Notes to reconceptualize distance education
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.1.14.800Keywords:
distance education, information and communication technology, higher education, communication model, organizational modelAbstract
The growing use of ICT in distance education and the emergence of new social dynamics are leading us to question the original purpose and characteristics of the field. The answers challenge the logic of the organizational and communication models of distance education traditionally characterized by mass communication, central-remote administration and the excessive independence of students. Our analysis points to limitations of this logic, suggesting a need for a reconceptualization of the distance education model and highlights four points: the role of ICT from a critical and contextualized perspective; the redefinition of the social meaning of distance education; changes in the relationship between the educational institution and society; and the integration of new institutional roles. These points are associated with principles of openness to new possibilities, collaboration, participation, contextualization, and the strategic coexistence of technology and communication.
Downloads
References
Aparici, R. (1999). Mitos de la Educación a Distancia y de las nuevas tecnologías. En: Martín, E.; Ahijado, M. (Coord.). La Educación a Distancia en tiempos de cambios: nuevas generaciones, viejos conflictos. Madrid: Ediciones La Torre. (177-192).
CYTED-Grid. (2007). Tecnología GRID como motor del desarrollo regional. [en línea] Disponible en: http://www. cytedgrid.org/index.html (consulta 2009, 28 de julio).
Fracca de Barrera, L. (2006). La Ciberlingua. Una Variedad compleja de la lengua en Internet. Serie de libros Arbitrados del Vicerrectorado de Investigación y Postgrado. Caracas: Universidad Pedagógica Libertador.
Garrison, D.; Shale, D. (1990). Education at a Distance. Florida: Robert E. Krieguer Publishing Company.
Garro, A.; Murriello, A.; Pascual, L. (2007). Imagen social de la educación a distancia. En: Mena, M. (Comp.). Construyendo la nueva agenda de la Educación a Distancia. Buenos Aires: Ediciones La Crujía. (238-250).
Harasim, L. (1989). On - line education: A new domain in Mindweare Communication, Computers and Distance Education. Oxford: Pergamon Press.
INNOVA. (2003). Aprender Juntos a Vivir la Diversidad “Una Alternativa para la Educación a Distancia”. Memoria XI Encuentro Internacional de Educación a Distancia U de G / México.
Landinelli, J. (2008). Escenario de diversificación, diferenciación y segmentación de la educación superior. En: Gazzola, A.; Didriksson, A. (Edit.). Tendencias en Educación Superior en América Latina y el Caribe. Caracas: Instituto Internacional de Educación Superior en América Latina y el Caribe. Capítulo V.
Martín, E. (1999). Dilemas y supuestos teórico – prácticos del desarrollo institucional de la educación a distancia. En: Martín, E.; Ahijado, M. (Coord.). La Educación a Distancia en tiempos de cambios: nuevas generaciones, viejos conflictos. Madrid: Ediciones La Torre. (193-221).
Mena, M. (2005). El diseño de proyectos de educación a distancia. Páginas en construcción. Buenos Aires: Ediciones La Crujía.008, 18 de diciembre).
Pérez de Maza, T. (2007). Caracterización de los vínculos de la extensión universitaria con las carreras de educación integral de la UNA. Caracas: Fondo Editorial IPASME.
Tancredi, B.; González, F.; Indriago, V.; Cabello, O.; Roa, V. (2005). Plan Estratégico de la UNA. Presente y futuro desde un punto de vista colectivo. Universidad Nacional Abierta. Caracas: Oficina de Planificación y Evaluación Institucional.
Tancredi, B. (2008). Polos en la calidad de la Educación a Distancia en América Latina. Una mirada desde el IESALC – UNESCO. Conferencia dictada en el II Encuentro CREAD ANDES y II Encuentro Virtual Educa Ecuador. Loja: Ecuador.
Tancredi, B. (2004). Cursos basados en la web: principios teórico-prácticos para la elaboración de cursos. México: Trillas.
Tancredi, B. (2004). El uso del chat como estrategia de aprendizaje colaborativo en la educación a distancia. Trabajo de Ascenso a la Categoría de Titular. Caracas: Universidad Nacional Abierta.
Tancredi, B. (2009). Nuevos ambientes de aprendizaje para el desarrollo profesional docente. En: Vélez de Medrano, C.; Vaillant, D. (Comp.). Aprendizaje y desarrollo profesional docente. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos. (151-170).
Tancredi, B.; González, F.; Indriago, V.; Cabello, O.; Roa, V. (2005). Plan Estratégico de la Universidad Nacional Abierta: Presente y futuro desde un punto de vista colectivo. Oficina de Planificación y Evaluación Institucional. Caracas: Universidad Nacional Abierta.
UNESCO. (2000). Distance Education for the Information Society: Policies, Pedagogy and Professional Development. Analytical Survey. Moscow: UNESCO Institute for Information Technologies in Education.
UNESCO. (2001). Report on Distance Education in the E-9 countries. París: UNESCO.
UNESCO. (2002). Aprendizaje Abierto y a Distancia. Consideraciones sobre Tendencias, Políticas y Estrategias. París: División de Educación Superior UNESCO.
Valenzuela González, J. (2007). Imagen social de la educación a distancia. En: Mena, M. (Comp.) Construyendo la nueva agenda de la Educación a Distancia. Buenos Aires: Ediciones La Crujía. (251 – 279).
Wedemayer, Ch. (1981). Learning at the Back Door. Reflections on Non Traditional Learning in the Lifespan. Madison: The University of Wisconsin Press.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.