Joaquín Sabina's Songs and Books of Poems: Variants and Rewritings
DOI:
https://doi.org/10.5944/epos.37.2021.30970Keywords:
Joaquín Sabina, songs, poems, Memory of Exile, One Hundred FlyingAbstract
This paper focuses on the poems of Joaquín Sabina that are most closely linked to his songs. The main aim is to identify key differences between the versions from the books and those in the albums, and to study their rewritings. I select a few notable examples, examine the possible reasons why the author made these changes, and discuss their effect on the aesthetics and subject matter of the texts. The corpus includes several musical albums, spanning from Inventario (Inventory) (1978) to Lo niego todo (I Deny Everything) (2017), as well as books, encompassing from Memoria del exilio (Memory of Exile) (1976) ―a volume that has barely ever been studied― up to Román paladino (Plain Romance) (2018).
Downloads
References
GARCÍA CANDEIRA, Margarita (2018): «La importancia de llamarse Martínez. Sabina, poeta del 68 (cuatro poemas)», Joaquín Sabina o fusilar al rey de los poetas, ed. Guillermo Laín Corona, Madrid, Visor, pp. 203-250.
GARCÍA MONTERO, Luis (2001): «El mundo de Joaquín Sabina», Ciento volando de catorce, Joaquín Sabina, Madrid, Visor, pp. 7-15.
GONZÁLEZ LUCINI, Fernando (2006): ...Y la palabra se hizo música. La canción de autor en España. Volumen I, Madrid, Fundación Autor.
LAÍN CORONA, Guillermo (2018): «Sabina ¿no? es poeta», Joaquín Sabina o fusilar al rey de los poetas, ed. Guillermo Laín Corona, Madrid, Visor, pp. 29-88.
― (ed.) (2018): Joaquín Sabina o fusilar al rey de los poetas, Madrid, Visor.
MENÉNDEZ FLORES, Javier (2002): Joaquín Sabina. Perdonen la tristeza, Madrid, Plaza & Janés. 1ª ed., 2000.
― (2018): «Sabina, el gran tema de Joaquín Martínez», Joaquín Sabina o fusilar al rey de los poetas, ed. Guillermo Laín Corona, Madrid, Visor, pp. 13-28.
MIGUEL MARTÍNEZ, Emilio de (2008): Joaquín Sabina. Concierto privado, Madrid, Visor.
― (2018a): «Sabina canta historias (técnicas y recursos de un narrador en canciones)», Joaquín Sabina o fusilar al rey de los poetas, ed. Guillermo Laín Corona, Madrid, Visor, pp. 89-159.
― (2018b): «Sabina, labios como espadas», En román paladino, Joaquín Sabina, Úbeda, Fundación Huerta de San Antonio, pp. 9-12.
NEIRA, Julio (2018): «Los sonetos de Joaquín Sabina», Joaquín Sabina o fusilar al rey de los poetas, ed. Guillermo Laín Corona, Madrid, Visor, pp. 251-281.
NEYRET, Juan Pablo (2002): «Catorce versos dicen que es Sabina: Canción y poesía en “Ciento volando”». Espéculo. Revista de Estudios Literarios, 20, https://webs.ucm.es/info/especulo/numero20/sabina.html, acceso: 24-4-2021.
― (2004): «Polvo enamorado. Quevedo y el Barroco español en la poética de Joaquín Sabina». Espéculo. Revista de Estudios Literarios, 27, https://webs.ucm.es/info/especulo/numero27/polvoen.html, acceso: 24-4-2021.
NOGUEROL, Francisca (1992): «El grado pleno de la escritura. (Análisis semiótico de un texto de Joaquín Sabina)», Actas del IV Simposio Internacional de la Asociación Española de Semiótica, vol. I, VV. AA., Madrid, Visor, pp. 429-435.
ORTUÑO CASANOVA, Rocío (2018): «Atlas de lugares sabinianos», Joaquín Sabina o fusilar al rey de los poetas, ed. Guillermo Laín Corona, Madrid, Visor, pp. 161-201.
PÉREZ COSTA, Lola (2004): «La melancolía en la obra de Joaquín Sabina». Espéculo. 26. https://webs.ucm.es/info/especulo/numero26/index.html acceso: 24-4-2021.
PRADO, Benjamín (2002): «Cómo olvidar una canción de Joaquín Sabina». En Joaquín Sabina, Con buena letra, Madrid, Temas de Hoy, pp. 15-20.
― (2009): Romper una canción. Así se escribió el disco Vinagre y rosas, de Joaquín Sabina, Madrid, Aguilar.
RODRÍGUEZ PEQUEÑO, Javier (2020): «Ficcionalidad e interdiscursividad: el arte de lenguaje en Joaquín Sabina». Piedras Lunares. Revista Giennense de Literatura, 4, pp. 97-113.
SABINA, Joaquín (1976): Memoria del exilio. Dibujos de Aurelio Buly. Londres, Editorial Nueva Voz. (Edición facsimilar.)
― (1986): De lo cantado y sus márgenes, Granada, Diputación de Granada.
― (2000): Sabina y Cía. Nos sobran los motivos [doble cedé], Madrid, BMG Music.
― (2001): Ciento volando de catorce, 3ª ed., Madrid, Visor.
― (2002a): Con buena letra, Madrid, Temas de Hoy.
― (2002b): Diario de un peatón [cedé], Madrid, BMG Music.
― (2005a): Alivio de luto [cedé], Madrid, Sony BMG Music Entertainment.
― (2005b): Esta boca es mía. Ilustraciones de Gustavo Otero, Barcelona, Ediciones B.
― (2007a): A vuelta de correo, Madrid, Visor.
― (2007b): Esta boca sigue siendo mía. Ilustraciones de Gustavo Otero, Barcelona, Ediciones B.
― (2009): Vinagre y rosas [cedé], Madrid, Sony BMG Music Entertainment.
― (2010): Esta boca es mía. Edición revisada y ampliada. Ilustraciones de Gustavo Otero, Barcelona, Ediciones B.
― (2013): El grito en el suelo. Dibujos de Miguel Gallardo. Introducción de Jesús Maraña. Epílogo de Luis García Montero, Madrid, Visor.
― (2018): En román paladino. Prólogo de Emilio de Miguel Martínez. Epílogo de Luis García Montero, Úbeda, Fundación Huerta de san Antonio.
SABINA, Joaquín, y Javier MENÉNDEZ FLÓRES (2006): Sabina en carne viva. Yo también sé jugarme la boca, Barcelona, Ediciones B.
VALDEÓN, Julio (2017): Sabina. Sol y sombra, Valencia, Efe Eme.
ZAMARRO GONZÁLEZ, Justo (2017): Estética literaria en la obra de Joaquín Sabina: simbología de la desesperación en el cancionero. Tesis doctoral. Universidad de Viena. http://othes.univie.ac.at/49614/1/52104.pdf acceso: 9-6-2021.
― (2019): Ciudad Sabina. Guía básica para sabineros, Madrid, Europa Ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.