PLACES IN HISTORY OF THE HONDUREAN AND THE PARAGUAYAN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.20.2024.38130

Keywords:

Historiography of Latin American education, Honduras, Paraguay

Abstract

Is there a historiographic production of education in Honduras and Paraguay? What are your dissemination vehicles? What intentions, policies and contexts do they obey? What kind of history of education is produced? These are some of the questions that this article tries to answer by describing the places occupied by the discursive constructions of the history of Honduran and Paraguayan education in works from the field of social sciences, specifically sociology, linguistics and history, highlighting the works that are from the field of educational history. The result of this exercise gave visibility not only to the recurrences of this type of historical construction of education in both countries, but also to the materiality of the objects consulted linked to their historical-political context, thus offering elements of intelligibility to understand the scattered field production in such countries. The article ends by showing the recent efforts for the constitution of the field of the history of education as well as the importance of investing in the historiographic study of academic articles and memories of national and international events, either from the academic-official path, as it is the case of the Directorate of History and Heritage (DIHIPA), a body of the Honduran Ministry of Education; or the Academic - University path, as is the case of Paraguay with the formation of its Society for the History of Paraguayan Education that will organize the XV Ibero-American Congress of the History of Education (CIHELA) in 2023.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña Ortega, Victor Hugo. «Independencia y Educación: La Memoria sobre La Educación de José Cecilio del Valle».Historia de la Educación29 (2010): 307-315.

Amaya, Jorge Alberto. «La Reforma Liberal y la Construcción de Francisco Morazán como imaginario de la nación». Revista Paradigma 31 (2011): 79-100. DOI: https://doi.org/10.5377/paradigma.v20i31.1409

Ardón, Víctor. Datos para la historia de la educación en Honduras: referencia especial a formación de maestros. Tegucigalpa: Imprenta La República, 1957.

Areces, Nidia y González de Bosio, Beatriz. El Paraguay durante los gobiernos de Francia y de los López. Asunción: El Lector, 2008.

Argueta, Mario. El sector laboral hondureño durante la Reforma Liberal. Tegucigalpa: Editorial Universitaria, 1981.

Bardales Bueso, Rafael. Nociones de historia de la Educación.Tegucigalpa: Impresora Aldina, 1957.

Becerra, Longino. Ideas pedagógicas de Morazán: vigencia de la educación popular. Tegucigalpa: Baktun Editorial, 1993.

Benítez, Luis G. Historia de la educación paraguaya. Asunción: Imprenta Comuneros, 1981.

Cardona Amaya, José Manuel. «Política de la educación católica-feudal en Honduras (1526-1759)». Revista de las Ciencias Sociales 3 (2017): 71-83.

Cardona Amaya, José Manuel. «Política de la educación ilustrada en Honduras (1759-1845)». Revista de las Ciencias Sociales 4 (2018): 69-76.

D´Alessandro de Valdez, Sandra. «Una mirada crítica al discurso de los textos escolares sobre el stronismo». Nuevo Mundo - Mundos Nuevos (2014): 1-15. https://doi.org/10.4000/nuevomundo.66824

Durán Estragó, Margarita. «Reducciones franciscanas en Paraguay en el S. XVII» Actas del III Congreso Internacional sobre Los Franciscanos en el Nuevo Mundo (siglo XVII) (Madrid: Editorial DEIMOS, 1989), 954 - 976.

Flores Osorto, Josué. «Frontera y zona fronteriza en Mesoamérica prehistórica, el caso de Honduras». Yaxkin 19, no. 1 (2000): 77-118. https://cdihh.ihah.hn/revistayaxkin/2000/FronterayzonafronterizaenMesoamerica.pdf

García Buchard, Ethel. «La mirada de los historiadores liberales centroamericanos sobre Francisco Morazán y el imaginario nacional hondureño (1870-1892)». Cuadernos Inter.c.a.mbio sobre Centroamérica y el Caribe 9, no. 10 (2012): 101-23. URL: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intercambio/article/view/2976.

García Laínez, Andrés Eduardo. «El Control de las prácticas escolares en la educación primaria hondureña (1882-1899)». Praxis y Saber: Revista de Investigación y Pedagogía 9, no. 19 (2018): 41-62. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n19.2018.7920

García Laínez, Andrés Eduardo. «Sangue, cruz e letras: representação do professor hondurenho na revista La Instrucción Primaria (1895-1899)». En Imprensa Pedagógica na Ibero-América: local, nacional e transnacional, editado por Ana Clara Bortoleto Nery y José Gonçalves Gondra. São Paulo: Alameda, 2018.

García Laínez, Andrés Eduardo. «Sangre, cruz y letras: la revista La Instrucción Primaria (1895-1903) y la configuración de una agenda educativa para la formación de profesores primarios a finales del siglo XIX». En La Prensa Pedagógica de los Profesores, editado por José Hernández, 451-458. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2018.

García Laínez, Andrés Eduardo. «Trabalho, espaço, moral e disciplina: um estudo das representações do professor na literatura hondurenha do século XX (1900-1956)» Tesis de Fin de Máster, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2018.

García Laínez, Andrés Eduardo. «“Vosso nome será: luz, civilização e progresso!”»: o impresso “La Instrucción Primaria” e o espinhoso apostolado do ensino em Honduras (1895-1903)» Tesis Doctoral, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2021

García Laínez, Andrés Eduardo. «A profissionalização dos Mestres idôneos na imprensa pedagógica hondurenha (1895-1903)». En Histórias da Educação na Ibéria e na América: fontes, experiências e circulação de saberes, ed. Amarilio Ferreira Neto, José Sooma Silva y Juliana Martins Cassani. Curitiba: Appris Editora, 2022, 289-308.

García Laínez, Andrés Eduardo. «Processos De Emancipação Na América Central: Civilizar, Educar E Instruir (1820-1821)». Pro-posições 34 (2023): e20210042. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0042.

García Laínez, Andrés y José Gonçalves Gondra. «Los maestros idóneos en el noble ministerio de la enseñanza. Un estudio sobre el impreso pedagógico La Instrucción Primaria (1895-1903)». Paradigma: Revista de Investigación Educativa 27, no. 43 (2020): 31-65. DOI: https://doi.org/10.5377/paradigma.v27i43.9875

Gonçalves Gondra, José «O desconhecimento de si. Reflexões acerca da historiografia da educação na América Latina». Historia de la Educación. Anuario no. 9 (2008): 81-85.

Herranz, Atanasio. Estado, sociedad y lenguaje: la política lingüística en Honduras. Tegucigalpa: Guaymuras, 2000.

Inestroza, Jesús Evelio. La Escuela Hondureña en el siglo XIX. Tegucigalpa: Fondo Editorial de la UPNFM, 2003.

Maeder, Ernesto. «Las misiones jesuíticas». En Historia del Paraguay, editado por Ignacio Telesca, 131-153. Asunción: CAPEL, 2011.

Newson, Linda. El Costo de la Conquista. Tegucigalpa: Guaymuras, 2007.

Nickson, Andrew. «El régimen de Stroessner (1954-1989)». En Historia del Paraguay, editado por Ignacio Telesca, 297-329. Asunción: CAPEL, 2011.

Ossenbach Sauter, Gabriela. «Génesis histórica de los sistemas educativos». En Educación, génesis, estructuras y tendencias de los sistemas educativos ibero-americanos, editado por José Luis García Garrido, Gabriela Ossenbach Sauter y Javier M. Valle, 13-60. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos - OEI, 2001.

Payne Iglesias, Elizet. «Identidad y nación el caso de la Costa Norte e Islas de la Bahía en honduras, 1876-1930». Mesoamérica 22, no. 42 (2001): 75-106. URL: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2422715.pdf

Pérez Brignoli, Héctor. La Reforma Liberal en Honduras. Tegucigalpa: Nuevo Continente, 1973.

Portillo, Ana y Elías, Rodolfo. «La formación de docentes rurales y el desarrollo agrario de la dictadura stronista». Revista Historia De La Educación Latinoamericana 18, no. 26 (2016): 203–217

Posas, Mario y del Cid, Rafael. La construcción del sector público y del Estado nacional en Honduras, 1876-1979. San José: Editorial Universitaria Centroamericana, 1983.

Pusineri, Adelinay Raquel Zalazar. «El periodo prehispánico». En Historia del Paraguay, editado por Ignacio Telesca, 59-73. Asunción: CAPEL, 2011.

Reyes Cruz, Víctor Concepción. «La escuela de primeras letras en el Reino de Guatemala, el caso de la Provincia de Honduras». Revista de Educação e Filosofia 10, no. 20 (1996): 15-35. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v10n20a1996-922

Reyes Cruz, Víctor Concepción. Pensamiento pedagógico y enseñanza de primeras letras en Centroamérica. El caso de Honduras. Una aproximación desde finales del siglo XVIII al XIX. Tegucigalpa: Sistema Editorial Centroaméricano, 2021.

Ruiz-Bañuls, Mónica, Gómez-Trigueros, Isabel María y Nieto Juárez, Tania Itzel. «La educación prehispánica y novohispana en la formación pedagógica en México: un análisis de percepciones». Revista mexicana de investigación educativa 28, no. 96 (2023): 21-47. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662023000100021&lng=es&tlng=es.

Salgado, Ramón Ulises y Roger Soleno. Reformas Educativas en Honduras desde 1990.Tegucigalpa: UPNFM, 2002.

Scavonne Yegros, Ricardo. «Guerra internacional y confrontaciones políticas (1920 - 1954).» En Historia del Paraguay, editado por Ignacio Telesca, 253-296. Asunción: CAPEL, 2011.

Telesca, Ignacio (Ed.). Historia del Paraguay. Asunción: CAPEL, 2011.

Soto, Anahí y Velázquez Seiferheld, Davíd. «Ramón Indalecio Cardozo (1876-1943). Pionero de la Escuela Activa paraguaya». Revista Historia de la Educación Latinoamericana 21, no. 32 (2019): 15-34.

Valenzuela, José Reina y Argueta. Mario. La reforma liberal en Honduras. Tegucigalpa: Banco Central de Honduras, 1973.

Velázquez Seiferheld, David. Mbo´e: Introducción a la historia de la educación paraguaya. Asunción: Diakonía, SERPAJ, Centro de Artes Visuales Museo del Barro, 2019.

Velázquez Seiferheld, David. Relaciones entre autoritarismo y educación en Paraguay: 1869-2012.Asunción: SERPAJ, 2018.

Viñao Frago, Antonio. Sistemas Educativos, Culturas Escolares Y Reformas: Continuidades y Cambios. Madrid: Ediciones Morata, 2006.

Zelaya, Oscar. La educación para la libertad y la democracia: moral, civismo y urbanidad en el régimen dictatorial, 1933-1949. Tegucigalpa: Instituto Hondureño de Antropología e Historia, 2009.

Published

2024-06-28

How to Cite

García Laínez, A. E. ., Elías, R., & Morales-Ulloa, R. (2024). PLACES IN HISTORY OF THE HONDUREAN AND THE PARAGUAYAN EDUCATION. Historia y Memoria de la Educación, (20), 461–491. https://doi.org/10.5944/hme.20.2024.38130