Vicente Núñez on the Margins of Canon: From Mid-Century to Postmodernity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/epos.36.2020.22211

Keywords:

Vicente Núñez, Spanish contemporary poetry, canon, silence, Postmodernity, queer theory

Agencies:

Facultad de Filología, UNED (Madrid)

Abstract

Vicente Núñez’s verse conveys feelings of intimate uneasiness, the most prominent of which is his anxiety for a form of sensuality echoing Cernuda and in conflict with Francoist morals. He was initially involved with the group Cántico, and on account of the dates of publication of his first works, he could be included in the Generación del 50. Nevertheless, when he returns to the literary world after twenty years of absence, his texts acquire postmodern traits: lying as a rhetorical game and a metapoetical theme, the expression of a subject in crisis, fragmentariness, the determination to break with traditional language and, more importantly, his identification with queer theory and its vision of identity as an alternative to generic cultural constructs. Núñez, therefore, shapes a subversive style based on silence, with the aim to shatter preconceptions and dogmas, in order to propose a new paradigm for interpreting reality, and indeed the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marina Bianchi, Universidad de Bergamo

Marina Bianchi es profesora titular de Literatura Española en el Departamento de Lenguas, Literaturas y Culturas Extranjeras de la Universidad de Bergamo. Es Doctora en Iberística (Literatura Española por la Universidad de Bologna), forma parte del Colegio de Docentes del Doctorado en Estudios Humanísticos Transculturales de la Universidad de Bergamo.

Ha dado clases, conferencias y seminarios en universidades italianas, españolas, alemanas, polacas, rumanas y de República Dominicana, donde también ha dado talleres y conferencias para el Ministerio de Cultura.

Su investigación se centra principalmente en la poesía andaluza de los siglos XX y XXI, y en la escritura de género. En estos ámbitos, a menudo se ha dedicado a la revalorización de nombres excluidos de los núcleos paradigmáticos del canon. Sus publicaciones incluyen unos veinte artículos en revistas científicas, unos treinta capítulos de libros, cinco ediciones de volúmenes colectivos, siete ediciones de obras literarias (entre ellas, cuatro con traducción de los poemas al italiano), la monografía Vicente Núñez: parole come armi (Edizioni Smasher, 2011), el libro De la Modernidad a la Postmodernidad: Vanguardia y Neovanguardia en España (Renacimiento, 2016), los números monográfico sobre Federico García Lorca de la revista Quaderni Ibero-Americani (2016) y sobre la transtextualidad de la revista La nueva literatura hispánica (2017).

Finalmente, ha participado en distintos proyectos internacionales de investigación; entre los más recientes cabe señalar: el I+D “Poéticas de la Transición (1973-1982)”, años 2014-2017, y el proyecto de investigación y colaboración internacional Excellence Initiatives “Knowledge Dissemination in the Western Hemisphere: Translation, Teaching, and Cultural Processes”, años 2015-2017.

Published

2020-12-15

How to Cite

Bianchi, M. (2020). Vicente Núñez on the Margins of Canon: From Mid-Century to Postmodernity. Epos : Revista de filología, (36), 13–32. https://doi.org/10.5944/epos.36.2020.22211