The Evaluation of Virtual Education: e-Activities
DOI:
https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28994Keywords:
virtual education, evaluation, e-activities, teacher training, digital teaching competenceAbstract
One of the phases of the instructional process that has undergone minor changes throughout history has been that of evaluation. In a virtual context, one of the concerns that teachers show regarding evaluation is related to the problems of its implementation and the design, organisation and eventually implementation of different e-activities. By e-activities we understand all the tasks developed by a student individually or collectively in a digital environment, and which are intended to obtain specific learning. They are, therefore, the link that unites teaching and learning in the so-called Knowledge Society. Along these lines, this article offers an overview of the phenomenon of e-activities within virtual learning environments. Accordingly, it goes through the main studies on e-activities in terms of definition, typology, selection and analysis. Results obtained show the relevance of such resources as authentic learning objects and highlight the importance of promoting specific teacher training competences on the selection, creation, modification and evaluation of e-activities. In this line, the present study proposes different criteria to be considered for the effective inclusion of such competences in teachers’ training programmes on digital teaching competence.
FULL ARTICLE:
https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/28994/23181
Downloads
References
Alonso, L., y Blázquez, F. (2012). El docente de educación virtual. Guía básica. Narcea.
Barberá, E. (2004). La educación en red. Paidós.
Barrientos-Hernán, E., López-Pastor, V., y Pérez-Brunicardi, O. (2020). Evaluación Auténtica y Evaluación Orientada al Aprendizaje en Educación Superior. Una Revisión en Bases de Datos Internacionales. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(2), 67-83. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.2.004
Barroso, J. (2017). Diseño, producción, evaluación y utilización educativa de la Realidad Aumentada. Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías Universidad de Sevilla.
Blázquez, F., Alonso, L., y Yuste, R. (2017). La evaluación en la era digital. Síntesis.
Boumadan, M., Soto-Varela, R., Ortiz-Padilla, M., y Poyatos-Dorado, C. (2020). What Factors Determine the Value of an Online Teacher Education Experience from a Teacher’s Perspective? Sustainability, 12, 8064. https://doi.org/10.3390/su12198064
Brown, S. (2015). La evaluación auténtica: el uso de la evaluación para ayudar a los estudiantes a aprender. Relieve, 1(2). https://doi.org/10.7203/relieve.21.2.7674
Cabero, J. (2013). La formación virtual en el nuevo entramado de la web 2.0: el e-learning 2.0. Alianza.
Cabero, J. (2014). Manual para el Desarrollo de la formación virtual en el Instituto Tecnológico de Santo Domingo. Intec.
Cabero, J., y Gisbert, M. (2005). La formación en Internet. Guía para el diseño de materiales didácticos. Eduforma.
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A., y Llorente-Cejudo, C. (2020a). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 23(2). https://doi.org/10.6018/reifop.413601
Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R., y Palacios-Rodríguez, A. (2020b). Evaluation of Teacher Digital Competence Frameworks Through Expert Judgement: the Use of the Expert Competence Coefficient. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(2), 275-293. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2020.7.578
Cabero-Almenara, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462
Cabrera, N., y Fernández-Ferrer, M. (2020), Claves para una evaluación en línea. En Sangrá, A. (coord.), Decálogo para la mejora de la docencia on-line (81-98). UOC.
Carrington, A. (2014). La rueda de la pedagogía (Pedagogy Wheel) de Allan Carrington. Learn.
Casal Otero, L., y García Antelo, B. (2018). Una experiencia de formación del profesorado para implementar la evaluación entre pares en el campus virtual de la Universidad de Santiago de Compostela. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 54, 125-144. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.07
Churches, A. (2009). Taxonomía de Bloom para la era digital. Eduteka.
Colomo Magaña, E., Gabarda Méndez, V., Cívico Ariza, A., y Cuevas Monzonís, N. (2020). Percepción de estudiantes sobre el uso del videoblog como recurso digital en educación superior. Píxel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 59, 7-25. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74358
Cubero-Ibáñez, J., y Ponce-González, N. (2020). Aprendiendo a través de Tareas de Evaluación Auténticas: Percepción de Estudiantes de Grado en Educación Infantil. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 13(1), 41-69. https://doi.org/10.15366/riee2020.13.1.002
Díaz Rosas, F., Cuevas López, M., Fernández Cruz, M., Gijón Puerta, J., Lizarte Simón, E. J., Ibáñez Cubillas, P., El Homrani, M., Ávalos Ruiz, I., y Rodríguez Muñoz, R. J. (2019). Liderazgo y calidad en la Educación Superior. EDMETIC, 8(2), 52-72. https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i2.12120
Dirección de Educación Superior (2020). Los procesos de evaluación en entornos virtuales de aprendizaje. Ministerio de Educación y Cultura del Gobierno de Formosa. Gobierno de Argentina.
Dzikite, C., Nsubuga, Y., y Nkonki, V. (2017). Lecturers’ Competencies in Information and Communication Technology (ICT) for Effective Implementation of ICT-Integrated Teaching and Learning in Textiles and Clothing Degree Programmes. International Journal of Educational Sciences, 17(1-3), 61-68. https://doi.org/10.1080/09751122.2017.1305756
Fuentes-Guerra, M., y García, M. (2003). Los procesos de planificación de la Universidad. Unidad para la Calidad de las Universidades Andaluzas.
Gómez-Rey, P., Barbera, E., y Fernández-Navarro, F. (2018). Students' perceptions about online teaching effectiveness: A bottom-up approach for identifying online instructors’ roles. Australasian Journal of Educational Technology, 34(1), 116-130. https://doi.org/10.14742/ajet.3437
Gros Salvat, B. (2018). La evolución del e-learning: del aula virtual a la red. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 69-82. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20577
Guillén-Gámez, D., Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rivas, E., y Colomo-Magaña, E. (2020). ICT resources for research: an ANOVA analisis on the digital research skills of higher education teachers comparing the areas of knowledge within each gender. Education and Information Technologies, 25, 4575-4589. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10176-6
Guri-Rosenblit, S. (2018). E-Teaching in Higher Education: An Essential Prerequisite for E-Learning. Journal of New Approaches in Educational Research, 7(2), 93-97. http://doi.org/10.7821/naer.2018.7.298
Harris, J. (1995). Educational telecomputing activities: problem-solving projects. Learning and leading with technology, 22(8), 59-63.
Lai, P., Portelese, A., y Jacobson, M. (2017). Does sequence matter? Productive failure and designing online authentic learning for process engineering. British Journal of Educational Technology, 48, 6, 1217-1227. https://doi.org/10.1111/bjet.12492
Lezcano, L., y Vilanova, G. (2017). Instrumentos de evaluación de aprendizaje en entornos virtuales. Perspectiva de estudiantes y aportes de docentes. ICT-UNPA. https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v9i1.235
Lin, Q., Yin, Y., Tang, X., Hadad, R., y Zhai, X. (2020). Assessing learning in technology-rich maker activities: A systematic review of empirical research. Computers & Education, 157, 103944. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103944
Llanes, J., y Novillo, P. (2018). Virtual Master’s Training: Implications for Teaching. Journal of Academic Perspectives, 3, 1-36.
Luo, T., Murray, A., y Crompton, H. (2017). Designing Authentic Learning Activities to Train Pre-Service Teachers About Teaching Online. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(7), 141-156. https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i7.3037
Maina, M. (2020). E-actividades para un aprendizaje activo. En A. Sangrá (coord.), Decálogo para la mejora de la docencia on-line (81-98). UOC.
Marcano, B., Íñigo, V., y Sánchez Ramírez, J. M. (2020). Validación de rúbrica para evaluación de e-actividades diseñadas para el logro de competencias digitales docentes. Apuntes Universitarios, 10(2), 115-129. https://doi.org/10.17162/au.v10i2.451
Marcelo, C., Murillo, P., y Marcelo, P. (2019). Diseño de módulos en líneas enriquecidos con tecnologías digitales. UTP.
Medina-Díaz, M., y Verdejo-Carrión, A. (2020). Validez y confiabilidad en la evaluación del aprendizaje mediante las metodologías activas. Alteridad, 15(2), 270-283. https://doi.org/10.17163/alt.v15n2.2020.10.
Moorhouse, B. L. (2020). Adaptations to a face-to-face initial teacher education course ‘forced’ online due to the COVID-19 pandemic. Journal of Education for Teaching. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1755205
Moreno, F., y Bailly-Bailleère, M. (2002). Diseño instructivo de la formación on-line. Aproximación metodológica a la elaboración de contenidos. Ariel.
Padilla-Hernández, A. L., Gámiz-Sánchez, V. M., y Romero-López, M. A. (2019). Niveles de desarrollo de la Competencia Digital Docente: una mirada a marcos recientes del ámbito internacional. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(2), 140-150. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5600
Redecker, C., y Punie, Y. (2017). Digital Competence of Educators DigCompEdu. Publications Office of the European Union.
Rodríguez. G., e Ibarra, M. S. (2011). E-Evaluación orientada al e-aprendizaje estratégico en educación superior. Narcea.
Ruiz-Morales, Y. A. (2008). La evaluación educativa y su impacto en el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Encuentro educacional, 15(2), 230-239.
Ruiz-Morales, Y. A. (2020). Evaluación formativa y compartida para el desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Educere.
Sancho, T., y Borges, F. (2011). El aprendizaje en un entorno virtual y su protagonista, el estudiante virtual. UOC.
Sangrá, A. (2020). Decálogo para la mejora de la docencia on-line. UOC.
Silva, J. (2011). Diseño y moderación de entornos virtuales de aprendizaje (EVA). UOC.
Silva, J. (2017). Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. RED. Revista de Educación a Distancia, 53. https://doi.org/10.6018/red/53/10
Stansfieled, L. M. (1999). Capabilities for successful self-development. Kogan.
Tumino, M. C., y Bournissen, J. M. (2020). Integration of ICT in the classroom and its impact on students: construction and validation of measurement scales. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (13), 62-73. https://doi.org/10.46661/ijeri.4586
Universidad de Maryland (2004). Using the Web to Design Online Courses. UMUC.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles that are published in this journal are subject to the following terms:
1. The authors grant the exploitation rights of the work accepted for publication to RIED, guarantee to the journal the right to be the first publication of research understaken and permit the journal to distribute the work published under the license indicated in point 2.
2. The articles are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You can copy and redistribute the material in any medium or format, adapt, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
3. Conditions for self-archiving. Authors are encouraged to disseminate electronically the OnlineFirst version (assessed version and accepted for publication) of its articles before publication, always with reference to its publication by RIED, favoring its circulation and dissemination earlier and with this a possible increase in its citation and reach among the academic community.