Analysis of the prefaces of the algebraic texts published in Spain during the 16th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.11.2020.23545

Keywords:

Mathematics, 16th century, Algebra, Prefaces, Beliefs

Agencies:

Gobierno de Aragón (Grupo 36_17D) y cofinanciado con Feder 2014-2020 «Construyendo Europa desde Aragón and MINECO EDU2016-78764-P

Abstract

In this work, we use the historical research method to analyze the prefaces  of those texts written in Spanish and published during the 16th century that had algebraic content. In particular, we have studied ten prefaces from six books written by four authors. The analysis is twofold. On one hand, we identify the general themes treated by the authors in the chosen fragments. On the other hand, we identify characteristics related to the authors’ conceptions and beliefs about different aspects related to the nature of mathematics, its teaching and its learning. The methodology used is of a qualitative nature and follows a deductive approach. A great variety of general topics have been identified both in the prologues addressed to the reader and in those addressed to a specific person, while the aspects related to conceptions and beliefs are mainly concentrated in the prefaces to the reader. The categories used cover practically all of the analyzed text. The most discussed topics are those related to the declarations of intentions, to veracity and to the questions of novelty or tradition. Regarding beliefs, the most discussed aspects are those related to the nature of mathematics, followed by those related to how to teach or learn mathematics. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baranda, Consolación. «Formas del discurso científico en el Renacimiento: tratados y diálogos». Studia Aurea 5 (2011): 1-21.

Barbosa, Elton Morais. «As matemáticas puras e mistas en a Academia Real Militar do Rio de Janeiro: análise de paratextos de tratados, elementos e compéndios». PhD diss., Universidad de Sao Paulo, 2014.

Braun, Virginia, y Veronica Clarke. «Using thematic analysis in psychology». Qualitative research in psychology 3, no. 2 (2006): 77-101.

Christiansen, Andreas. «The function of a preface: contextual information and didactical foundation described in the preface of a textbook in arithmetics from 1825». En «Dig where you stand 4» Proceedings of the Fourth International Conference on the History of Mathemaics Education, editado por Kristín Bjarnadottir, Fulvia Furighetti, Marta Menghini, Johan Prytz y Gert Schubring, 415. Roma: Edizioni Nuova Cultura, 2017.

Docampo Rey, Javier. «Reading Luca Paioli’s Summa in Catalonia: An early 16th-century Catalan manuscript on algebra and arithmetic». Historia Mathematica 33 (2006): 43-62.

Ernest, Paul. Philosophy of mathematics education. London: Falmer Press, 1991.

Fan, Lianghou, Yan Zhu y Zhenzhen Miao. «Textbook research in mathematics education: development status and directions». ZDM Mathematics Education 45, no. 6 (2013): 633-646.

Flores, Pablo. Concepciones y creencias de los futuros profesores sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje. Investigación durante las prácticas de enseñanza. Granada: Comares, 1998.

Flores, Pablo, Carmen Batanero y Juan D. Godino. «Aplicación del análisis de textos mediante técnicas multivariantes al estudio del cambio de concepciones sobre las matemáticas, su enseñanza y su aprendizaje». Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 3, no. 3 (2000): 339-356.

Garnica, Antonio, Vicente Marafioti, Maria Laura Magalhães Gomes y Miriam Maria Andrade. «The Memoirs of Lacroix: on public education in revolutionary France, in general, and on the teching of mathemtics, in particular». Bolema: Boletim de Educação Matemática 26, no. 44 (2012): 1227-1260.

Genette, Gérard. Paratexts: thresholds of interpretation. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

Hernández Esteve, Esteban. «Contribución al estudio de la historiografía contable en España». Revista Española de Financiación y Contabilidad 10, no. 34 (1981): 17-36.

Leal y Leal, Luis. «El Bachiller Juan Pérez de Moya». Boletín del Instituto de Estudios Giennenses 70 (1972): 17-36.

Leder, Gilah C., Erkki Pehkonen y Günter Törner. Beliefs: A Hidden Variable in Mathematics Education?. Holanda: Kluwer Academic Publishers, 2002.

Leitão, Henrique de Sousa. «Para una biografia de Pedro Nunes: O surgimento de um matemático». Cadernos de Estudos Sefarditas 3 (2003): 45-82.

Leitão, Henrique de Sousa. «Pedro Nunes e o Libro de Algebra». Quaderns d’História de l’enginyeria 11 (2010): 9-18.

Madrid, María José (2016). «Los libros de aritmética en España a lo largo del siglo XVI». PhD diss., Universidad de Salamanca, 2016.

Madrid, María José, Alexander Maz Machado y Carmen León

Mantero. «Representations in the Sixteenth-Century Arithmetic Books». Universal Journal of Educational Research 3, no. 6 (2015): 396-401.

Maz-Machado, Alexander y Luis Rico. «Principios didácticos en textos españoles de matemáticas en los siglos XVIII y XIX». Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 18, no. 1 (2015): 49-76.

Massa Esteve, María Rosa. «L’Álgebra al segle XVI a Espaya. Larithmetica (1564) del gironí Antic Roca». Actes d’història de la ciència i de la técnica 1, no. 2 (2008): 311-317.

Massa Esteve, María Rosa. «Àlgebra i geometria al Libro de Álgebra en Arithmetica y Geometria (1567) de Pedro Núñez». Quaderns d’Història de l’enginyeria 11 (2010): 101-125.

Massa Esteve, María Rosa. «Spanish “Arte Mayor” in the Sixteenth century». En Pluralité de l’Algèbre à la Renaissance, dirigido por Sabine Rommevaux, Maryvonne Spiesser y María Rosa Massa Esteve, 103-126. París: Honoré Champion, 2012.

Meavilla Seguí, Vicente. «Una aproximación al Libro primero de Arithmetica Algebratica de Marco Aurel». En Memorias del Tercer Simposio Internacional sobre Investigación en Educación Matemática. Historia de las ideas algebraicas, editado por Eugenio Filloy, Luis Puig y Teresa Rojano, 65-95. México, DF: CINVESTAV, 1993.

Meavilla Seguí, Vicente. «Historia de la Educación Matemática en España: el contenido algebraico de la Arithmetica practica y specvlatiua de Juan Pérez de Moya». Revista Brasileira de História da Matemática 5, no. 9 (2005): 19-35.

Molina, Itziar. «En torno a las incógnitas del álgebra: Cosa, Segunda cosa y Cantidad. Análisis de una terminología renacentista». Cuadernos AISPI. Estudios de Lenguas y Literaturas Hispánicas 6 (2015): 127-146.

Molina, Itziar. Letras, números e incónitas: estudio de las voces aritmético-algebraicas del Renacimiento. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, 2017.

Molina, Itziar. «La retórica de las matemáticas en los tratados aritmético-algebraicos del Renacimiento». RILCE 34, no. 1 (2018): 286-311.

Muñoz-Escolano, José M., y Antonio M. Oller-Marcén. «Análisis de los prólogos de los textos matemáticos del Bachiller Juan Pérez de Moya». En Actas del IV Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Matemática, editado por Dolores Carrillo, Encarna Sánchez, José Manuel Matos, Pedro Luis Moreno y Wagner Rodríguez, 237-243. Murcia: CEME, 2019.

Navarro Brotóns, Víctor. «The Teaching of the Mathematical Disciplines in Sixteenth-Century Spain». Science & Education 15 (2006): 209-233.

Oller-Marcén, Antonio M., y José M. Muñoz-Escolano. «Concepciones sobre la matemática, su enseñanza y su aprendizaje en el Compendio Mathematico de Thomas Vicente Tosca». Comunicación presentada en International Congress 300 Anniversary Gottfried Wilhelm Leibniz, Barcelona, 2016.

Pajares, Frank. «Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct». Review of Educational Research 62, no. 39, (1992): 307-332.

Puig, Luis, y Alejandro Fernández. «La Arithmetica Algebratica de Marco Aurel, primer álgebra impresa escrita en español. Preliminares para su estudio». En Investigación en Educación Matemática. Homenaje a Encarnación Castro, editado por Luis

Rico, María Consuelo Cañadas, Marta Molina e Isidoro Segovia, 1694-1707. Granada: Comares, 2013.

Rey Pastor, Julio. Los matemáticos españoles del siglo XVI. Madrid: A. Medina, 1926.

Reyes Gómez, Fermín de los. «La estructura formal del libro antiguo español». Paratesto 7 (2010): 9-59.

Romero Vallhonesta, Fátima. «Les quantitats irracionals a l’Àlgebra de Pedro Núñez». Quaderns d’Història de l’enginyeria 11 (2007): 53-77.

Romero Vallhonesta, Fátima. «Una aproximació al pensament algebraic a l’Espanya del segle XVI. Estudi del manuscrit 2294 de la Biblioteca de la Universitat de Salamanca». Tesis fin de Máster,Treball de recerca d’História de les Ciències, Universidad Autónoma de Barcelona, 2007.

Romero Vallhonesta, Fátima. «The “rule of quantity” in Spanish Algebras of the 16th century. Possible sources». Actes d’història de la ciència i de la tècnica 4 (2011): 93-116.

Romero Vallhonesta, Fátima. «Algebraic symbolism in the first algebraic works in the Iberian Peninsula». Philosophica 87 (2012): 117-152.

Romero Vallhonesta, Fátima. «L’àlgebra a la Península Ibèrica del segle XVI». PhD diss., Universidad Autónoma de Barcelona, 2018.

Ruíz Berrio, Julio. «El método histórico en la investigación histórica de la Educación». Revista Española de Pedagogía 134 (1976): 449-475.

Ruíz Higueras, Luisa, y Francisco Javier García García. «Arithmetica Practica y Specvlatiua de J. Pérez de Moya (1513-1596): análisis epistemológico y didáctico». Llull: Revista de la Sociedad Española de Historia de las Ciencias y las Técnicas 32, no. 69 (2009): 103-134.

Salavert Fabiani, Vicente. «Introducción la historia de la aritmética práctica en la Corona de Aragón en el siglo XVI». Dynamis: Acta hispánica ad Medicinae Scientiarumque Historiam Ilustrandam 10 (1990): 63-91.

Schmelzer, Felix Kurt Ernst. La retórica del saber: El prólogo de los tratados matemáticos en lengua española (1515-1600). New York: IDEA/IGAS, 2016.

Schubring, Gert. «On the methodology of analysing historical textbooks: Lacroix as textbook author». For the Learning of Mathematics 7, no. 3 (1987): 41-51.

Schubring, Gert, y Lianghuo Fan. «Recent advances in mathematics textbook research and development: an overview». ZDM Mathematics Education 50, no. 5, (2018): 756-771

Scott, John. A matter of record: Documentary Sources in Social Research. Cambridge: Polity Press, 1990.

Silva, Maria do Céu. «Fuentes renacentistas en las Geometrías de Juan Pérez de Moya». Asclepio 65, no. 2 (2013), p018.

Son, Ji-Won, y Jiri Dileti. «What can we learn from textbook analysis». En What Matters? Research Trends in International Comparative Studies in Mathematics Education, editado por Ji-Won

Son, Tad Watanabe y Jane-Jane Lo, 3-32. New York: Springer, 2017.

Thompson, Alba G. «Teachers beliefs and conceptions: A synthesis of research». En Handbook of Reasearch on Mathematics Teaching and Learning, editado por Douglas A. Grouws, 127-146. New York: MacMillan, 1992.

Valladares, Aurelio. «El Bachiller Juan Pérez de Moya: apuntes biobibliográficos». Boletín del Instituto de Estudios Giennenses 165 (1997): 371-412.

Vitrac, Bernard. «Promenade dans les préfaces des textes mathématiques grecs anciens». En Liber amicorum Jean Dhombres, editado por Patricia Radelet-deGrave, 519-556. Turnhout: Brepols, 2008.

Published

2019-12-09

How to Cite

Muñoz-Escolano, J. M., & Oller-Marcén, A. M. (2019). Analysis of the prefaces of the algebraic texts published in Spain during the 16th century. Historia y Memoria de la Educación, (11), 51–85. https://doi.org/10.5944/hme.11.2020.23545