Social Discourses in Cyberpunk 2077: a Case Study of the Socio-Political Debates of the Gamer Community on YouTube from a Digital Humanities Perspective

Authors

  • Héctor Puente Bienvenido Universidad Complutense de Madrid
  • Costán SEQUEIROS BRUNA
  • Marta FERNÁNDEZ RUIZ

DOI:

https://doi.org/10.5944/rhd.vol.6.2021.30848

Keywords:

Encoding, Content Analysis, Metadata, Commenting, Methods

Abstract

Online video gaming communities have become spaces for sociopolitical debates and fields for conflict over discourse, where the dominant frame hegemony takes part. Transformed into central spaces for subversion, organization and discussion, we approach the case study of Cyberpunk 2077, an open world role-playing video game that has been very prolific in the emergence of debates and activism in online communities like YouTube. Starting with ethnographical-based direct observations, we develop a qualitative study of the discourses and contents, focusing on the problematics related to the use of sociotechnical devices where identities, discourse and collective imaginaries are reconfigured.

Downloads

Author Biography

Marta FERNÁNDEZ RUIZ

   

References

Alonso, L.E. (1998). La mirada cualitativa en sociología. Madrid, Fundamentos.

Becker, H.S. (2009) El poder de la inercia. Apuntes de investigación, 15, pp. 99-111.

Becker, H., Geer, B., Huges, E., Strauss, A. (1961). Boys in White: Student Culture in Medical School. Chicago: University of Chicago Press.

Bickman, L., Rog, J. (1997). Handbook of Applied Social Research Methods. Londres, Sage.

Boellstorff, T., Nardi, B., Pearce, C., Taylor, T.L., Marcus, G. (2012). Ethnography and Virtual worlds. A handbook of Method. Nueva Jersey: Princeton University Press.

Bourdieu, P. (2008) El Sentido Práctico. Madrid: Siglo XXI.

CDProjekt Red (2020) Cyberpunk 2077. CDProjekt.

Clifford, J., Marcus, G. (1986). Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography. California: University of California Press.

Flick, U. (2002). An Introduction to Qualitative Research. Londres, Sage.

Foster, S.L. (1998). Choreographies of Gender. Signs, 24(1), pp. 1-33.

Foucault, M. (2003) Historia de la sexualidad: la voluntad de saber. Buenos Aires: Siglo XXI.

- (2014) Vigilar y Castigar. Mexico: Siglo XXI.

Fukuyama, F. (2006) The end of history and the last man. Nueva York: Free Press.

Gibson, W. (1991) Neuromante. Barcelona: Minotauro.

Goffman, E. (1974). Frame analysis: An essay on the organization of experience. Londres: Harper and Row.

- (1990) The presentation of self in everyday life. Nueva York: Doubleday.

Golding, D. (2014). The End of Gamers. Dirección: http://dangolding.tumblr.com/post/95985875943/the-end-of-gamers (Última consulta: 20 de febrero de 2021).

Haraway, D. (2016) Manifiesto para cyborgs. Madrid: Puente Aéreo

Hobbes, T. (1651) Leviathan. Disponible en: https://www.gutenberg.org/files/3207/3207-h/3207-h.htm (última consulta: 12 de mayo de 2021)

Ibañez, J. (1979). Más allá de la sociología: El grupo de discusión: Teoría y crítica. Madrid: Siglo Veintiuno de España Editores.

Kafai, Y., Heeter, C., Denner, J., Sun, J. (Ed.)., Beyond Barbie and Mortal Kombat: New perspectives on gender and gaming, Cambridge: MIT Press, pp. 160-177.

Klein, N. (2007) La doctrina de shock: el auge del capitalismo del desastre. Barcelona: Paidós.

Lakoff, G. (2007) No pienses en un elefante. Madrid: Complutense.

Latour, B. (1994). De la mediación técnica: filosofía, sociología, genealogía. Oeste. Revista de arquitectura y urbanismo, 16, 130-160.

Martín Criado, E. (1990). ‘Del sentido como producción: elementos para un análisis sociológico del discurso en Latiesa, M. (eds.) El pluralismo metodológico en la investigación social. Granada. Universidad de Granada Ediciones. (pp. 53 -82).

- (1997). El grupo de discusión como situación social, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, REIS, nº 79: 81-112.

Pondsmith, M. (1988) Cyberpunk 2013. Berkeley: R. Talsorian Games.

Puente, H. y Sequeiros, C. (2019). Mirada sociológica al software lúdico: la dramaturgia de Erving Goffman en los videojuegos». Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 166: 135-152. (http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.166.135)

Sequeiros, C. y Puente, H. (2019). Cambio social, tecnología y ciencia-ficción. Sociología y Tecnociencia, 9 (2), pp.115-138.

- (2020) Debatiendo la naturaleza de la sociedad civil: una aproximación desde la teoría de campos de Bourdieu. Política y Sociedad, 57 (2), pp. 479-498.

Valles, M.S. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid, Síntesis.

Veblen, T. (2004) Teoría de la Clase Ociosa. Madrid: Alianza.

Published

2021-11-26

How to Cite

Puente Bienvenido, H., SEQUEIROS BRUNA, C., & FERNÁNDEZ RUIZ, M. . (2021). Social Discourses in Cyberpunk 2077: a Case Study of the Socio-Political Debates of the Gamer Community on YouTube from a Digital Humanities Perspective. Revista De Humanidades Digitales, 6, 167–188. https://doi.org/10.5944/rhd.vol.6.2021.30848

Issue

Section

Monográfico

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.