New digital skills in students empowered with the use of Augmented Reality. Pilot Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27501

Keywords:

augmented reality, higher education, university students, digital skills, digital environments, educational technology

Agencies:

Programa de Equidad e Innovación de la Facultad de Educación de la Universidad de Santiago de Compostela.

Abstract

Currently, the technologies applied to Education are placed in a higher dimension in the educational context, consequently, the need arises to visualize new digital competences to integrate technological knowledge of the media with didactic knowledge of their use. At this work we aim at promoting new digital competences with the use of Augmented Reality (AR) in 4th year university students of the Pedagogy degree. The methodological design is based on a pilot study with a mixed approach, we work with a group of 9 students in the subject called Network Training, questionnaires are applied and descriptive statistics are used (Chi square test). The variables analyzed are motivation, expectations of use of AR, task success and satisfaction at the end of the activity. The didactic analysis identifies segments linked to non-classical phases in this type of analysis (space-time, content-method, discourses, interaction and environment). The experience contributes to the preparation, design, production and use of advanced technologies in education; The student is also seen in a new role as a prosumer of virtual content, which constitutes a new digital competence previously reserved for computer developers.

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https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/27501/22037

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Author Biographies

Inés María González Vidal, Universidad Santiago de Compostela, USC (Spain)

Miembro del Grupo de Investigación en Tecnología Educativa (Tecnoeduc). Líneas investigación e-learning, hipermedia adaptativa, sistemas de información. Fue profesora de la Facultad de Contabilidad y Finanzas, Universidad de la Habana y profesora sustituta del Instituto de Computación, Universidad Federal de Alagoas. Actualmente vinculada al programa de Equidad e Innovación de la Facultad de Educación de la Universidad de Santiago de Compostela.

Beatriz Cebreiro López, Universidad Santiago de Compostela, USC (Spain)

Directora del Grupo de Investigación Tecnología Educativa (Tecnoeduc) con código GI-1438. Experta en Tecnología Educativa. Líneas investigación e-learning, innovación con TIC. Fue directora del Campus Virtual y del Plan de Formación del Profesorado Universitario de la Universidad de Santiago de Compostela. Miembro de la Asociación Internacional para el desarrollo la Tecnología Educativa y de las Nuevas Tecnologías aplicadas a la educación (Edutec) y del observatorio gallego de e-learning.

Lorena Casal Otero, Universidad Santiago de Compostela, USC (Spain)

Miembro del Grupo de Investigación en Tecnología Educativa de la Universidad de Santiago de Compostela. Hasta el año 2018, técnico e-Learning en el Centro de Tecnologías de Aprendizaje de la USC, responsable de la gestión del Campus Virtual de la Universidad. Docente en diferentes actividades formativas relacionadas con uso didáctico de las TIC realizadas a través del Plan de Formación en Innovación Docente de la USC.

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Published

2021-01-02

How to Cite

Vidal, I. M. G., Cebreiro López, B., & Casal Otero, L. (2021). New digital skills in students empowered with the use of Augmented Reality. Pilot Study. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 137–157. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27501