpus
DOI:
https://doi.org/10.5944/rhd.vol.10.2025.40145Keywords:
Comedy, social network analysis, Visone, DraCor, character graphsAbstract
The study on the comicality of theatrical plays has focused on various aspects - gestures, words, confusions -. This article considers whether the coappearance on stage of many or certain types of characters is a fundamental comic resource in a corpus of plays of comic genre extracted from the DraCor corpus, which includes plays from different periods and places in Europe. For this purpose, the social networks of the characters in each play are studied with the Visone tool, creating graphs that are interpreted according to their network density, the type of existing relationships or the centrality and average degree of each node. The corpus analyzed considers plays by the following playwrights, in chronological order: Aristophanes, Plautus, Terence, Shakespeare, Molière, Goldoni and Muñoz Seca. The results of this approach to the texts with Digital Humanities (DH) procedures lead to definitive conclusions such as that the coappearance, as a contrast, of a "serious" character with a "comic" one is a relevant comic element, or that the selection of characters - by sex or social status - that converge in the same scene depends on each author.
Downloads
References
Amorós, A. (1986). Muñoz Seca y el astracán. Cuadernos de música y teatro, 1, 93-107.
Correa, J. A. (1972). Plautinismos y comicidad. Habis, 3, 103-126.
Fischer, F., Börner, I., Göbel, M., Hechtl, A., Kittel, C., Milling, C., y Trilcke, P. (2019). Programmable Corpora: Introducing DraCor, an Infrastructure for the Research on European Drama. En Proceedings of DH2019: “Complexities”, Utrecht University. https://doi.org/10.5281/ZENODO.4284002
Gallud Jardiel, E. (2013). Pedro Muñoz Seca y el astracán. Fundamentos.
García Sánchez-Migallón, P. (2022). “HD y escritoras: reflexión metodológica sobre redes de sociabilidad femenina”. En Garrido-Ramos, B., y Méndez-Martínez, J. Á., Actas de CIHUM 2022. Primer Macrocongreso Internacional de Ciencias y Humanidades. Horizonte 2030 (pp. 1187-1209). Dykinson, S.L. https://doi.org/10.2307/j.ctv2s0j67b.
García Sánchez-Migallón, P. (2024). BETTE. Redes sociales de personajes. https://github.com/HDAUNIR/BETTE/tree/fd7117a390171fbfa66be9e2804c9a3505a8fcec/Redes%20sociales%20personajes%20de%20comedia
Gil Fernández, J. (1993). La comicidad en Aristófanes. Cuadernos de filología clásica: Estudios griegos e indoeuropeos, 3, 23-40. https://revistas.ucm.es/index.php/CFCG/article/view/CFCG9393110023A.
Gutiérrez Carbajo, F. (2010). La des(cons)trucción y el humor en el teatro español contemporáneo. En Romera, J. (Ed.), El Teatro de Humor en los inicios del Siglo XXI (pp. 119-142). Visor.
Gutiérrez Carbajo, F. (2018). La comicidad en el teatro español actual: precedentes, teorías y algunos ejemplos representativos. Las Puertas del Drama, 50. https://www.aat.es/elkioscoteatral/las-puertas-del-drama/drama-50/la-comicidad-en-el-teatro-espanol-actual/
Jardiel Poncela, E. (2002). Ideas sobre el humorismo. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 7, 139-157. https://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/CIYC0202110139A
Jiménez Fernández, C. M., Santa María Fernández, T., y Calvo Tello, J. (2017). Biblioteca Electrónica Textual del Teatro en Español (BETTE). UNIR. https://github.com/HDAUNIR/BETTE
Jiménez Fernández, C. M., y Calvo Tello, J. (2020). Grafos de escenas y estudios literarios digitales: Una propuesta computacional crítica. 452ºF: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 23, 78-101.
Lobato, M. L. (1994). Ensayo de una bibliografía anotada del gracioso en el teatro español del Siglo de Oro. Criticón, 60, 149-170.
López Eire, A. (1997). Lengua y Política en la Comedia aristofánica. Sociedad, política y literatura. Comedia griega antigua. En López Eire, A. (Ed.), Actas del I Congreso Internacional. Salamanca (pp. 45-80). Logo.
Martínez Carro, E. (2019). Aproximación al teatro lorquiano desde la teoría de las redes sociales: La casa de Bernarda Alba. Artnodes. Revista de Arte, Ciencia y Tecnología, 24, 134-141.
Moretti, F. (2011). Network Theory, Plot Analysis. Literay Lab. Pamphlet, 2. https://litlab.stanford.edu/LiteraryLabPamphlet2.pdf
Olson, E. (1978). Teoría de la comedia. Ariel.
Paniagua, J. A. (2012). Curso de análisis de redes sociales. Metodología y estudios de caso. Universidad de Granada.
Perseus Digital Library. https://www.perseus.tufts.edu/hopper/.
Peña Pimentel, M. (2011). “El Gracioso en el Teatro de Calderón: Un Análisis desde las Humanidades Digitales”. Electronic Thesis and Dissertation Repository, 307.
Peral, E. (2004). La práctica de la farsa en el teatro cómico de principios de siglo. ¿De qué se venga don Mendo?: teatro e intelectualidad en el primer tercio del siglo XX. En Romero Ferrer, A., y Cantos Casenave, M. (Eds.), Actas del Congreso Internacional conmemorativo del 125 aniversario del nacimiento de Pedro Muñoz Seca (pp. 435-446). Fundación Pedro Muñoz Seca.
Prokop, J. (2019). El rufián cobarde: ¿el primer fanfarrón del teatro español del siglo XVI? Echo des études romanes, XV(1-2), 67-77.
Ruiz Gurillo, L. (2012). La lingüística del humor en español. Arco Libros.
Santa María, M. T., Calvo Tello, J., y Jiménez, C. M. (2021). ¿Existe correlación entre importancia y centralidad? Evaluación de personajes con redes sociales en obras teatrales de la Edad de Plata. Digital Scholarship in the Humanities, 36(Issue Supplement_1), i81-i88. https://doi.org/10.1093/llc/fqaa015
Santa María, M. T., y Dabrowka, M. (2020). Análisis del coro como personaje en la dramaturgia grecolatina y española incluidas en DraCor. DH2020 Virtual Conference. https://dh2020.adho.org/wpcontent/uploads/2020/07/194_Anlisisdelcorocomopersonajeenladramaturgiagrecolatinayespa olaincluidasenDraCor.html
Santa María, M. T., y Somalo, M. A. (2020). Análisis de las redes sociales de personajes en tres obras teatrales de Galdós. En Molina Mejía, J. M. Valdivia, P., y Venegas, R. A. (Eds.), III Congreso Internacional de Lingüística computacional y corpus (CILCC) (pp. 238-244). Universidad de Antioquia/University of Groningen.
Sastre, A. (2002). Ensayo general sobre lo Cómico. Hiru.
Vincent Ortega, N. (2003). El cuerpo que ríe: dinámicas de la comicidad teatral. Acta Poética, 24(1), 127-142.
Zapata, P. (2018). El teatro de humor en lo que va de siglo. Las Puertas del Drama, 50. https://www.aat.es/elkioscoteatral/las-puertas-del-drama/drama-50/el-teatro-de-humor-en-lo-que-va-de-siglo/

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Patricia García Sánchez-Migallón, María Teresa Santa María

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
RHD provides immediate free access to its content under the principle that making research available to the public for free favors greater global knowledge sharing. RHD does not charge fees to authors for the submission or processing of articles
Users can read, download, distribute, print, search, partially reproduce or link to the texts without requesting prior permission from the editor or the author.
RHD does not charge fees to authors for the processing of works, nor fees for the publication of their articles.
RHD is free from the moment of the publication of each issue and its contents are distributed with Creative Commons license No Commercial 4.0 International , which allows the user free and open access, criteria that meet the definition of open access of the Budapest Declaration in favor of open access. This means that they can be copied, used, disseminated, transmitted and exhibited publicly, provided that the authorship and the original source of their publication are cited (magazine, editorial and URL of the work, not used for commercial purposes, mention the existence and specifications of this license of use.
The authors retain the copyright and guarantee the journal the right to be the first publication of the work. The authors are free to distribute their work published in the magazine in other media, such as an institutional repository or inclusion in a book.