Macroassessment of teachers’ digital competence. DigCompEdu study in Spain and Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.28.1.41379

Keywords:

digital competence, teacher training, DigCompEdu, compulsory education, Spain, Portugal

Abstract

Teachers’ digital competence is essential in contemporary education due to the growing role of technology in society, schools, and classrooms. This study examines teachers’ digital competence in the context of the Iberian Peninsula, covering 170,603 in-service teachers in Spain (Andalusia) and Portugal. Its main objective is to analyze the differences in teachers’ digital competence between these two countries and explore the factors that could influence this competence. The study methodology is based on a large sample of teachers who completed the validated DigCompEdu Check-In. Descriptive, contrast and inferential statistical techniques were used to analyze the data. The results indicate that, in general, Portuguese teachers showed a slightly higher level of digital competence compared to their Spanish counterparts in all competence areas assessed. The competence area “Facilitating Learner's Digital Competence” obtained lower scores in both countries, which stresses the need to improve teachers’ ability to foster the digital competences of their students in digital safety, critical literacy or problem solving. Results further show that gender, age, educational level and teaching experience are significant factors in explaining teachers’ digital competence. This study underscores the importance of implementing personalized training programs adapted to the individual needs and characteristics of teachers. Furthermore, the study emphasizes the significance of fostering collaboration among teachers, promoting spaces and opportunities for the exchange of knowledge, experiences, and best practices. This collaboration not only helps bridge the gap in digital competence among educators but also drives updated and relevant education in the digital age.

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Author Biographies

Antonio Palacios-Rodríguez, Universidad de Sevilla, US (España)

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Sevilla. También ha realizado el Máster Universitario en Dirección, Evaluación y Calidad de las Instituciones de Formación y Grado en Educación Primaria. Es miembro del Grupo de Investigación Didáctica (GID-HUM 390): Análisis Tecnológico y cualitativo. Actualmente trabaja en el Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Sevilla como Profesor Ayudante Doctor. Su experiencia docente e investigadora está relacionada con la Tecnología Educativa y la formación del profesorado.

Carmen Llorente-Cejudo, Universidad de Sevilla, US (España)

Doctora en Ciencias de la Educación, y Profesora Titular de Universidad del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Facultad de Ciencias de la Educación, de la Universidad de Sevilla. Directora del Departamento de Didáctica y Organización Escolar y Miembro del Grupo de Investigación Didáctica: Análisis Tecnológico y Cualitativo de los Procesos de Enseñanza-Aprendizaje, de la Universidad de Sevilla. Ha participado en diferentes investigaciones sobre las competencias y habilidades de los alumnos en TIC, así como sobre la Formación del profesorado universitario en estrategias metodológicas para la incorporación del aprendizaje en red en el Espacio Europeo de Educación Superior, o la Realidad Aumentada para la formación universitaria, entre otros.

Margarida Lucas, Universidade de Aveiro, UA (Portugal)

Soy Investigadora en el Centro de Investigación en Didáctica y Tecnología en la Formación Docente (CIDTFF) de la Universidad de Aveiro, Portugal. Antes de involucrarme en el mundo académico, fui docente en varios niveles de educación. Mis intereses de investigación se centran principalmente en la interacción entre tecnologías digitales, enseñanza y aprendizaje, competencia digital, desarrollo profesional, evaluación y cooperación al desarrollo.

Pedro Bem-haja, Universidade de Aveiro, UA (Portugal)

Pedro Bem-Haja es miembro integrado del grupo de investigación AgeingC de CINTESIS.

Obtuvo su doctorado en Psicología por la Universidad de Aveiro (UA) en 2018, con la tesis “Psicofisiología del testimonio de testigos oculares”. Anteriormente, en 2011, había finalizado su maestría en Psicología Forense en la Universidad de Aveiro.

Es profesor asistente invitado del Departamento de Educación y Psicología de la Universidad de Aveiro y miembro de los equipos de investigación de varios proyectos, en particular el proyecto “DORIAN – ¿Me reconoces?” Financiado por FCT, “Riesgos psicosociales en los médicos portugueses” financiado por la Orden de Médicos de Portugal; y el proyecto Riesgos Psicosociales en Cirujanos Portugueses, financiado por la Sociedad Portuguesa de Cirugía. Ejerce como perito judicial, habiendo realizado ya más de 800 peritajes, especialmente en el campo de la Psicología Forense.

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Published

2024-09-04

How to Cite

Palacios-Rodríguez, A., Llorente-Cejudo, C., Lucas, M., & Bem-haja, P. (2024). Macroassessment of teachers’ digital competence. DigCompEdu study in Spain and Portugal. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 28(1). https://doi.org/10.5944/ried.28.1.41379