The mathematics problem section of La Escuela bulletin (1913-1916)
DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.16.2022.30828Keywords:
Mathematics, Problems, Teachers, Pedagogical journals, History of Mathematics EducationAbstract
The bulletin La Escuela. Boletín de la Asociación Provincial del Magisterio de primera enseñanza [The School: Bulletin of the Provincial Association of Primary Education] is one of the many professional pedagogical publications that appeared in Spain between the late 19th and early 20th centuries. Published in Castellón, it was mostly aimed at primary education teachers and it addressed a wide variety of education- related topics. In this work, we carry out a detailed analysis of the mathematics problem section that appeared in the bulletin from 1913 through 1916. Throughout the issues studied, we have identified four different periods in the section, featuring different approaches: problems to be implemented in the classroom or problems meant to engage the participation of the readers. Despite the restrictions involved in publishing graphics and figures in the bulletin, most of the problems are related to geometry, especially to the calculation of areas, volumes and lengths of different geometric figures, which for the most part require the use of algebraic techniques. Furthermore, the algebra used in many of the published solutions exceeds the contents that were studied at Normal Schools (Teacher Training Centers) of that time. The results of our study provide interesting information about the mathematical training of Spanish teachers in a specific historical and geographical context (Spanish provinces during the first quarter of the 20th century) and about the possible impact that this type of section could have had on the educational practice of readers
Downloads
References
Asociación Provincial de Maestros Nacionales [APMN]. El Libro de la Escuela. Tercer grado. Castellón: Benjamín Ballester, 1920.
Aguilar, Maria Consol Victoria. «Mestres i innovació educativa a Castelló al llarg de la II República». En L´educació a Castelló. Ponències i Comunicacions, XX Jornades Municipals de Cultura Popular a la ciutat de Castelló, 93-119. Castelló: Ajuntament de Castelló, 2018.
Basei, Ana María y Wagner Rodrigues Valente. «Algebra in Teacher Training in the Normal School of São Paulo: The First Teaching Programs of this Discipline». Acta Scientiae 21, (2019): 92-108, https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v21issEid5228
Bertini, Luciane De Fatima, Rosilda dos Santos Morais y Wagner Rodrigues Valente. A Matemática a ensinar e a Matemática para ensinar: novos estudos sobre a formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.
Cachazo Vasallo, Alexia. «Prensa pedagógica en Italia versus prensa pedagógica en España». En Influencias italianas en la educación española e iberoamericana, coordinado por José María Hernández Díaz, 201-09. Salamanca: Fahren House, 2014.
Carrillo Gallego, María Dolores. La Metodología de la aritmética en los comienzos de las Escuelas Normales (1838-68) y sus antecedentes. Tesis doctoral, Universidad de Murcia, 2005.
Carrillo Gallego, María Dolores, José Manuel Matos, Encarna Sánchez Jiménez, y Wagner Rodrigues Valente. «La historia de la educación matemática en Iberoamérica». Historia y Memoria de la Educación 11, (2020): 11-24, https://doi.org/10.5944/hme.11.2020.25963
Castor Maciel, Paulo Roberto, y Eric Souza da Silva. «A revista A Escola Primária (1916-1938) e os saberes a e para ensinar matemática». Revista de História da Educação Matemática 6, no. 3, (2020): 192-210.
Checa Godoy, Antonio. Historia de la Prensa Pedagógica en España. Sevilla: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, 2002.
Díaz, María Verónica, y Álvaro Poblete. «Contextualizando tipos de problemas matemáticos en el aula». Números 45 (2001): 33-41.
Dólera, Josefa y Encarna Sánchez Jiménez. «Las matemáticas en la Revista de Pedagogía». RECME - Revista Colombiana De Matemática Educativa 5, no. 1 (2020): 71-92.
Esteban, León y Ramón López Martín. «La prensa pedagógica en su devenir histórico (antecedentes de la revista española de pedagogía)». Revista Española de Pedagogía 192 (1992): 217-56.
Ezpeleta Aguilar, Fermín. «La prensa pedagógica del XIX como fuente para historiar la didáctica de la lengua». Ianua. Revista Philologica Romanica 15 (2015-2016): 159-71.
Fernández-Antón, Estefanía. «La mujer casada y el papel de la educación para su crecimiento personal: análisis de las publicaciones de la escuela moderna (1901-1917)». Revista História da Educação 25 (2021). e100443, http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/100443.
Flecha García, Consuelo. «La vida de las maestras en España». Historia de la Educación 16 (1997): 199-222.
García, Rafaela y Agustín Fernández. Álgebra para las Escuelas Normales. Badajoz: Tip. y Lib. de A. Arqueros, 1912.
Gispert, Hélène. «Journaux mathématiques et publics enseignants (18e-20e siècles). Le rôle heuristique de l’hétérogénéité des mondes de l’enseignement des mathématiques». Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 40, no. 1 (2018): 133-52.
Hernández Díaz, José María. «La prensa pedagógica compañera de viaje de los profesores». En La prensa pedagógica de los profesores, editado por José María Hernández Díaz, 11-13. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2018.
Krüger, Jenneke. «Mathematische Liefhebberye (1754-1769) and Wiskundig Tijdschrift (1904-1921): both journals for Dutch teachers of mathematics». En «Dig where you stand» 4. Proceedings of the fourth international conference on the history of mathematics education, editado por Kristín Bjarnadóttir, Fulvia Furinghetti, Marta Menghini, Johan Prytz y Gert Schubring, 175-88. Turin: Edizioni Nuova Cultura, 2017.
Krüger, Jenneke. «Differential calculus in a journal for Dutch school teachers (1754-1764)». En «Dig where you stand» 5. Proceedings of the fifth international conference on the history of mathematics education, editado por Kristín Bjarnadóttir, Jenneke Krüger, Johan Prytz, Gert Schubring y Harm Jan Smid, 223-40. Utrecht: Utrecht University, 2019.
Lerena, Carlos. Escuela, ideología y clases sociales en España. Barcelona: Ariel, 1980.
López Esteban, Carmen. La formación inicial de Maestros en Aritmética y Álgebra a través de los libros de texto. Tesis doctoral, Universidad de Salamanca, 2011.
McCulloch, Gary. Documentary research in education, history, and the social sciences. New York: Routledge/Falmer, 2004.
Meavilla, Vicente y Antonio M. Oller-Marcén. «El álgebra elemental en las Escuelas Normales Superiores a finales del XIX». Epsilon 31(1), no. 86, (2014): 113-28
Mendes, Iran Abreu. «Francisco Ferreira Vilhena Alves and the Arithmetic Knowledge in the Journal The School: Official Journal of Teaching (1900-1905)». Acta Scientiae 21 (2019): 43-61, https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v21issEid5220
Oller-Marcén, Antonio M. «The problem section of El Progreso Matemático». En «Dig where you stand» 4. Proceedings of the fourth International Conference on the History of Mathematics Education, editado por Kristín Bjarnadóttir, Fulvia Furinghetti, Marta Menghini, Johan Prytz y Gert Schubring, 235-46. Rome: Nuova cultura, 2017.
Oller-Marcén, Antonio M. «Arithmetic in Joan Benejam’s La enseñanza Racional (1888)». En «Dig where you stand» 5. Proceedings of the fifth international conference on the history of mathematics education, editado por Kristín Bjarnadóttir, Jenneke Krüger, Johan Prytz, Gert Schubring y Harm Jan Smid, 285-302. Utrecht: Utrecht University, 2019.
Oller-Marcén, Antonio M. y Vicente Meavilla. «Entre la Aritmética y el Álgebra. Un análisis histórico de los problemas de grifos». Educación Matemática 26, no 1 (2014): 9-32.
Ortiz de Santos, Rosa y Luis Torrego Egido. «La prensa pedagógica en la reconstrucción del pasado educativo: el caso de la revista Escuelas de España (1929-1936)». História da Educação 22, no. 56 (2018): 80-105, http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/78399
Pizzarelli, Chiara. «Teaching of mathematics in educational journals of Turin (1849-1894)». En «Dig where you stand» 4. Proceedings of the fourth international conference on the history of mathematics education, editado por Kristín Bjarnadóttir, Fulvia Furinghetti, Marta Menghini, Johan Prytz y Gert Schubring, 293-308. Turin: Edizioni Nuova Cultura, 2017.
Reboredo, José Daniel. «Derechos y reivindicaciones del magisterio alavés durante el sexenio revolucionario y la restauración borbónica: asociacionismo y prensa profesional (1868-1930)». Sancho el sabio: Revista de cultura e investigación vasca 3 (1993): 267-84.
Ruiz Berrio, Julio. «El método histórico en la investigación histórica de la Educación». Revista Española de Pedagogía 134 (1976): 449-75.
Ruiz Berrio, Julio. «La rénovation pédagogique en Espagne de la fin du XIXe Siecle à 1939». Historie de l’Éducation 78 (1998): 133-65, https://doi.org/10.3406/hedu.1998.2986
Sánchez Jiménez, Encarna. Las Escuelas Normales y la renovación de la enseñanza de las matemáticas (1909-1936). Tesis doctoral, Universidad de Murcia, 2015.
Santágueda, María y Bernardo Gómez. «Los modelos de enseñanza de los problemas de aligación en las enciclopedias escolares españolas». Bolema: Boletim de Educação Matemática 35, no. 69 (2021): en prensa.
Schubring, Gert. «The emergence of the profession of mathematics teachers – an international analysis of characteristic patterns». En «Dig where you stand» 3. Proceedings of the third international conference on the history of mathematics education, editado por Kristín Bjarnadóttir, Fulvia Furinghetti, Marta Menghini, Johan. Prytz y Gert Schubring, 355-68. Uppsala: Uppsala University, 2015.
Scott, John. A matter of record, documentary sources in social research. Cambridge: Polity Press, 1990.
Terrón, Aída. «El movimiento asociacionista del magisterio nacional. Orígenes y configuración histórica». Historia de la educación 6 (1987): 279-99.
Valls Tomás, María Amparo y María Gomis Lidón. Ensenyament y debat educatiu a Castelló en el canvi de segle. En Castelló al segle XX. I Congrés d’Història Local Contemporània, editado por. Monlleó, 49-86. Castellón: Universidad Jaime I, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.