Sentimental school memories in literature: Zweig, Pla, Camus and Giménez

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.23.2026.45256

Keywords:

School memories, Stefan Zweig, Albert Camus, Carlos Giménez

Abstract

This article explores sentimental school memories through four literary accounts, each representing a distinct model of memory. The first concerns the memory of a Viennese secondary school (Gymnasium) at the end of the nineteenth century, as recounted in Stefan Zweig’s The World of Yesterday. The second, a decade later, concerns his Spanish counterpart Josep Pla, as portrayed in his biographical account of his formative years, Girona. A further decade brings us to Albert Camus’s recollections of primary school in colonial Algiers, as recounted in The First Man. Finally, the Falange’s orphanages of the Auxilio Social in the final years of the dark decade of the 1940s in Spain constitute the framework for Carlos Giménez’s memories in Paracuellos. Collectively, these four accounts offer a journey into the significance these writers attribute to their formative years and the associated emotions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bárcena Orbe, Fernando. «Maestros y discípulos. Anatomía de una relación». Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria 30, no. 2 (2018): 73–108.

Bois, Pierre-Alain de. Carlos Giménez: de la denuncia a la transmisión de la memoria. Madrid: Marmotilla, 2020.

Canales, Antonio Fco. «Contra la ciudadanía. En defensa de la enseñanza de la Historia como disciplina», Revista de Educación 1 (2025).

Camus, Albert. El primer hombre. Barcelona: Tusquets, 2014.

Cenarro Lagunas, Ángela. La sonrisa de la Falange: Auxilio Social en la guerra civil y en la posguerra. Barcelona: Crítica, 2006.

Cenarro Lagunas, Ángela. Los niños del Auxilio Social. Madrid: Espasa Calpe, 2009.

Clarà, Josep. «Expedient i exàmens de Josep Pla a l’Institut de Girona». Revista de Girona 166 (1994): 36-43.

Colette, Claudina en la escuela. Barcelona, Anagrama, 1986.

Corrado, Danielle. «Carlos Giménez y el pacto autobiográfico». En Historietas, comics y tebeos españoles, editado por Viviane Alary, 174-195. Toulousse: Presses Universitaires du Mirail, 2002.

Fernández Soria, Juan Manuel. «La “Carta a los Maestros” de Jules Ferry (1883) y el laicismo escolar de la III República francesa». Historia de la Educación 24 (2005): 423-462

Finkielkraut, Alain. Un corazón inteligente. Madrid: Alianza Editorial, 2010.

Giménez, Carlos. «Por si a alguien le interesa». Introducción a Carlos Giménez, Todo Paracuellos, 15-23. Madrid: DeBolsillo, 2007.

Giménez, Carlos. Todo Paracuellos. Barcelona, DeBolsillo, 2007.

Götz, Ignacio L. «Camus and the Art of Teaching». Educational Theory 37, no. 3 (1987), 265-276.

Halbwachs , Maurice. La memoria colectiva. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, 2004.

Jacomino, Baptiste. «Camus et son maître d'école: la pédagogie républicaine de Monsieur Bernard est-elle désuète?». Le Philosophoire 37 (2012): 97-121.

Juliá, Santos. «Echar al olvido. Memoria y amnistía en la transición a la democracia». Claves de Razón Práctica 129 (2003):105-125.

Jarnés, Benjamín. Stegan Zweig, cumbre apagada. Torrelavega: Quálea, 2010.

Lafaye, Jean-Jacques. Una vida de Stefen Zweig. Nostalgias Europeas. Barcelona: Juventud, 1995.

Marsé, Juan. «Paracuellos. Aventuras y testimonios». Prólogo a Carlos Giménez, Todo Paracuellos, 5-14. Madrid: DeBolsillo, 2007.

Matuschek, Oliver. Las tres vidas de Sefan Zweig. Madrid: paper de liar, 2009.

Pla, Josep. Girona. Un llibre de records. Barcelona: Destino, 1981.

Pla, Xavier. Un corazón furtivo. Vida de Josep Pla. Barcelona: Destino, 2024.

Roberts, Peter, Andrew Gibbons y Richard Heraud. «Introduction: Camus and education». Educational Philosophy and Theory 45, no. 11 (2013): 1085-1091.

Viñao Frago, Antonio. Meritocracia, Igualdad, Educación: Por una vuelta a la historia social de la educación. Murcia: Diego Marín, 2023.

Young, Michael. El triunfo de la meritocracia (1870-2034). Ensayo sobre la educación y la igualdad, Madrid: Tecnos, 1964.

Zaretsky, Robert. Albert Camus. Elements of a life. Ithaca: Cornell University Press, 2013.

Zweig, Stefen. El mundo de ayer. Memorias de un europeo. Barcelona: Acantilado, 2002.

Published

2025-12-26

How to Cite

Canales, A. F. (2025). Sentimental school memories in literature: Zweig, Pla, Camus and Giménez. Historia y Memoria de la Educación, (23). https://doi.org/10.5944/hme.23.2026.45256