Life as a dream and the awakening of conciousness. Reading Lévinas in a Neo-baroque key

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/endoxa.53.2024.38831

Keywords:

Lévinas, Baroque, Dream, Consciousness, phenomenology

Abstract

This paper analyses some Baroque topics in Emmanuel Levinas’ works, particularly the conception of life as a dream and the idea of disillusion. The first idea is studied by our author from an ontological perspective, and the second is studied from an ethical perspective. We analyse Levinas’ discourse and phenomenological practice as a Baroque manner or writing style; more precisely, we conceive them as a “dramatic of the phenomena” or a stagging of the different notions he uses and that have complete meaning only within the precise factual location to where they belong. Given this, we highlight the adequation of Levinas’ philosophy to a neo-Baroque time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABENSOUR, Miguel (2023). «El mal elemental». Emmanuel Lévinas. Algunas reflexiones sobre la filosofía del hitlerismo. Barcelona: Apha Decay, pp. 37-113.

BILBENY, Norbert (2022). Moral barroca. Pasado y presente de una gran soledad. Barcelona: Anagrama.

CALABRESE, Omar (1989). La era barroca. Madrid: Cátedra.

CALIN, Rodolphe (2005). Lévinas et l’exception du soi. Paris: PUF.

CEREZO, Pedro (2012). «La experiencia de la forma/sueño en Calderón». Claves y figuras del pensamiento hispánico. Madrid: Escolar y Mayo, pp. 217-239.

CHALIER, Catherine (1998). La huella del infinito. Emmanuel Lévinas y la fuente hebrea. Barcelona: Herder.

DE LA HIGUERA, Javier (2003). «Lo insoportable de la verdad». García Casanova, J. F. El mundo de Baltasar Gracián. Filosofía y literatura en el Barroco. Granada: Comares, pp. 303-342.

D’ORS, Eugenio (1993). Lo Barroco. Madrid: Tecnos.

FRANCK, Didier (2001). Dramatique des phenomènes. Paris: PUF.

GROSSMAN, Vasili (2007). Vida y destino. Barcelona: Círculo.

LÉVINAS, Emmanuel (1991). Ética e Infinito. Madrid: Visor.

— (1993a). El tiempo y el otro. Barcelona: Paidós.

— (1993b). Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro. Valencia: Pre-textos.

— (1995a). Totalidad e infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Sígueme.

— (1995b). De otro modo que ser o más allá de la esencia. Salamanca: Sígueme.

— (1995c). De Dios que viene a la idea. Madrid: Caparrós.

— (1997). De lo Sagrado a lo Santo. Barcelona: Riopiedras.

— (1999). De la evasión. Madrid: Arena Libros.

— (2000). De la existencia al existente. Madrid: Arena Libros.

— (2005). Descubriendo la existencia con Husserl y Heidegger. Madrid: Síntesis.

— (2008). Nombres propios. Madrid: Fundación Emmanuel Mounier.

MARAVALL, José Antonio (1975). La cultura del barroco. Análisis de una estructura histórica. Barcelona: Ariel.

MORAÑA, Mabel (2010). La escritura del límite. Madrid: Iberoamericana.

PEÑALVER, Patricio (2010). «Del ser para la muerte al ser contra la muerte. Una reconsideración del vitalismo hiperbólico de Lévinas». Cuadernos de filosofía Vol. 31/103, pp. 29-46.

RODRÍGUEZ DE LA FLOR, Francisco (2007). Era melancólica. Figuras del imaginario barroco. Barcelona: Univ. Illes Balears.

ROLLAND, Jacques (1999). «Salir del ser por una nueva vía». De la evasión. Madrid: Arena Libros, pp. 7-72.

SEBBAH, François-David (2001). L’épreuve de la limite. Derrida, Henry, Lévinas et la phénoménologie. Paris: PUF.

Published

2024-07-04

How to Cite

Pérez, P. (2024). Life as a dream and the awakening of conciousness. Reading Lévinas in a Neo-baroque key. ENDOXA, (53). https://doi.org/10.5944/endoxa.53.2024.38831

Issue

Section

Actualidad del Barroco