Lack of existential sense: A Jungian perspective. A case description
DOI:
https://doi.org/10.5944/rdp.v34i124.37049Keywords:
jungian analysis, active imagination task, tree symbol, Rorschach test, disociative diseaseAbstract
There is no straightforward answer to the question of why a human being might decide to end their life. However, an existential crisis might be one of the main reasons to take into consideration. There is reason to believe that we all wonder about the meaning of life, who we are and where we are heading. These matters have been with us since the beginning of humankind and tend to be raised during therapy sessions. The ‘Teodora Case’, briefly analysed in this article, is an example of how a person with a particular background deals with these issues and how a Jungian approach can offer us very valuable tools – especially the one defined by Jung as ‘Active imagination’ – to work with. In this case, we have also studied oneiric and pictorial materials – Teodora is an excellent artist – and responses to the Rorschach test.
Downloads
References
Agencia Española de Medicamentos y Productos Sanitarios. (n.d.). https://www.aemps.gob.es/medicamentos-de-uso-humano/observatorio-de-uso-de-medicamentos/informes-ansioliticos-hipnoticos/
Beyebach, M. y Herrero de Vega, M. (2010). 200 tareas en terapia breve. Herder.
Caparrós, N. (2021). Dostoievski en las mazmorras del espíritu. Biblioteca Nueva.
Deacon, B. J. (2013). The biomedical model of mental disorder: a critical analysis of its validity, utility, and effects on psychotherapy research [El modelo biomédico del trastorno mental: un análisis crítico de su validez, utilidad y efectos en la investigación en psicoterapia]. Clinical Psychology Review, 33(7), 846–861. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.09.007
Dostoievski, F. (2020). Memorias del subsuelo. Cátedra. (Trabajo original publicado en 1864)
González Pardo, H. y Pérez Álvarez, M. (2007). La invención de trastornos mentales. Alianza Editorial.
Hannah, B. (1998). Encuentros con el alma: Imaginación activa. Fata Morgana.
Jung, C. G. (2007). Las relaciones entre el yo y lo inconsciente (Trad. R. Fernández de Maruri). En C. G. Jung (Ed.), Dos escritos sobre psicología analítica OC 7 (pp. 141-266). Trotta. (Trabajo original publicado en 1928)
Jung, C. G. (2010). Recuerdos, sueños, pensamientos. Seix Barral. (Trabajo original publicado en 1961)
Jung, C. G. (2011). La función trascendente. En C. G. Jung (Ed.), La dinámica de lo inconsciente OC 8 (pp. 69-95). Trotta. (Trabajo original publicado en 1957)
Jung, C. G. (2015). El árbol filosófico. En C. G. Jung, Estudios sobre representaciones alquímicas. OC 13 (pp. 227-321). Trotta.
Jung, C. G. (2015). La psicología del yoga Kundalini. Trotta. (Trabajo original publicado en 1933)
Jung, C. G. (2016). Metas de la psicoterapia. En C. G. Jung, La práctica de la psicoterapia OC 16 (pp. 41-56). Trotta.
Krishnamurti, J. (2013). El libro de la vida. Gaia Ediciones.
Nietzsche, F. (1979). Más allá del bien y del mal. Alianza Editorial. (Trabajo original publicado en 1886)
Nietzsche, F. (1998). Crepúsculo de los ídolos. Alianza Editorial. (Trabajo original publicado en 1889)
Sacks, O. (2001). Un antropólogo en Marte. Anagrama.
Tolstói, L. N. (2010). Ana Karenina. Austral. (Trabajo original publicado en 1878)
Yalom, I. D. (2007). El don de la terapia. Emecé.
Yalom, I. D. (2010). Psicoterapia existencial. Herder.