Exploraciones de superficie: Imágenes 3D en movimiento como cartografiáis del tiempo

Autores/as

  • Nanna Verhoeff Media and Culture Studies, Utrecht University, The Netherlands

DOI:

https://doi.org/10.5944/etfvii.4.2016.15497

Palabras clave:

Imagen 3D en movimiento, navegación, animación, visualidad háptica, superficie, arqueología, visualización

Resumen

Las imágenes en movimiento del viaje y de la exploración tienen una larga tradición. En este artículo examinaré cómo el tropo de la navegación en las imágenes en tres dimensiones puede crear un encuentro íntimo y háptico con otros tiempos y otros lugares. La particular construcción relativa a la navegación del espacio en el tiempo en las imágenes en tres dimensiones puede ser considerada como una cartografía del tiempo. Esta es una cartografía háptica de la exploración de superficies en las cuales ese encuentro tiene lugar. Tomando el film de Werner Herzog Cueva de los sueños olvidados (2010) como un objeto teórico, la cuestión principal que se formula es cómo la exploración creativa de las nuevas tecnologías de la visualización – ya sea desde la pintura sobre rocas, y los principios de animación, hasta las imágenes en tres dimensiones – implica una investigación epistemológica, con las consecuentes afirmaciones, sobre el poder de las imágenes, las tecnologías de la visión y los medios cartográficos que ellos crean. Estoy interesada en el modo en que el film muestra cómo su tecnología no es un mero truco sino más bien una herramienta para explorar el espacio y el tiempo de nuevas maneras. En otras palabras, en mi análisis de la película pretendo explorar cómo invita a la exploración por sus propios medios de exploración. Estas cuestiones convierten las nuevas tecnologías en fuentes relevantes para la reflexión cultural histórica y filosófica.

Moving images of travel and exploration have a long history. In this essay I will examine how the trope of navigation in 3D moving images can work towards an intimate and haptic encounter with other times and other places – elsewhen and elsewhere. The particular navigational construction of space in time afforded by 3D moving images can be considered a cartography of time. This is a haptic cartography of exploration of the surfaces on which this encounter takes place. Taking Werner Herzog’s film Cave of Forgotten Dreams (2010) as a theoretical object, the main question addressed is how the creative exploration of new technologies of visualization – here: from rock painting, principles of animation, to 3D moving images – entails an epistemological inquiry into, and statements about, the power of images, technologies of vision, and the media cartographies they make. These questions turn new technologies into relevant sources for cultural, historical and philosophical reflection.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Nanna Verhoeff, Media and Culture Studies, Utrecht University, The Netherlands

Associate Professor of comparative media studies, department of Media and Culture Studies, Utrecht University

Citas

Bal, Mieke: Endless Andness: The Politics of Abstraction According to Ann Veronica Janssens. London and New York, Bloomsbury, 2013.

Barad, Karen: Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham, NC, Duke University Press, 2007.

Barker, Jennifer: The Tactile Eye: Touch and the Cinematic Experience. Berkeley, CA, University of California Press, 2009.

Benjamin, Walter: «The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction», Illuminations. New York, Schocken, 1969, pp. 217-252.

Bruno, Giuliana: Atlas of Emotion: Journeys in Art, Architecture, and Film. London, New York: Verso, 2002.

—, Surface: Matters of Aesthetics, Materiality. Chicago, IL, University of Chicago Press, 2014.

Christie, Ian: «Will the 3D Revolution Happen? A Brief Perspective on the Long History of Stereoscopy (with Special Thanks to Eisenstein and Bazin)» in Annie van den Oever (ed.), Technē/Technology, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2015, pp. 115-135.

Clottes, Jean and Lewis-Williams, David: The Shamans of Prehistory: Trance and Magic in the Painted Caves. New York, Harry N. Abrahams, 1998.

Code, Loraine: What Can She Know? Feminist Epistemology and the Construction of Knowledge. Ithaca and London, Cornell University Press, 1991.

—, Rhetorical Spaces: Essays on Gendered Locations. New York, Routledge, 1995.

de Lauretis, Theresa: «Semiotics and Experience», Alice Doesn’t: Feminism, Semiotics, Cinema. Bloomington, IN: Indiana University Press, 1984.

de Rijcke, Sarah and Bealieu, Anne: «Image as Interface: Consequences for Users of Museum Knowledge», Library Trends, 59, 4 (2011), pp. 663-685.

Doane, Mary Ann: «The Location of the Image: Cinematic Projection and Scale», in Modernity», in Eamon, Christopher and Douglas, Stan (eds): The Art of Projection. Stuttgart, Hatje Cantz, 2009, pp. 151-165.

—, Emergence of Cinematic Time: Modernity, Contingency, and the Archive. Cambridge, MA, Harvard University Press, 2003.

Dolphijn, Rick and Van de Tuin, Iris: New Materialism: Interviews and Cartographies. Ann Arbor, MI, Open Humanities Press, 2013.

Hecker, Judith and Kentridge, William: William Kentridge: Trace: Prints From The Museum of Modern Art. New York, Museum of Modern Art, 2010.

Hesselberth, Pepita: Cinematic Chronotopes: Here, Now, Me. London and New York, Bloomsbury, 2013.

Hipple, Walter J.: The Beautiful, the Sublime, and the Picturesque in Eighteenth-Century British Aesthetic Theory. Carbondale, IL, Southern Illinois University Press, 1957.

Kenderdine, Sarah, «‘Pure Land’: Inhabiting the Mogao Caves at Dunhuang,» in Curator: The Museum Journal, 56, 2 (2013), pp. 199–218.

Kim, Jihoon: «Introduction: Three dimensionality as a heuristic device», Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 19, 4 (2013), pp. 391-395.

Kraak, Menno-Jan and Ormeling, Ferjan: Cartography: Visualization of Spatial Data. New York, London, Pearson Education, 2011.

Krauss, Rosalind: «The Rock: William Kentridge’s Drawings for Projection», October, 92 (2000), pp. 3-35.

Lippit, Akira Mizuta: «Arche Texts: Lascaux, Eros, and the Anamorphic Subject», Discourse, 24, 2 (2002), pp. 18-29.

Marks, Laura: Touch: Sensuous Theory and Multisensory Media. Minneapolis, University of Minnesota Press, 2002.

Mccormick, Bruce H. et al. (eds.): «Visualization in Scientific Computing», Computer Graphics, 21, 6 (1987) New York, ACM SIGGRAPH.

Mulvey, Laura: «Visual Pleasure and Narrative Cinema», Screen, 16, 3 (1975), pp. 6–18.

Murray, Janet: Inventing the Medium: Principles on Interaction Design as a Cultural Practice. Cambridge, MA, MIT Press, 2013.

Pickles, John: A History of Spaces: Cartographic Reason, Mapping and the Geo-Coded World. London, Routledge, 2004.

Riffel, Casey: «Dissecting Bambi: Multiplanar Photography, the Cel Technique, and the Flowering of Full Animation», The Velvet Light Trap, 69, 1 (2012), pp. 3-16.

Schor, Mira: «Wonder and Estrangement: Reflections on Three Caves», parts 1 and 2 of 3, online essay <http://ayearofpositivethinking.com/2011/07/28/wonder-and-estrangementreflections-on-three-caves-parts-12-of-3/> (uploaded July 2011).

Spuybroek, Lars: «The Soft Machine of Vision», The Architecture of Continuity. Rotterdam, V2_Publishing, 2008, pp. 94-111.

Truniger, Fred: Filmic Mapping: Film and the Visual Culture of Landscape Architecture. Berlin: Jovis Verlags- und Projektburo, 2013.

Verhoeff, Nanna: The West in Early Cinema: After the Beginning. Film Culture in Transition. Amsterdam, Amsterdam University Press, 2006.

—, Mobile Screens: The Visual Regime of Navigation. MediaMatters. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2012.

—, «Pointing Forward, Looking Back: Reflexivity and Deixis in Early Cinema Installations», in Gaudreault, André, Dulac, Nicolas and Hildalgo, Santiago (eds.): The Blackwell Companion to Early Cinema. Oxford, Blackwell Publishing, 2012, pp. 568-586.

—, «The Medium is the Method: Locative Media for Digital Achives», in Eckel, Julia et al. (eds.): (Dis)Orienting Media and Narrative Mazes. Bielefeld, Transcript, 2013, pp. 17-30.

Descargas

Publicado

2016-05-10

Cómo citar

Verhoeff, N. (2016). Exploraciones de superficie: Imágenes 3D en movimiento como cartografiáis del tiempo. Espacio Tiempo Y Forma. Serie VII, Historia Del Arte, (4), 71–91. https://doi.org/10.5944/etfvii.4.2016.15497

Número

Sección

DOSSIER