THE ROTTEN, THE SICK AND THE WELL: GENEALOGÍA CONRADIANA DE LO MORBOSO EN THE GREAT GATSBY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/epos.34.2018.21754

Keywords:

Joseph Conrad, Francis S. Fitzgerald, Friedrich Nietzsche, ideología, historia de las ideas, F. Scott Fitzgerald, responsibility, ideology.

Agencies:

Proyecto de investigación “Pensamiento y Representación Literaria y Artística Digital Ante la Crisis de Europa y el Mediterráneo”, PR26/16-6B-2, Santander-Complutense, IP, Eduardo Valls Oyarzun. Universidad Complutense de Madrid.

Abstract

El presente artículo plantea un elemento poco tratado en la relación de influencia de Joseph Conrad (1857-1924) sobre The Great Gatsby (1925), de Francis Scott Fitzgerald, a saber: la estructura, el desarrollo y el alcance ideológico de la metáfora de lo morboso como manifestación de la disfuncionalidad implícita en los sistemas sociales que no observan el principio de responsabilidad. El artículo presenta un marco teórico en el que se definen las líneas maestras del concepto de responsabilidad conradiano, que es análogo, como se sostiene en el artículo, al concepto de responsabilidad promovido por Friedrich Nietzsche, y mantiene diferencias cruciales con el concepto de Thomas Carlyle (1795-1881). El referido marco se emplea para indagar en el campo tropológico de la enfermedad y la podredumbre en la novela de Francis Scott Fitzgerald. A modo de conclusión se abordan las diferencias entre responsabilidad social y responsabilidad individual como elemento diferenciador de los principios ideológicos que entran en conflicto en la novela.

ABSTRACT

This article examines an element that has rarely been tackled by critics when discussing the influence of Joseph Conrad (1857-1924) on Francis Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby (1925), to wit: the structure, development and ideological scope of the idea of the “morbid” as representation of dysfunctional communities that do not observe the principles of responsibility. The article posits a theoretical framework that develops the main features of Conrad’s idea of responsibility, which, in turn, resembles that of Friedrich Nietzsche and deviates notably from that of Thomas Carlyle (1795-1881). The said framework is then deployed in order to delve into the images of sickness and rottenness in Fitzgerald’s novel. As a conclusion, the article examines the difference between two sorts of responsibility: social and individual, for they are the main constituents of the ideological conflicts the novel features.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Valls Oyarzun, Universidad Complutense de Madrid

Profesor Titular de Universidad
Departamento de Estudios Ingleses: lingüística y literatura
Facultad de Filología
Universidad Complutense de Madrid

Published

2019-11-28

How to Cite

Valls Oyarzun, E. (2019). THE ROTTEN, THE SICK AND THE WELL: GENEALOGÍA CONRADIANA DE LO MORBOSO EN THE GREAT GATSBY. Epos : Revista de filología, (34), 311–332. https://doi.org/10.5944/epos.34.2018.21754

Issue

Section

Articles