Language ecology and English as a “lingua franca” in a glocal multicultural society: opening intercultural windows

Authors

  • Salvatore Le Donne Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

DOI:

https://doi.org/10.5944/epos.33.2017.19186

Keywords:

language ecology, language education, language diversity, lingua franca, lingua mundi, ecología lingüística, educación lingüística, diversidad lingüística, glocal

Abstract

This study is a conceptual and descriptive review of the working field of language ecology from a postmodernist perspective. It looks into the pluricentric, holistic, intercultural and multidisciplinary implications of language ecology and English as a lingua franca in a variety of EU glocal, i.e. global and local, sociolinguistic scenarios. Positing a semiotic construct of language as an open and inclusive process and a close interrelationship between language and power dynamics (Bourdieu, 1982,1986,1991), the analysis gives an overview of theoretical questions related to the import of language ecology, diversity, bi/multiligualism and the functional role of English as a lingua franca and lingua mundi in the EU, in a geocentric, contextual, action-oriented and critical approach to language as opposed to the anthropocentric, decontextualized and fractional constructs of 20th century rational structuralism. Grounded in hands-on English-teaching experience, it aims to spotlight the weaknesses of a monolingual and monocultural mindset and focuses on the dilemma between a de facto English dominance and glocal bilingual and multilingual concerns across the European Union. Capitalizing on Foucalt’s inspiring paradigm of «problematization» (1972, 1977, 1980, 1985), the article is meant to stimulate critical thought and discussion of ELF application to educational and occupational settings for the purpose of a situated, even-handed and encompassing language ecology opening «[...] windows through which we are better able to see reality» (Natsoulas, 1993).

Este estudio es una revisión conceptual y descriptiva del campo de la ecología lingüística desde un punto de vista posmoderno. En él se examinan las implicaciones pluricéntricas, holísticas, interculturales y multidisciplinares de la ecología lingüística y del inglés como lingua franca en una variedad de escenarios sociolingüísticos glocales de la UE, es decir, globales y locales. Partiendo de una construcción semiótica del lenguaje como un proceso abierto e inclusivo y una interconexión estricta entre las dinámicas del lenguaje y el poder (Bourdieu, 1982, 1986, 1991), el análisis ofrece una visión general de cuestiones teóricas relacionadas con la importancia de la ecología lingüística, la diversidad, el bi / multiligualismo y el papel funcional del inglés como lingua franca y lingua mundi en la UE, en un enfoque geocéntrico, contextual, orientado a la acción y crítico del lenguaje en oposición a los constructos antropocéntricos, descontextualizados y fraccionarios del estructuralismo racional del siglo xx. Basado en la práctica de la enseñanza del inglés, el trabajo destaca las debilidades de una visión monolingüe y monocultural y se centra en el dilema entre un dominio de facto del inglés y las preocupaciones glocales bilingües y multilingües en toda la Unión Europea. Aprovechando el paradigma inspirador de «problematización» de Foucalt (1972, 1977,1980, 1985), el artículo pretende estimular la reflexión crítica y el debate sobre la aplicación del inglés como lingua franca a marcos educativos y ocupacionales con el objetivo de una ecología lingüística situada, equitativa e inclusiva que abra «[...] ventanas por las cuales podamos ver mejor a la realidad» (Natsoulas, 1993).

Downloads

Author Biography

Salvatore Le Donne, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

DEGREES: 

February 1986:  Degree in Foreign Languages and Literature, University of  Messina.

Major language:  English.  First class honours. Monographic courses included:  Verbal and Non-Verbal Interactions in the Dramas of Harold Pinter, Satire in Swift’s Gullivers’ Travels, the Poetry of Yeats, Auden, Larkin.

 Thesis:  From ‘The North Ship’ to ‘High Windows’, a development in the poetry of Philip Larkin.

October 2014: Master Degree in Applied Linguistics in English granted by Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), Madrid, Spain, with the final grade of sobresaliente (10/10)

 Thesis:  Submersion or Transcendence? The dual role of English as a Lingua Franca in Europe

I am currently attending a PhD course in applied linguistics at Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), Madrid, Spain.

The provisional title of my thesis is as follows:

 "Building walls or bridges? An assessment of the duality of English as a de facto global tool for the world’s language ecology."

PUBLICATIONS:

1993:  An essay on the poetical work of Hone Tuwhare was published in Messana literary review n.14, by the University of Messina.

Downloads

Published

2018-08-23

How to Cite

Le Donne, S. (2018). Language ecology and English as a “lingua franca” in a glocal multicultural society: opening intercultural windows. Epos : Revista De filología, (33), 209–243. https://doi.org/10.5944/epos.33.2017.19186

Issue

Section

Filología Inglesa

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.